Anders Vincent DeRobles Jacobsen

Anders Vincent DeRobles Jacobsen

Juniorkonsulent
Phone: +45 2672 8070
Email: anv@mannov.dk

Hvad fanger din interesse på nettet?

Tags: sociale medier , facebook , dagligdags kommunikation , twitter

Hos Mannov spørger kunderne ofte, hvordan de kan få en to-siders omtale i Børsen eller en af landets øvrige aviser, men er det der, de finder deres målgruppe? Og kender de overhovedet deres målgruppers medievaner?

En undersøgelse viser, at det kun er 11 % af danskerne, der bruger trykte aviser som primær nyhedskilde. Det betyder, at langt de fleste danskere holder sig opdateret digitalt. I kommunikationsverdenen gælder det om at være på forkant med mediernes udvikling, og Mannov har derfor bedt tre nyhedsforbrugere i tre forskellige aldersgrupper, svare på hvad der får dem til at klikke på nettet. Men matcher deres adfærd virksomhedernes forventninger? Og hvad med din egen digitale adfærd, hvordan holder du dig opdateret?

Anders Mikkelsen, 30 år - PR-konsulent:

Hvornår har du sidst læst en avis?

”Jeg har abonnement på Dagbladet Information, så jeg får den ind ad brevsprækken hver fredag og lørdag. Det er ikke altid, at jeg er hjemme til at få læst avisen samme dag, men det gode ved Information er, at den sagtens kan tåle at blive læst et par dage efter.”

Hvor på nettet læser du nyheder?

”På en typisk dag tjekker jeg løbende b.dk og og skimmer overskrifterne for at være opdateret. Lidt mere specifikt har jeg også et privat Twitter-feed kun med toneangivende marketing- og kommunikationsfolk. Jeg følger med i, hvad de taler om, og hvis de linker til en artikel, der ser spændende ud, læser jeg den enten med det samme, eller senere hvis jeg husker det. ” 

Hvad får dig til at klikke?

”Når jeg er på nettet for at søge information, er jeg målrettet, og klikker ikke på alt muligt. Når jeg vil underholdes, kan jeg klikke på meget forskelligt, men det er klart, at jo mere indbydende overskriften og billedet er, des mere fristet er jeg. Af og til oplever jeg, at jeg sidder og ser en video på YouTube om fodbold eller fiskeri, og ikke kan huske, hvad jeg har klikket på for at komme hen til præcis den video. Det viser vel meget godt, hvor intuitivt man agerer, når man surfer rundt på nettet. ”  

Hvilke brands og virksomheder følger du?

”Jeg følger selvfølgelig de brands og virksomheder, som jeg selv arbejder med – det er en naturlig del af at holde sig opdateret, og ofte opdaterer jeg selv siderne, så det er fuldstændig nødvendigt. Jeg følger også en del andre brands og virksomheder, og det gør jeg typisk, når de leverer noget godt og brugbart indhold. Som jeg også var inde på tidligere, er Twitter på mange måder vigtigere end medierne selv, fordi man kan filtrere alt larmen fra, så der kun er det fokuserede indhold tilbage.”

Hvad kan få dig til at dele?

”Det varierer fra medie til medie. På LinkedIn deler jeg kun inspiration om marketing og kommunikation. På Twitter gør jeg det samme, men krydrer det med links til min egen fiskeblog. På Facebook deler jeg alt muligt, men nyheder om fodbold og fiskeri fylder nok det meste. Af samme grund gætter jeg på, at en del af mine Facebook-venner har trykket 'unsubscribe' fra mine opdateringer. Det kan jeg godt tilgive dem.”

Sofie Saietz Bergstrand, 21 år – Grafiker:

Hvornår har du sidst læst en avis?

”Jeg tror, det er flere måneder siden, jeg har kigget i en avis -
af papir. Det var en lokalavis, og jeg læste den ikke så meget
for at få nyheder, men mere bare for at læse lidt om mit lokalområde. Det er ret sjældent at jeg læser en avis. Dog kender jeg mange, der læser gratisaviser på vej til skole om morgnen, men da jeg cykler, får jeg dem ikke. ”

Hvor på nettet læser du nyheder?

​”Jeg læser faktisk mest nyheder via Facebook, hvor jeg har 'liket' en masse nyhedssider eller mine venner deler nyheder. På den måde er det meget forskelligt, hvilken side jeg bliver dirigeret hen til via de links, der er blevet lagt ud. Det ender dog typisk med at være MetroXpress, da de ofte er meget hurtigt ude med nyhederne på fx Facebook eller også TV2 Nyhederne. Jeg prøvede Snapchat Discover lige da det kom frem, men jeg må indrømme, at jeg hurtigt slettede det igen.”

Hvad får dig til at klikke?

”Jeg klikker på noget, der interesserer mig, eller hvis der er noget overraskende (i forhold til konteksten eller hvad man havde forventet), eller nogle indbydende billeder. Jeg må også indrømme, at jeg bliver fanget meget af nyheder, som især MetroXpress lægger ud, hvor der lige står en lille smule, men man bliver fanget nok til, at man bliver nød til at klikke ind og læse videre. Men som oftest er det ikke lige så spændende, som man troede.”

Følger du brands og virksomheder?

”Jeg følger meget få brands på sociale medier. Det er kun, hvis det er en side, jeg godt vil vise, at jeg er tilhænger af, eller nogen der poster noget, der er relevant, sjovt eller spændende at følge med i. Det er desværre ikke så tit, at jeg finder brands, som har en god balance i mellem at komme med relevant, sjovt eller spændende content uden at det føles som spam. En eller to virksomheder følger jeg kun, fordi det var en betingelse for at deltage i en konkurrence eller lignende, og jeg har derefter ikke fået meldt mig fra igen.”

Hvad kan få dig til at dele?

”Det er ret sjældent, at jeg deler noget, som ikke bare er et billede, jeg selv har taget eller lignende. Hvis jeg gør, er det oftere i mindre grupper på Facebook eller direkte til folk, og når jeg gør det, er det for det meste noget sjovt indhold, eller noget der er relevant for dem. Jeg deler oftere ting med mine studiekammerater og studiegruppe, som er relevant for vores undervisning og opgaver - fx dårlige/gode eksempler osv..”

Kenneth Greenwich-Wagner, 47 år - Selvstændig kommunikationskonsulent:

Hvornår har du sidst læst en avis?

”Til dagligt bruger jeg altid den digitale udgaver til at skabe et overblik, men læser også gerne papirudgaver i løbet af dagen, hvis en artikel havde en særlig interesse. Om fredagen læser jeg restaurantanmelderne i papirudgaverne. I weekenden nyder jeg gerne Information og Weekendavisen i papirformat.”

Hvor på nettet læser du nyheder?

”Inden jeg møder på arbejde, så har jeg gerne læst alle morgenaviser på nettet. Derudover får jeg friske nyheder og ’stories in the making’ fra diverse redaktører/’content makers’ via de sociale medier, blog og fora.”

Hvad får dig til at klikke?

”Når det kommer til nyheder, så er jeg ’altædende’. Jeg klikker på alt, hvad jeg umiddelbart finder interessant privat eller relevant rent professionelt. Dog læser jeg sjældent en artikel til ende, hvilket er en afspejling af artiklers typiske opbygning, tid til rådighed og mængden af medier, jeg konsumere. ’Breaking news', ’Suger Coated Headlines' mm. virker måske efter hensigten, men jeg forestiller mig gerne andet.

Følger du brands og virksomheder?

 ”Ja, jeg følger Brands og virksomheder. Det er en naturlig del af mit arbejde at overvåge mine kunders konkurrenters omtale, mediestrategi og marked. Jeg følger ligeledes toneangivende brands af professionel interesse. Rent privat er min interesse knap så stor, men jeg følger dog enkelte Brands, som jeg enten benytter eller ønsker at eje produkter af.”

Hvad kan få dig til at dele?

”Jeg skaber eller deler indhold professionelt hele dagen og har af samme årsag begrænset behov rent privat. I øvrigt har jeg altid in mente, at jeg både privat og professionelt søger ’content markers’, og samtidig er jeg meget bevidst om min egen- og netværksrolle i medierne, så ser jeg ingen grund til gentagelser.”

Hvis du vil vide mere om grunde til, hvorfor brands bliver unfollowed, se her.

Comments
No comments yet. Be the first.