Susie Munk Jensen

Susie Munk Jensen

Konsulent
Phone: +45 2965 0821
Email: smu@mannov.dk

Stort potentiale for aarhusianske kulturinstitutioner på Facebook

apr 30, 2013 By Susie Munk Jensen
Tags: sociale medier , facebook

Det er de små aarhusianske kulturinstitutioner, som løber med opmærksomheden på de sociale medier, mens de store halter bagefter og stadig har langt op til at udnytte det fulde potentiale. 

Spot Festival og Northside Festival er de suverænt bedste til at bruge Facebook, mens eksempelvis Musikhuset Aarhus og Den Gamle By ligger langt nede på listen over de kulturinstitutioner, som klarer sig bedst på sociale medier. Det viser de tal, som Mannov har samlet over byens kulturliv, hvor besøgstallet er sat i forhold til antallet af ”likes” på Facebook. Faktisk er det sådan, at dobbelt så mange, som reelt besøger Northside Festivallen, følger den på Facebook, mens der skal ca. 150 mennesker igennem dørene i Musikhuset før man finder én, som følger stedet på Facebook.

”Vi kan se, at blandt andet Spot Festival og Northside Festival er utrolig dygtige til at begå sig på de sociale medier. Ros til dem. Men vi skal langt ned på listen for at finde en af byens store kulturattraktioner, Aros, som er helt nede på en niendeplads. Det tyder på, at de store kulturinstitutioner ikke udnytter det potentiale, der ligger i sociale medier, men i stedet tyer til de mere traditionelle medier som eksempelvis annoncering,” siger konsulent Thomas Mandrup. 

"I dag bruges de sociale medier til mange spontane anmeldelser fra brugerne, og anvender man ikke Facebook som en aktiv kommunikationskanal, mister man adgangen til en stor gruppe potentielle ambassadører. Samtidig er kultur i høj grad oplevelsesbaseret, og netop oplevelser er noget af det, som brugerne deler allermest på Facebook.

”Jeg synes, at det er relevant for kulturinstitutionerne at se på de sociale medier som seriøse medier, der kan få afgørende indflydelse for både opmærksomhed, besøgstal og økonomi,” siger Thomas Mandrup. 

Aarhus skal som bekendt være kulturhovedstad i 2017. Men også på ”Aarhus som kulturhovedstad 2017” Facebook-siden er der uudnyttet potentiale. Siden har under 8.000 følgere, og det er ikke mange - taget i betragtning at byens omkring 250.000 indbyggere er potentielle ambassadører for begivenheden.    

”Det skal retfærdigvis siges, at der er stadig er langt tid til 2017, og man kan se, at der bliver arbejdet på sagen. Men der ligger en opgave i at få involveret aarhusianerne, så de kan hjælpe til med at føre budskabet om Kulturhovedstaden ud i livet. Facebook kan være et godt redskab til at få det til at ske,” slutter Thomas Mandrup.

Her kan du se den samlede liste over, hvordan byens kulturinstitutioner klarer sig på Facebook. 

Comments
No comments yet. Be the first.