Anders Mikkelsen

Anders Mikkelsen

Konsulent
Phone: +45 2715 7074
Email: ami@mannov.dk

LinkedIn ændrer deres danske aldersgrænse fra 18 til 13 år - hvad betyder det for os?

sep 11, 2013 By Anders Mikkelsen
Tags: sociale medier , linkedin

Den 12. september justerer LinkedIn deres aldersgrænser, så den danske udgave af netværket bliver åbent for alle teenagere. Samtidig introducerer LinkedIn en ny type sider ved navn University pages. Kritiske røster siger, at netværket vil blive udvandet med de nye medlemmer, og dermed forringet for os andre. Pjat! Siger jeg. Vi kommer ikke til at se særligt mange nye profiler fra denne aldersgruppe, og dem som opretter sig, vil være dedikerede og dermed også velkomne. Tiden, hvor man anvender et socialt netværk, hvis man ikke straks kan se værdien, er nemlig bag os.

Nye aldersgrænser på LinkedIn

LinkedIn annoncerede i august, at de ændrer aldersgrænserne torsdag den 12. september. Konkret vil LinkedIn´s danske aldersgrænse blive ændret fra 18 til 13 år, mens aldersgrænsen i USA fremover kommer til at være 14 år. LinkedIn oplyste samtidig, at brugere under 18 år vil have særlige sikkerhedsindstillinger for at begrænse adgangen til deres kontaktinformationer og forhindre uønsket kommunikation. Indtil nu har det stået i LinkedIn´s User Agreement (som findes under din profil, i bunden af skærmen), at man som bruger er mindst 18 år, når man opretter sig, og det er altså denne detalje der ændres nu.

LinkedIn offentliggør universitets-sider

Samme dag, som nyheden om de ændrede aldersgrænser blev offentliggjort, åbnede LinkedIn også op for en ny type sider ved navn University Pages. Disse sider er blandt andet skabt for at gøre det nemmere for unge at komme i kontakt med et potentielt universitet og dets studerende (hvis universitetet vel at mærke har oprettet en side). Dette er naturligvis en interessant mulighed, når man skal træffe en beslutning om fremtidens studieplads.

Blandede reaktioner på aldersændringerne

Ændringerne i aldersgrænserne samt de nye University Pages har affødt blandede reaktioner. Da det amerikanske tech-site Techcrunch bragte nyheden i august var flere af kommentarerne positive og fremhævede, hvordan det vil give de helt unge et bedre grundlag for at træffe kvalificerede beslutninger om valg af universiteter og studiejobs mm. I Danmark kunne man imidlertid læse en af de første reaktioner i Huset Markedsføring, hvor Per Henriksen fra Frontal i august skrev et debatindlæg, der var meget kritisk overfor ændringen i aldersgrænsen. Blandt andet skrev han, at ”Invitationen af teenagere accelererer værdiudvandingen af netværkskontakter og grupper og vanskeliggør arbejdet med succesfuld målrettet kommunikation på LinkedIn.” Det lyder ikke så godt vel? 

Konsekvenserne for os andre brugere

Selv er jeg markant mere positiv overfor ændringerne end Per Henriksen. Faktisk er jeg overbevist om, at vi, der allerede er medlemmer, knap nok kommer til at mærke en forskel. De helt unge er, efter min opfattelse, dygtige til at vurdere, hvilke sociale medier der kan give dem værdi, og hvilke der ikke kan, og derfor vil de naturligvis ikke være særligt aktive på LinkedIn, hvis ikke det giver mening for dem. De få der endelig opretter sig vil have et klart formål med det, og de vil på ingen måde udvande netværket. Langt størstedelen vil dog helt holde sig fra at signe op. Beviset ligger lige for. Spørg dig selv, hvor mange 18- til 21-årige du kender, som bruger LinkedIn i dag? Nej vel. Unge fra denne aldersklasse bruger kun LinkedIn, hvis de kan se et klart formål med det. Sådan kommer det også til at gå med de 13- til 18-årige. 

Comments
No comments yet. Be the first.