Claes Meldal

Claes Meldal

Konsulent
Phone: +45 2715 7091
Email: clm@mannov.dk

Træd ud af perfektionistrollen og opbyg troværdighed

feb 01, 2013 By Claes Meldal
Tags: branding , ekstern kommunikation

Du kender til hudløshed scenariet fra Børsen-interviewet med den åleglatte topchef, hvis virksomhed naturligvis har styr på alle interne processer, dokumentstyring, konsolidering af nøgletal, pipeline, medarbejderudvikling og næste uges lottotal. Det virker så overskudsagtigt og perfekt, at man kan blive helt stakåndet. Kommer vi overhovedet fra den samme planet?

Den slags glansbilleder er der mange af i medierne. Og man sidder nogle gange med fornemmelsen af, at det hele er en facade. Et spil for galleriet. Mange virksomheder har opbygget en illusion om det pletfrie brand, og så må der jo ikke være ridser i lakken.

Men du kan være helt sikker på én ting: Din målgruppe kan godt gennemskue et glansbillede, når de ser et. Ikke fordi der er noget i vejen med glansbilleder som sådan. Vi ser bare en million af dem hver dag. Og de bliver ikke hængende på nethinden længere end et splitsekund.

Det samme gælder for virksomhedskommunikation. Hvis du vil opbygge troværdighed hos din målgruppe, skal du turde træde ud af perfektionistrollen. Læg i stedet vægt på at beskrive mellemregningerne, de svære beslutninger og dilemmaerne i jeres organisation.

Ingen forventer, at I er perfekte. Faktisk kan der være både regnskabstal og lidet flatterende presseomtale, der med al tydelighed viser, at I ikke er perfekte. Her er det værd at huske på, at det sjældent er selve tallene, som folk er interesserede i, men snarere historierne bag tallene. Giv målgruppen indsigt i jeres succeser, jeres fiaskoer, jeres overraskelser og jeres lærepenge. Og gerne på video, hvor I kan se målgruppen direkte i øjnene og styrke jeres budskaber med stærk nonverbal kommunikation. Så bliver kommunikationen mere vedkommende – og I kan sætte masser af point ind på troværdighedskontoen.

Her er en anden grund til, at det en god idé at lægge glansbilledet i arkivskuffen. Det er frygtelig svært at holde af – og identificere sig med – det blankpolerede og det perfekte. For at opbygge loyalitet og stærke relationer til målgruppen skal I delagtiggøre folk i jeres holdninger og inddrage dem.

Rom blev ikke bygget på en dag. Det er et langt, sejt træk at opbygge troværdighed som virksomhed. Det kræver, at målgruppen får indblik i de skiftende succeser og fiaskoer, som virksomheden kommer ud for. Det er virksomhedens narrativ – og hvad virksomheden lærer af sine fejl – der for alvor er interessant at følge. Det er meget nemmere at opbygge ægte troværdighed, hvis virksomheden sænker paraderne først. Og lægger facaden i graven.
 

Comments
No comments yet. Be the first.