Tine Duelund Schou

Tine Duelund Schou

Seniorkonsulent
Phone: +45 2715 7086
Email: tds@mannov.dk

LinkedIn – Seks trin til hvordan du kommer godt i gang

jun 24, 2016 By Tine Duelund Schou
Tags: sociale medier , content marketing , linkedin

LinkedIn bliver i stigende grad anset som en vigtig kommunikationskanal for virksomheder, og for stort set alle virksomheder gælder det, at LinkedIn er en essentiel del af employer branding strategien, når de største talenter skal rekrutteres til virksomhedens åbne stillinger. Men med de seneste års mange forbedringer til LinkedIns marketingmuligheder er det tydeligt at platformen investere stort i at blive et af B2B-virksomheders stærkest kommunikationsvåben til at positionere sig i markedet vha. thought leadership og social selling.

Mange virksomheder har dog svært ved at komme rigtig i gang med at udnytte det fulde potentiale på LinkedIn. Derfor bliver vi i Mannov ofte bedt om hjælp fra virksomheder til netop at få knækket LinkedIn-nødden, så de kan blive positioneret stærkere over for deres målgrupper ­–  og det kan være svært at komme i gang. Det kræver teamwork i virksomheden og engagement fra medarbejderne at få skabt den ideelle LinkedIn-tilstedeværelse, og nogle gange kan det være svært bare at vide, hvor man skal starte. Derfor har jeg lavet denne sekstrins-guide, jeg bl.a. bruger som fremgangsmåde, når jeg skal udarbejde content-planer for vores kunder. Måske det også kan hjælpe dig…

1 - Beskriv din mission og strategi
Før du begynde at kigge på content, skal du beslutte dig for, hvad du vil opnå med LinkedIn, er det f.eks. flere følgere, mere brand-værdi etc. Konkretisér dine målsætninger og hvordan vil du måle det – med andre ord, lav din strategi! Det er vigtigt at huske, at LinkedIn (og Facebook for den sags skyld) bare er platforme, og ikke strategier i sig selv. Derfor skal der udarbejdes et klart formål med jeres tilstedeværelse, som inkluderer den overordnede branding af virksomheden, employer branding og markedsføring.

Endelig er det en vigtig del af strategien, at der defineres et content team, der skal stå for content creation på vegne af virksomheden. Der skal et team til for at sprede arbejdsbyrden og for at sikre at content bliver lavet ordenligt og rettidigt. Content teamet og især jeres thought leaders skal måske også have lidt indledende træning for at afmystificere det her med de sociale medier – hvad bør man sige/gøre som ekspert, og hvad er godt content. At få content teamet på plads er en lige så vigtig del som strategien, eftersom dette team af content providers er dem, der skal sikre, at I når målsætningerne i jeres LinkedIn-strategi.

Endelig skal flaskehalse minimeres. Så sørg for at flere (så mange som giver mening) udpeges som administrator for virksomhedsprofiler. Strategien skal selvfølgelig sørge for, at det er klart for alle administratorer, hvilke retningslinjer og stil I ønsker for jeres profil, samt for hvad der bør og ikke bør postes

2 - Udarbejd profiler for målgrupperne
Godt content skal tale til modtageren. Derfor er det vigtigt at have et godt indblik i, hvem de er, hvad der motiverer dem, hvilke informationer de søger, og hvilke øvrige stakeholders og influensers de har omkring sig. Som med al anden kommunikation er det derfor vigtigt, at have klare karakteristika for sine målgrupper (personaer), hvor spørgsmålene ovenfor besvares. Disse personaer udarbejdes for alle relevante målgrupper (både ift. marketing, employer branding etc.), da dette er essentielt for at identificere, hvilke emner du skal fokusere på i dit content.

3 - Identificér emner
Med et klart billede af målgruppen og hvilke informationer de søger efter, har du allerede en del inspirationen til, hvad det er for nogle emner, du skal afdække for at yde en service for dine kunder (dvs. hvordan din virksomhed kan være en thought leader). Når dette er på plads, er det tid til at researche de relevante emner for dit content.

Udarbejd en liste af emner ud fra din research, hvor du også noterer, hvilke typer emner der er relevante for hvilke målgrupper, og notér hvem i dit content team (eller i din organisation), der bør være afsender på det pågældende emne.

4 - Skab content
Med de relevante emner identificeret er det vigtigt først at kigge lidt på det content, I allerede har adgang til. For at gøre content creation til et overskueligt projekt er det vigtig at tænke genbrug og versioneringer. Det kan være content, I har produceret tidligere, men som bare skal tilpasses, eller det kan være rapporter og insights fra en tredjepart, hvor I kan genbruge pointerne i jeres eget content.

For alle de udpegede emner laves en oversigt over hvilke typer content der allerede eksisterer, og hvad I selv skal skabe. Når du udarbejder oversigten, er det vigtigt at huske 80/20-reglen, der er den gyldne regel for sociale medier. 80/20-reglen dikterer, at du skal lave fire værdiskabende thought leadership posts, for hver sælgende post du uploader.

Folk gider ikke at blive solgt til, så hvis du vil have flere følgere blandt dine kunder, er det vigtigt at opbygge en relation – og det gør man ikke ved at sælge til dem hele tiden. Et citat fra Jay Baer (content marketing-guru) illustrerer denne vigtige pointe med at skabe værdi. Han siger, ”Sell something - get a customer for a day. Help someone - get a customer for life!”

Hvis du gerne vil have inspiration til hvilke typer content der egner sig bedst til LinkedIn, så send en mail til hej@mannov.dk, så sender vi dig et overblik, du kan bruge til din LinkedIn strategi.

I takt med at content skabes laves en tidsplan for, hvornår hvilke posts og content skal deles. Det er bedst at sprede planen lidt ud, så der er et stabilt flow af content hver uge eller måned. Ligeledes giver det også god mening at planlægge lidt ift. de emner, der er identificeret, så alt content for ét emne ikke posts samtidig. Spred det lidt ud, så du får engageret alle målgrupperne løbende og dermed fastholdt din position som thought leader.

5 - Forøg dit content’s reach
Med content planen på plads er det tid til at få content ud til målgruppen. Dette kan både gøres ved organisk reach (hvilket vil sige via medarbejdere og netværket af følgere), og ved at pushe content ud via sponsored kampagner (her betaler man for at ramme målgrupper, der ikke allerede følger virksomheden).

Engagering af medarbejderne er en vigtig faktor for at sikre, at I når jeres målsætninger. Hver medarbejder har (lavt sat) gennemsnitligt 200 connections på LinkedIn. Så hvis I har mange medarbejdere, og bare 1% deler virksomhedens content med deres netværk (f.eks. ved at ”like” eller kommentere på posten), så når det lynhurtigt en meget stor gruppe på LinkedIn.

For at nå ud til målgrupper du ikke har kontakt til via følgere eller medarbejdernes netværk, kan LinkedIn hjælpe – nemlig med sponsored content. Med sponsored content kan du betale dig fra at få dine posts sendt ud til tusindevis af LinkedIn-brugere, hvor du kan segmentere dig frem til netop den målgruppe du gerne vil ramme. Kampagne-fees for denne type kampagner marketingsmæssigt set meget tilforladelige, og afhængigt af målgruppen, kommer du langt for bare 1.500-2.000 kr. Så brug muligheden, når det giver mening.

Endelig, så husk at brug keywords både i dine posts og i meta-beskrivelsen (når du linker til website) for derved at optimere jeres SEO.

6 - Analyser resultater og tilret kampagner og content
Som en del af LinkedIns værktøjer er det muligt at måle effekten af alt det content du poster – brug dem!
En ændring af en formulering i en overskrift, eller en mindre tilpasning af målgruppen kan betyde store forskelle i resultatet. Så udforsk hvad der virker bedst i dine kampagner og brug det i fremtidige kampagner.

Det kan bl.a. gøres ved at lave forskellige versioner af den samme kampagne og målrette det mod forskellige segmenter, eller du kan justere målgruppen lidt for at se, hvilken forskel det giver. Al den viden du får samlet ind, vil hjælpe dig til at skabe endnu bedre content og skarpere budskaber fremover.

Selvom de ovenstående seks trin måske kan virke simple nok, så kan det stadig blive uoverskueligt undervejs, og derfor kan man med fordel søge hjælp til at komme videre. Både store som små virksomheder beder ofte Mannov om hjælp til at få styr på strategien, få lagt en plan og til at få deres thought leaders/eksperter klædt på til rollen vha. lidt træning. Denne lille hjælp i starten kan være den afgørende håndsrækning, der får jer godt fra start og i gang med at udnytte potentialet på LinkedIn.

Comments
No comments yet. Be the first.