Kommunikation på gadeskilte
Tags: branding , ekstern kommunikation , kreativ kommunikation
Vi lever i en verden fyldt med upersonlige og ligegyldige gadeskilte fra brands, der vil sælge os noget. Netop derfor er det forfriskende, når et kreativt brand fanger vores opmærksomhed med et sjovt og overraskende skilt. I denne blogpost giver jeg et par eksempler på gadeskilte, der formår at bryde gennem hjernebarkens filtre og skabe et indtryk.
Et gadeskilt kan være et godt middel til at trække besøgende fra gaden og ind i butikken. Umiddelbart kan det virke som et nemt medie at kommunikere på - jeg mener, hvor svært kan det være at skrive noget sjovt på et skilt på én gange en halv meter? Svaret er sværere end som så, for konkurrencen om vores opmærksomhed er nemlig stor, når vi bevæger os på gaden. Derfor skal man tænke kreativt, hvis man vil gøre sig forhåbninger om at kommunikationen skal gøre indtryk, og skabe omtale.
Herunder er der 5 skilte, som jeg mener, er stærke til at at fange vores opmærksomhed:
Den kække

Billedet er taget af Jemkem
Den falske

Billedet er taget af Moisen85
Den ironiske

Den forsimplede

Billedet er taget af Maria Bendix Olsen
Den finurlige

Billedet er taget af Sabineej
Det er nemmere for de små at være kreativ
På de 5 skilte vist her er virkemidlerne forskellige, men gennemgående er der et humoristisk tvist og godt med personlighed. Flere af billederne er hentet fra Instagram, hvor iagttagere har syntes, at skiltene har været værd at vise frem til vennekredsen.
Et fællestræk for sjove gadeskilte jeg selv har observeret er, at de ofte tilhører mindre butikker, der ikke er del af en større kæde. For sådanne butikker er der mere rum til kreativitet, da man ikke skal afpasse kommunikationen efter en række overordnede retningslinjer. Dette bør dog ikke afholde større virksomheder fra at gøre sig umage, og skiltet fra Dansk Hørecenter er et eksempel på, at det sagtens kan lade sig gøre for større virksomheder at slippe fint afsted med en frisk bemærkning.