Anne Høybye

Anne Høybye

Chefkonsulent for Pharma & Market Access
Phone: +45 2672 8071
Email: anh@mannov.dk

Her er medicinalbranchens balløver

maj 13, 2014 By Anne Høybye
Tags: healthcare , life science , sociale medier , sundhed
En ny undersøgelse kortlægger de 14 førende lægemiddelvirksomheders aktiviteter på de sociale medier.
 
Undersøgelsen, der er blevet udført af PR-virksomhedsnetværket Ogilvy PR, deler selskaberne op i balløver og bænkevarmere. Otte ud af de 14 lægemiddelvirksomheder skiller sig ud på det sociale mediebilledes dansegulv.
 
De otte balløver er Boehringer Ingelheim, GSK, J&J, Merck, Novartis, Pfizer, Eli Lilly og Novo Nordisk.
 
Om undersøgelsen
 
Virksomhederne blev vurderet på otte forskellige sociale platforme herunder facebook, Twitter, YouTube, LinkedIN, Google+, Pinterest, flickr og slideshare.
 
Der blev gennemgået intet mindre end 1.000 posts, tweets og videoer, 2.000 delinger og re-tweets samt 400 kommentarer i communities svarende til min. 1 uges aktivitet pr. måned i en periode på 3 måneder.
 
I undersøgelsen kom det frem, at lægemiddelvirksomhederne havde næsten 900.000 facebook-brugere, 200.000 mennesker på Twitter, 12.000 mennesker på YouTube og op til 75 pharma tweets om ugen.
 
”De generelle egenskaber, som kendetegner balløverne er, at de har en klart formuleret vision og formål med engagementet på de sociale medier, de har identificerbare bestyrere af fællesskaber eller de sociale medier, som giver indholdet på de sociale kanaler en varm (og ofte vittig) menneskelig stemme. Og det betaler sig," udtaler Alette Pramming, direktør i Mannovs sundhedsafdeling, som er en del af Ogilvy PR, i en pressemeddelelse og fortsætter:
 
"De sociale medier udvikler sig voldsomt og rummer et stort potentiale for de medicinalvirksomheder, der formår at bruge dem som strategiske kommunikationsredskaber. Trenden fortsætter, og vi tror, at det kun er et spørgsmål om tid, før flere virksomheder tør komme ud på gulvet og finde rytmen – også i Danmark."
 
De 14 lægemiddelvirksomheder, der medvirkede i undersøgelsen, er Abbott, AstraZeneca, Bayer HC, Boehringer Ingelheim, Bristol Myers-Squibb, GlaxoSmithKline, Johnson & Johnson, Eli Lilly, Merck, Novartis, Novo Nordisk, Pfizer, Roche og Sanofi. Lundbeck og LEO Pharma indgik ikke i undersøgelsen.
 
Life of the party
 
I undersøgelsen fremgår det, at der har været en ændring i de 14 virksomheders brug af sociale medier. Enkelte virksomheder står for en betydelig del af fremgangen. Det drejer sig om Boehringer Ingelheim, Novartis og Eli Lilly, hvor den sidste har udviklet sig til en balløve.
 
Eli Lilly har blandt andet fokuseret på sine LillyPad-platforme på de sociale medier med virksomhedsaktiviteter, social ansvarlighed og offentlig politisk diskussion. De har også i 2013 lanceret den europæiske version af deres platform, kaldet LillyPad EU.
 
”Vi ved, at en nylig undersøgelse har vist, at næsten halvdelen (43 pct.) af de amerikanske lægemiddel- og biotekvirksomheder planlægger at forhøje deres budget for sociale medier med patientorienterede initiativer. Selv de mest konservative lægemiddelvirksomheder er efterhånden klar over, hvilket potentiale en online tilstedeværelse giver for bedre forståelse af sygdomsområder, virksomhedens omdømme, anvendelse af lægemidler i den virkelige verden – og vigtigst af alt - patienters behov. Det centrale spørgsmål er ikke længere "kan lægemiddelindustrien bruge de sociale medier?,” men "hvordan kan lægemiddelindustrien bruge de sociale medier bedst?,” udtaler Alette Pramming.
 
Bliv selv en balløve
 
De såkaldte balløver er aktive på forskellige platforme, hvor de informerer, udveksler viden og indgår i dialog. Balløverne var i gennemsnit til stede på 5 sociale netværk, havde 300.000 facebook fans, 17.000 Twitter-følgere, 10 facebook-opdateringer pr. uge, 7 tweets pr. uge og upload af 7 YouTube-videoer pr. måned.
 
De fleste bænkevarmere holder sig lidt tilbage, mens de sporer sig ind på den sociale dynamik. Det betyder dog ikke, at de ikke er aktive, da de oftest bare fokuserer på en enkelt platform. Bænkevarmerne var i gennemsnit til stede på 2-3 sociale netværk, havde 5.000 facebook fans, 11.000 Twitter følgere, 4-5 facebook opdateringer pr. uge, 4 tweets pr. uge og upload af 1-2 YouTube-videoer pr. måned.
Bænkevarmerne var ifølge undersøgelsen: Abbott, AstraZeneca, Bayer, BMS, Roche og Sanofi.
 
Ogilvy Public Relations og Mannov har udarbejdet fire råd til virksomheder, der ønsker at gå fra bænkevarmer til Michael Jackson.
 
1) Formuler en klar vision og formål med engagementet på de sociale medier.
 
2) Brug identificerbare bestyrere af fællesskaber på de sociale medier, som giver indholdet på de sociale kanaler en varm (og gerne vittig) menneskelig stemme.
 
3) Skab og udveksl interessant, informativt og underholdende indhold, som er relevant for deres fællesskab.
 
4) Tilbyd så vidt muligt hurtig og hjælpsom respons på kommentarer og spørgsmål – også de kritiske.
Comments
No comments yet. Be the first.