Cheryl Metzger

Cheryl Metzger

Associate Director at OgilvyOne
Email: Cheryl.Metzger@ogilvy.com

Real-Time Marketing – 7 do´s and don´ts

jun 21, 2013 By Cheryl Metzger
Tags: content marketing , kreativ kommunikation , real-time marketing

Vanvittige tweets der bruger et bombeattentat som anledning til at præsentere en opskrift på scones. En Twitter-hjerneblødning der sammenkæder et politisk oprør i Egypten med en lancering af en ny tøjserie. En bommert hvor tøjbrands bruger orkanen Sandy til at reklamere for deres webshop. Hvis du følger med i den særprægede manege for marketing og social media, har du sandsynligvis allerede lagt mærke til disse uheldige eksempler på real-time marketing, der er ramt helt ved siden af. Er det virkelig det, vi kan forvente, når brands bruger denne form for marketing?

Lad os være ærlige: Brugen af real-time marketing kan i bedste fald skabe masser af værdi – både i forholdet mellem bureauer og kunder, i forretningsprocesserne, i den kreative udvikling og i forhold til udgifter. Men som det ofte er med nye trends, kommer der uforudsete bump på vejen. Flere og flere marketingansvarlige vågner om morgenen med kraftige real-time marketingtømmermænd – de undrer sig over, hvad de dog lavede i går og fortryder det kække forsøg på at ramme øjeblikket med en smart bemærkning. Det får igen andre til at undre sig: ”Er real-time marketing virkelig umagen værd?”.

Svaret er et klart ja.

Nøglen til succes er at være afklaret omkring, hvad der gavner din virksomhed, og hvad der ikke gør. Disse guidelines kan hjælpe dig med at komme godt fra start med real-time marketing og høste frugterne uden at falde i hullerne.

Tip #1: Timing er alt

De fleste brands bliver tiltrukket af real-time marketing, fordi de anser det som en måde at opnå en status som ”den vittige ven”. De vil gerne opfattes som ham fyren, alle vil have med til deres fest, fordi han formår at kaste lidt glans over en begivenhed og gøre den livlig og sjov. Fyren der overrasker og får os til at se en begivenhed med helt friske øjne. Men vigtigere end alt andet er han enormt social og besidder en misundelsesværdig evne for timing.

God timing er af enorm betydning i real-time marketing. Men husk, at god timing ikke er det samme som hastighed. Hvor hastighed handler om at være hurtig og snarrådig, så handler timing om at være tålmodig og selektiv. Timing kan nogle gange være at handle hurtigt, men kun hvis du har fundet det helt rette øjeblik, således at du handler, fordi det giver mening, og ikke bare fordi du kan. Hvis man skal være socialt smidig, kræves der basale evner såsom opmærksomhed og tilbageholdenhed. Det gælder uanset, om man agerer på Twitter eller til en cocktailfest. Når brands gør et kækt forsøg på at nå lige så bredt ud, som Oreo gjorde det med deres Super Bowl-indsats, løber de ofte ind i problemer.

Tip #2: Vær sjov, ikke akavet

Undlad at være selvcentreret. Du er ikke social, hvis du bryder upassende ind i andres samtaler. Så er du bare selvpromoverende. Det er det samme som at banke på døren til en fest, som du ikke er inviteret til. Forsøg dig i stedet med engageret lytning. Identificer hvilke typer af samtaler, der er relevante for dit brand i forhold til tematik, sprog og adfærd. Derefter handler det om at holde øjnene åbne og gå ind i samtalerne der, hvor det både giver mening for dig og dem, du interagerer med.

Tip #3: Lad være med at forcere det

Dette tip er lige så vigtigt i marketing, som det er i livets øvrige aspekter. Det fungerer aldrig at fremstå desperat, for folk skal nok opdage det. Lad være med at forsøge at få en person med til et event, der ikke er interessant for personen. Succesfuld og spontan marketing er helt afhængig af, at man får den rigtige opmærksomhed. Skab real-time content og begivenheder, der giver en form for værdi for seeren og ikke bare er gimmicks. Det betyder ikke, at du skal gå ud og lave din egen strømafbrydelse under en fodboldkamp. Faktisk kan du komme til at overse massevis af gode foranledninger, hvis du går og venter på det perfekte øjeblik. Start i stedet med at sætte dig ind i, hvordan kunderne oplever din virksomhed, både online og offline. Er der nogen små ”huller”, hvor oplevelsen kunne være bedre, eller noget er for besværligt? Disse huller er muligheder – muligheder for at bringe et smil frem hos kunderne ved at tilbyde et uventet fix eller en løsning på manglerne.

Tip #4: Tænk dig om, før du taler

Du må aldrig udnytte tragiske eller kontroversielle begivenheder. De er på ingen måde velegnede marketingmuligheder. Hvis du er i tvivl, kan du bare spørge den virksomhed, der brugte bombeattentatet i Boston til at reklamere for scones. De lærte lektien på den hårde måde.

Tip #5: Kend dit publikum

Har du overblik over, hvem du taler til, og hvad der interesserer dem, før du sætter ind med dit veltimede indhold? Når du har styr på disse aspekter, ved du mere om, hvilke begivenheder der vil fange dit publikums opmærksomhed. Derefter kan du tænke over, hvordan dit brand mest naturligt falder ind i samtalen.

Tip #6: Husk den oprindelige årsag til at være social

Du må aldrig miste fokus på dine forretningsmål. Oreo er ikke til stede på sociale medier for at virke søde, men for at skabe omsætning. I en omskiftelig marketingverden, hvor brands søger at have et åbent og kontinuerligt forhold til kunderne, så fungerer real-time som marketings svar på Snapchat. Hvis ikke din marketing kan vække en eller anden form for følelse i publikum, der i sidste ende kan skabe værdi, så skal du nok bare lade være.

Tip #7: Det er altid en god ide at have småkager med til en cocktailfest

Det kan virke usofistikeret at have småkager med til en cocktailfest. Men det skal du være ligeglad med. Folk er helt vilde med småkager. Og når de har fået et par drinks, vil de hellere end gerne have dine småkager. Hvad vil jeg sige med det? Jo, det samme princip gør sig gældende i real-time marketing. Lad være med at spilde tid på at være trendy eller på at imponere de forkerte mennesker (såsom andre marketingansvarlige). Fokuser i stedet på dem, der gør en forskel: Dine kunder.

Hvad betyder det i praksis? For det første bør du ikke bekymre dig om, hvorvidt seeren ”liker” dig, hvis dit primære mål er at skabe følelser, der leder til resultater. ”Likeability” er en sær størrelse, som er svær at måle på. Sandheden er, at man ofte bliver mest liket, når man ikke fokuserer på det.

Brug i stedet din energi på at levere håndgribelig værdi. Det kan du gøre ved at tilbyde kreativ inspiration, overraskende forslag til anvendelsesmuligheder for et produkt, gratis ekspertråd, eller et værktøj til at gøre hverdagen nemmere for kunderne. Værdi, der leveres i real-time, skaber øjeblikkelig goodwill og glade kunder.

Alt tyder på, at vi kun har set begyndelsen i forhold til real-time marketing, og i takt med at der kommer nye platforme, kundeforventninger og digitale tendenser har vi meget at glæde os til. Selvom kommunikationsformen omkring real-time marketing har sine egne særpræg, så husk, at der ligger autentiske sociale interaktioner bagved. Det betyder groft sagt, at vi skal bibeholde den samme venlighed, timing og fleksibilitet, som vi kender fra alle andre former for marketing. Hvis du fortsat vil modtage invitationer til cocktailfesterne, så husk at være kvik og kreativ, og tag eventuelt en skål med cookies med som værtsgave.

Denne blogpost er venligst lånt fra Social Ogilvy´s blog.

Comments
No comments yet. Be the first.