Anders Rejnhold Lorenzen & Sofie Hedegaard Christensen

Anders Rejnhold Lorenzen & Sofie Hedegaard Christensen

Praktikant
Phone: +45 2426 3891
Email: arl@mannov.dk

Unge: Facebook optager mest tid, men Snapchat og Instagram tillægges mest værdi

Tags: sociale medier

Det er efterhånden en kendsgerning, at Snapchat boomer blandt unge, men spørgsmålet er, om de stjæler brugere fra Facebook? Svaret er nej. Unge finder stadigvæk Facebook nyttigt, i bogstavelig forstand; Facebook opfattes nemlig som en slags kalender og et praktisk værktøj, der er uundværligt, men også kedeligt. Til gengæld overtager Snapchat og Instagram funktioner af mere udtryksmæssig karakter, såsom statusopdateringer og billedopslag, da Snapchat er sjovere, nemmere og mere intimt, mens Instagram tilbyder et æstetisk tilflugtssted.

Vi har taget pulsen på de unges sociale medievaner og inviteret fire unge i aldersgruppen 18-25 ind til en snak om deres sociale medievaner.

Vi spurgte til, hvordan og i hvilke situationer de benytter sociale medier, og her viser det sig, at Facebook optager mest af deres tid, men at den opmærksomhed, de giver Instagram og især Snapchat, tillægges større værdi, da de her udtrykker og investerer mere af sig selv.

Tilstedeværelsen af ens familie betyder altså også noget for unges brug af sociale medier, hvilket også kom til udtryk, da vi gravede dybere for at finde ud af, hvorfor brugsmønsteret er, som det er. Facebook er fx gået hen og blevet et mere sobert socialt medie, nærmest beslægtet med LinkedIn, mens der er en stærkere menneskelig relation på Snapchat, hvor man derfor også er mere tilbøjelig til at slippe bremseklodserne.

Fraværet af likes eller lignende spiller en stor rolle, når man skal måle Snapchats tiltrækningskraft, i forhold til Facebook og Instagram. Det sociale pres og kampen om anerkendelse er væk, hvilket for mange medfører en øget lyst til at udtrykke sig. Det er dog værd at notere sig, at Snapchat i højere grad er et supplement, end et alternativ, til Facebook og Instagram. For mens likes, til stor irritation, kan forårsage uinteressant fyld i ens News Feed værdsættes de også, når der eksempelvis går sport i at opnå flest.

Umiddelbart er unge blevet mere bevidste om deres aktivitet på sociale medier. Her spiller infrastrukturen på de forskellige sociale medier en stor rolle. Hvor Facebook stort set udsender al ens aktivitet via startsiden, fyldes startsiden på Instagram kun med opslag fra personer, man har valgt at følge. I kølvandet på denne øgede selvbevidsthed har Snapchat vundet indtog blandt unge. Det skyldes hovedsagligt, at man selv vælger, hvem ens opslag når ud til, hvilket giver anledning til en mere uformel og personlig kommunikation.

Tager man turen over Atlanten, er der i især ét socialt medie, som, i nyere tid, har vakt genklang blandt unge amerikanere. Det hedder Yik Yak og forsøger ligesom Snapchat at fritage brugerne fra det sociale pres forbundet med deling. Modsat Snapchat findes der på Yik Yak en like-funktion, men brugerne er anonyme. På denne måde rangeres opslagene efter kvaliteten af indholdet, frem for afsenderen. Folkene bag Yik Yak arbejder på at udbrede det til andre lande, og skulle det komme til Danmark, vil det være interessant at følge, om unge danskere omfavner det på samme måde, som de har taget Snapchat til sig.

Comments
No comments yet. Be the first.