Liv Hedgaard Boye Jensen

Liv Hedgaard Boye Jensen

Konsulent
Phone: +45 2715 7099
Email: liv@mannov.dk

Når dit brand skal på bloggen

jun 09, 2015 By Liv Hedgaard Boye Jensen
Tags: branding , sociale medier , consumer pr , bloggersamarbejde , blog , pr

Bloggersamarbejder – hvad er det, og hvad kan de? Hvordan får man sit brand på bloggen, og hvad skal der til for at lave et godt samarbejde, der giver værdi for brandet? Det er en opgave, vi på Mannov arbejder med dagligt og et emne, som vi har talt om med to af Danmarks største bloggere, Mette Marie fra TWINPEAKS og Cathrine fra ROCKPAPERDRESSES, til et gå hjem-møde på Mannov. Læs videre og få et overblik over fordele ved og guidelines til gode bloggersamarbejder.

Blogverdenen har for alvor vokset sig ind i vores bevidsthed, og i dag læser vi blogs som aldrig før. Blognetværket Bloggers Delight har i 2015 i gennemsnit haft en million unikke læsere om måneden, der læste de forskellige blogs. Blogs er altså blevet en vigtig kommunikationskanal – især når det gælder FMCG-brands og consumer-PR.

Samarbejde med bloggere åbner op for nye muligheder …
Det helt særlige ved bloggere er, at de i bund og grund er almindelige forbrugere, som dog har formået at skabe en stor og engageret læserskare omkring deres blog. Modsat traditionel PR betyder det, at man ved samarbejder får spalteplads på en forbrugerdomineret platform, hvor én forbruger (bloggeren) kommunikerer til flere forbrugere (bloggens læsere) om anbefalinger, tips, tests og meget andet, der vedrører et brand.

Ved bloggersamarbejder får man en helt unik placering hos udvalgte influencers, hvor en uafhængig tredjepart videregiver sin uforbeholdne mening om produkter og tjenester direkte til en større læserskare. Det faktum, at omtalen kommer fra en uafhængig tredjepart, øger omtalens grad af troværdighed, og troværdighedsaspektet er en stor fordel ved bloggersamarbejder. Bloggernes personlige oplevelser, fængende skriverier, smukke billeder og interessante vinkler sætter brandet i et miljø og gør omtalen unik, troværdig og fortæller den gode historie om brandet.

Derudover er bloggernes læsere potentielle forbrugere, og det er dem, man kan nå gennem samarbejder. Bloggernes forskellige fokus, stil og alder er parametre, der også afspejler bloggerens målgruppe, og det gør det muligt at fokusere sin kommunikation meget præcist mod en bestemt målgruppe. Mette Marie fra TWINPEAKS fremhæver dog også muligheden for at tænke den skæve vinkel ind i valget af bloggere;

”En af fordelene ved at arbejde med en blogger, som skriver uden for brandets felt, er, at man når ud til folk, som muligvis ikke har en stor viden på området, men som man som blogger kan give en aha-oplevelse, og dermed kan du ramme en helt ny målgruppe”.

En sidste, vigtig fordel er det salgspotentiale, der kan være i bloggersamarbejder. Cathrine fra ROCKPAPERDRESSES fortalte ved gå hjem-mødet; ”Jeg samarbejdede engang med Reden, som manglede tøj at give videre. Det skrev jeg nogle gange på bloggen, og efter en rum tid kontaktede Reden mig og bad mig stoppe igen, fordi de pludselig havde fået rigeligt”. Mette Marie kunne ligeledes fortælle, at hun oplever det samme ind i mellem. Hun henviste til en online shop, hvor man kunne købe et par sko, som hun var glad for og havde vist billeder af på bloggen. Kort efter hendes omtale var lageret udsolgt. En fordel ved bloggersamarbejder, der sjældent opnås gennem anden kommunikation.

10 gode råd til bloggersamarbejder

1. Det gode koncept får dig langt
Et godt koncept fortæller brandets gode historie og skaber et miljø omkring det. Et godt koncept matcher både brand, blog og læsere, og giver derved et godt udgangspunkt for samarbejdet.

2. Kunsten at sælge den gode idé
Når man ønsker at indgå et samarbejde med en blogger, er det vigtigt at præsentere bloggeren for konceptet og give forslag til mulige vinkler, der forener koncept og blog. Ligesom journalisterne skal kunne se historiens værdi for læserne, skal bloggerne have historien serveret, så de kan se sig selv og deres læsere i opgaven.

3. Undlad at diktere
Dit brand har en historie, der skal fortælles, men det er vigtigt ikke at sætte for faste rammer for samarbejdet. Bloggerne vil have, at et samarbejde skal ligne et typisk indlæg, og derfor er det vigtigt, at de har frie hænder til at forme indlægget efter egen stil og tone, hvilket også øger omtalens troværdighed.

4. Kend din blogger
Cathrine og Mette Marie var enige om, at det er afgørende, at en samarbejdspartner har sat sig ind i bloggen, og hvem bloggeren er, inden der foreslås et samarbejde. Det sætter de optimale rammer for et godt samarbejde, da de derved bedre kan servere gode forslag til vinkler, som øger chancen for, at bloggeren kan se sig selv i samarbejdet.

5. Få Instagram med
For mange bloggere er Instagram en lige så stor del af hverdagen som bloggen. Instagram er blevet nyhedsmediet, der informerer om nyt på bloggen. Derfor er Instagram også vigtig i bloggersamarbejder, da man via bloggernes Instagram få skabt ekstra opmærksomhed på sit brand.

6. Blogger og brand skal strømlines
Tilpas valget af blogger ud fra de behov, brandet har. Er det vigtigt at få sat brandet ind i et miljø via skarpe billeder og beskrivende tekst, eller er det vigtigst at få det testet? Vælg bloggere, der er gode til lige netop det, som brandet behøver.

7. Tilpas antal bloggere
For at sikre omtalens troværdighed, kvalitet samt unikke placering, er det essentielt at tilpasse antallet af bloggere, så man ikke risikerer at miste værdien ved samarbejdet.

8. Tro på dit brand, før du kaster dig ud i bloggersamarbejder
Bloggere giver deres uforbeholdne mening, når de skriver deres indlæg – også ved sponserede samarbejder. Dette sikrer den troværdige omtale, men det betyder også, at man skal være klar til at opgive dele af kontrollen over det endelige budskab.

9. Lovgivningen skal følges, så fremhæv samarbejdet
Det er vigtigt, at man følger forbrugerombudsmandens anvisninger. Det skal tydeligt fremgå, hvis indlægget er skabt i et samarbejde med et brand. Det er dit ansvar, at det fremgår tydeligt – ikke bloggerens.

10. Betal for den unikke placering
På en blog får brandet som nævnt en unik placering - en placering og en omtale som ikke kan fås hverken ved et medie eller en anden blogger. Den unikke omtale er derfor heller ikke gratis, så husk at tænke økonomi ind i bloggersamarbejder.

Bloggersamarbejder er et unikt håndværk. Der er behov for en helt særlig strategi, et veludviklet koncept, en stor indsigt i bloggerne og deres verden og den helt rigtige blogger, hvis man skal opnå det gode samarbejde. Vi håber, at vores indlæg har vakt din interesse for og givet dig indblik i værdien ved samarbejder med bloggere. Vi glæder os til at se dit brand på bloggen.

Dette blogindlæg er skrevet af Matilde Ascanius og Liv Hedgaard

Comments
No comments yet. Be the first.