Rikke Sternberg

Rikke Sternberg

Direktør & Partner
Phone: +45 2715 7029
Email: rst@mannov.dk

Sociale medier er blevet journalisternes kilde, spejl og vagthund

dec 13, 2012 By Rikke Sternberg
Tags: sociale medier , journalister

De seneste få år har budt på masser af eksempler på virksomheder, som har mødt kritik og er blevet fanget i krydsfeltet mellem de klassiske medier og de mere og mere bevidste brugere af de sociale medier, som lystigt udveksler og udbygger historier i samspil. Når en televirksomhed kritiseres af en enkeltkunde på Facebook, som efterfølgende får opmærksomhed for sin post fra et større antal andre Facebookbrugere, er væsentlighedskriteriet opfyldt: Historien vandrer videre til de digitale udgaver af de traditionelle medier, som konfronterer virksomheden med kundeklagen og genklangen i folkedybet, som journalisten for god ordens skyld supplerer med en analyse af virksomhedens talent for styring af den specifikke sag. ”Krisen i krisen”, som vi kalder det her i Mannov.

Den type sager kommer vi kun til at se flere af i 2013, er min sikkert ikke særlig opsigtsvækkende spådom. Ikke mindst fordi mange utilfredse forbrugere i dag ikke først tyr til sociale medier i afmagt over resultaterne på de af virksomheden indrettede kanaler – de starter deres klagesag på sociale medier vel vidende, at den transparente proces vil få de fleste velforberedte virksomheder til at rubbe neglene for at udrede situationen. 

Men sociale medier vender i stigende grad også spejlet tilbage mod mediernes egne metoder og selvforståelse. Lige som virksomheder har måttet vænne sig til, at deres kommunikation med kunderne bliver kigget i kortene af journalister, må journalisterne i stigende grad se deres vinkler og arbejdsmetoder blive bearbejdet på de sociale medier.

Da den succesrige pokerspiller Theo Jørgensen for nylig blev udsat for et rystende hjemmerøveri, var det forsidestof for formiddagspressen. Men hovedpersonen følte sig ifølge sin åbne Facebookprofil ikke hjulpet af den efterfølgende invasion af emsige journalister fra Ekstra Bladet, BT og TV2 på privatadressen. Han satte i forholdsvis skarpe vendinger fokus på kontrasten i de forargede overskrifter og journalisternes egen ihærdighed i at trænge sig ind på den naturligt nok stærkt rystede familie. ”Tager som udgangspunkt hellere to kugler i det andet lår end udtale mig til et af de tre medier i den her sag” lød pokerspillerens citatvenlige svada, som udløste en byge af sympatitilkendegivelser i kommentarfeltet.

TV2 Nyhederne måtte ligeledes se sin journalistiske etik endevendt på såvel politikeres som menigmands sociale kanaler, da den hjerteskærende dokumentar om adoptivbarnet Masho satte debat-Danmark på den anden ende i slut-november. TV2 Nyhederne var på pletten i Etiopien for at fange de biologiske forældres reaktion på, at et par millioner mennesker i et lille land højt mod nord nu kendte deres tragiske familiehistorie og for lige at høre, om de i øvrigt fortsat nærede håb om at blive genforenet med datteren. Dét træk fandt et stort antal danskere simpelthen for kynisk – og lod TV2 det vide.

I skrivende stund er medietumulten omkring radikale Uffe Elbæks exit fra kulturministerposten ved at dø ud med Marianne Jelveds indtræden i jobbet. Men også dette forløb blev genstand for masser af social snak, og her kunne man så se endnu en facet af medieglidningen: Nyhedsgrafikker siger mere end mange ord, og så giver de mange artikler en glans af fakta og analyse. Men de kan også bruges til at udtrykke en holdning til proportionerne i det politiske spil, som medierne jo er en uløselig del af – og de er ikke svære at lave. Således cirkulerede 6. december denne ret elegante og klart holdningsladede fortolkning af forskelle i politiske fejltrin, konsekvenser og dertil hørende udgifter på diverse sociale fora:

De sociale og de traditionelle mediers dans er skiftevis inciterende og uskøn, og det er ofte svært at se, hvem der fører. Men mange mediefolk sander i disse år at vagthund ikke er en beskyttet titel og at journalistiske virkemidler er forholdsvis lette at tilegne sig.  

Comments
No comments yet. Be the first.