Tine Duelund Schou

Tine Duelund Schou

Seniorkonsulent
Phone: +45 2715 7086
Email: tds@mannov.dk

HVORDAN FÅR JEG MIT CONTENT TIL AT GÅ VIRALT? – Del 2

maj 04, 2016 By Tine Duelund Schou
Tags: branding , sociale medier , content marketing , kreativ kommunikation

 

Der er utallige eksempler på ”sociale epidemier”, der spreder sig igennem både små netværksgrupper, men også regionalt og internationalt på de sociale medier. Hvad end det er et produkt, en udtalelse, eller en idé, så kan den rette kombination af kommunikationselementer få budskabet til at sprede sig i den digitale verden nærmest som en virus – udfordringen er at ramme den rigtige kombination i sin kommunikation.

I del 1 blev vigtigheden ved word-of-mouth og de første 3 trin af STEPPS-modellen (”social valuta”, ”Triggers” og ”Emotion”) beskrevet i en hurtig gennemgang af de principper, jeg bruger, når der skal udarbejdes budskaber til sociale medier. I denne del kigger vi nærmere på de resterende tre dele af modellen, der giver inspiration til din onlinekommunikation.

P – Public (offentligt)
Det er svært at fortælle om noget, man ikke kender til. Og selvom jeg ikke kan love, at et budskab går viralt, så kan jeg garantere, at et budskab ikke bliver delt, hvis det aldrig bliver hørt. Public handler derfor om at får sit budskab set/hørt af målgruppen.

For B2C-verdenen gælder det om at få sit produkt set og især brugt, så word-of-mouth-princippet kan gøre sit arbejde, og dit brand bliver valgt i købssituationen.

For B2B er det med ”public” lidt mere vanskeligt – især inden for konsulent- og serviceverdenen, hvor der ikke er ”produkter”, der kan vises frem. Dertil kommer, at der i B2B-verdenen mange steder stadig hersker en overbevisning om, at viden og kompetencer ikke er noget, man går ud med offentligt. Her anses viden som en vigtig og skelsættende konkurrenceparameter, der ikke kommunikeres om. Ud fra tesen om ”offentlig” er denne anskuelse forkert – folk køber ikke, hvad de ikke hører om, og det gælder også – den måske skelsættende – ekspertviden!

Tip: Der skal selvfølgelig ikke deles ud af forretningshemmeligheder og fortrolige patenter på facebook, men den viden er det absolut stærkeste promoveringsværktøj, man har. Sammen med anbefalinger (testimonials) og kundereferencer bør vidensdeling og thought leadership være en helt essentiel del af den eksterne kommunikation. Hvis man skal tale om viralitet for B2B, og hvad der har størst potentiale til at blive delt, så er det vidensdelingen, der har det absolut højeste delingspotentiale.

P – Practical value (praktisk værdi)
Som medmennesker vil vi gerne hjælpe hinanden. Hvis vi ved, at en ven eller kollega har en udfordring, og vi støder på et budskab/produkt, der har løsningen, sender vi gerne til vedkommende.

Derudover er den menneskelige higen efter praktisk viden vigtig at forstå som ”værktøj” inden for kommunikationsverdenen. Dette er årsagen til, at infographics og content med ”5 gode råd” eller ”10 ting du skal huske…” ofte bliver læst af flere end andre teksttunge posts. Hvis vi derfor får pakket vores budskab ind i praktisk viden, kan vi udnytte denne menneskelige higen efter dette, til at skabe viralitet omkring vores budskab.

Tip: Ved at bygge sit budskab op omkring en nyttig information eller løsningen på en problemstilling, vil der være langt større sandsynlighed for, at kommunikationen bliver læst og delt.

Endelig er det vigtigt at gøre det nyttige budskab let at dele, så 20 slides eller en 20-minutters video er IKKE vejen frem – ”keep it short and sweet”.

S – Stories (Fortællingen)
Når man overvejer sit budskab til sociale medier, er det vigtigt at huske på, at personer sjældent bare sporadisk deler ud af små informationer til højre og venstre i deres netværk. De deler derimod en fortælling. Vi videregiver historier, der drejer sig om en erfaring, vi har gjort os; en morale, vi har lært eller noget, vi har oplevet.

I vores kommunikation bør vi derfor altid overveje, hvilken større fortælling vi kan pakke vores budskab eller produkt ind i. Vi skal stille os selv spørgsmålet om, hvordan vi stykker en fortælling sammen, så den bliver husket og delt, og vigtigst af alt; hvordan vores budskab bliver en uundværlig del for at kunne fortælle historien videre.

Et ekstremt eksempel er den (old-)gamle historie om den trojanske hest. De fleste har hørt om hesten og den moralske fortælling om at passe på med at tage sine parader ned og fejre sine sejre lidt for tidligt. Selvom vi ikke alle kan lave så episke fortællinger, der leder til ”word-of-mouth”-videregivelse tusinder af år senere, så er min pointe her, at hesten er så essentiel en del af historien, at fortællingen ikke ville være lige så god, hvis man udelod hesten.

Det er her mange reklamer nogle gange begår fejl. Tit hører jeg folk gengive sjove reklamer, de har set, men medmindre man spørger ind til, hvem der har lavet reklamen, så får man ikke at vide, hvem afsenderen (produktet) er. I de tilfælde er afsenderen netop lykkedes med at få lavet et budskab, der går viralt og bliver delt, men de har ikke formået at få deres brand/produkt knyttet godt nok til fortællingen – og så er det kun en ½ succes.

Tip: Vi er mindre tilbøjelige til bare at dele sporadiske informationer og tilfældige fakta. Vores budskab skal derfor pakkes ind i en fortælling, der opfordrer til at blive fortalt videre, og hvor vores budskab er en så essentiel del af historien, at det ikke kan udelades, når den skal fortælles videre.

Ved hele tiden at bruge S.T.E.P.P.S-modellen som pejlemærke for din kommunikation, øger du chancen for at skabe budskaber, der bliver delt. Derfor er det et godt udgangspunkt at overveje og kombinere elementer fra hver af disse vigtige faktorer, når du udarbejder din kommunikation uanset målgruppen.

Dermed ikke sagt, at dit content og dine budskaber vil gå viralt hver gang. For hver af de (ufatteligt) populære kattevideoer, der bliver set af millioner på Youtube, er der mindst 10 gange så mange kattevideoer, der ikke bliver delt. Dog holder jeg på, at uanset hvad principperne er i S.T.E.P.P.S.-modellen ovenfor, er det med til at sikre en god og gennemtænkt kommunikation. Pointerne vil derfor altid være en god guide til at få skabt budskaber, der bliver opfanget af netop din målgruppe.

Comments
No comments yet. Be the first.