Tine Duelund Schou

Tine Duelund Schou

Seniorkonsulent
Phone: +45 2715 7086
Email: tds@mannov.dk

Marketing-lingo for Dummies

jan 26, 2015 By Tine Duelund Schou
Tags: brand marketing , content marketing , real-time marketing , strategisk kommunikation

Igen i 2015 flyver det rundt med ”marketingtrends for året”-artikler, og igen er jeg imponeret (og underholdt) af de fantastiske buzzwords og ”marketing-lingoen”, der bruges til at opstille et marketing-drømmescenarie, der budgetmæssigt kun er relevant for dem, der hedder f.eks. Jysk, Lego eller Coop (eller telebranchen).

Jeg er med på, at marketing- og kommunikationseksperter ved, hvad der ligger bag begreber som Engagement marketing, Nurture tracks og 360° marketing, og at de mennesker måske udgør 90 % af læserne af disse trends-artikler, men ’buzzword-lingoen’ spænder desværre ofte ben for helt almindelig god marketing- og kommunikationsdisciplin, når vi taler om de ”almindeligt dødelige” virksomheder i det danske land.

Derfor kommer her en lavpraktisk guide til, hvad det hele går ud på, samt et par gode råd til, hvordan din virksomhed kan udnytte de strategier og tanker, der ligger bag de fantastiske buzzwords, der alle spås til at være de vigtigste trends for marketing i 2015 og et godt stykke ud i fremtiden.

BUZZWORD-GUIDE ANNO 2015

1. Engagement marketing og content
Den korte version:Det handler om opbygning af kunderelationer på baggrund af fængende ”content” – dvs. kommunikationselementer med relevant indhold – frem for store, traditionelle ”start-stop”-kampagner. Herunder bruges endnu et buzzword “drip-marketing” som helt lavpraktisk refererer til, at du netop bør kommunikere drypvist og kontinuerligt hen over året, frem for at smide alle pengene i en enkelt stor kampagne. Og med kommunikation menes ikke reklame, men derimod at dele viden (artikler, rapporter, anmeldelser etc.) til at inspirere eksisterende og potentielle kunder, frem for hele tiden at smide salgssnak i hovedet på dem. 

Sagt på en anden måde handler det om at lave noget indhold, der involverer kunden og interesserer dem. En god fingerregel er 80/20 reglen – kun 20 % af det, du kommunikerer, bør være sælgende, resten skal have værdi for kunden.

Gode råd: Det handler ikke om at skabe så meget content som muligt, men at gøre sig overvejelser om hvad det er, du vil? Hvem du vil kommunikere til; kig på, hvad du har af content allerede og vurdér, hvad der mangler. Lav derefter en plan for et halvt eller et helt år. Start med at blive klog på, hvad der virker, frem for at drukne i arbejdet med at lave alt for meget content. Og så husk 80/20 reglen!!

2. Lead Nurture og Nurture tracks
Den korte version: Det handler sådan set bare om at have en plan for al den kommunikation, du sender ud. Når det fremragende nyhedsbrev, du har sendt ud, endelig har fanget din kundes opmærksomhed, hvad sender du så til dem? – hvad vil du så have dem til at gøre? Det er her, ”nurture tracks” kommerind i billedet. Sjældent læser kunden en e-mail og tænker ”to af dem, tak!”… så hvad er ”rejsen”, du vil have dem på? Hvor skal e-mailen eller Facebook-opdateringen lede dem hen? Og hvad så derfra? Afhængig af din branche kan der være mange trin undervejs, før du i sidste ende får dem til at købe dit produkt eller service… og så forsætter rejsen videre for at sikre, at de bliver loyale kunder og ambassadører for dit brand. Nurture tracks betyder meget forsimplet, at du har en plan for hele det forløb, du gerne vil have fra kunden – fra potentiel kunde og helt til de er trofaste ambassadører for dit brand.

Netop fordi denne rejse for kunder principielt ikke stopper, og du hele tiden skal tænke på næste kommunikationstrin for at opretholde relationen, er de traditionelle kampagner ved at tabe terræn ift. content- og engagement marketing, hvilket også er årsagen til, at disse udråbes som den absolut største trend for 2015.

Gode råd:Tænk altid i langsigtede planer, når du vil kommunikere med dine målgrupper. Enkeltstående aktiviteter bliver for dyre, så planlæg forløbene 3,6, 12 måneder frem i tiden for hver målgruppe, hvor du tænker annonceringer, events, lanceringer osv. med. Når forløbene er på plads, så sammenlign de forskellige målgruppers forløb, og sørg for at genbruge så meget du kan, så du ikke hele tiden skal skabe nyt content til hvert forløb.

3. Customer Analytics
Den korte version:Dette er salg/marketinggrenen af Big Data-bølgen (der bestemt er kommet for at blive). De fleste kan regne ud, hvad dette går ud på, men for virksomheder, der ikke har store it-løsninger til at hjælpe med omfattende rapporter omkring kundeindsigt og segmentadfærd, er der stadig håb forude. Kort fortalt handler det om at blive klogere på effekten af det, du kommunikerer, frem for at arbejde i blinde.
Bare ved at lægge lidt overvejelser bag de ting, vi foretager os, og benytte de teknologiske værktøjer der er (let) tilgængelige, kan vi nå langt med at effektivisere vores kommunikation.

Overvej f.eks.:

·         Bruger du blot demografi eller kigger du på adfærd, når du fastlægger dine målgrupper?

·         Hvem besøger din hjemmeside og hvor ofte? Køber de noget?

·         Bliver dine kampagnemails læst? Klikker de på links i mailen? Hvor længe bliver de på de pågældende sider?

·         Ved du, hvilke af dine egne kanaler, der har mest effekt? Ved ud hvilke aktiviteter, eller hvilken content du deler, der får den bedste respons?

·         Er der flere, der læser dit nyhedsbrev eller blogindlæg, hvis du sender det en tirsdag frem for en fredag, eller måske søndag? Gør det en forskel, om det det er morgen, middag eller aften?

Gode råd: Test, test, test! Du bliver nødt til at teste forskellige fremgangsmåder for at vide, hvad der virker bedst. Så gør dig selv den tjeneste at blive klogere på, hvad der virker frem for ty til den berømte mavefornemmelse. Og husk, at adfærd – og platforme – ændrer sig over tid, så hvad der virkede godt sidste år, virker måske ikke i år.

Og brug nu den fantastiske teknologi, der er til rådighed – billigt endda. Jeg kan ikke understrege nok, hvor vigtigt det er, at man forstår at benytte sig af de værktøjer, der er tilgængelige i dag. 2015 er ikke en tid, hvor man skal være it-forskrækket inden for marketing og kommunikation! Det er slet ikke så kompliceret, og det er utroligt, hvor lidt der skal til for at effektivisere vores kommunikation til kunderne.

4. 360° marketing
Den korte version:Ideelt set vil en virksomhed, der mestrer 360°marketing, være en virksomhed, der har så godt styr på sine kanaler og sine kunders adfærd, at de kan målrette deres markedsføring over for kunden, baseret på dennes adfærd på tværs af virksomhedens kanaler. Dvs. at virksomheden sørger for, at en kunde, der viser interesse for et produkt på Facebook, bliver præsenteret for netop dette produkt (evt. med rabat), når kunden senere hen besøger hjemmesiden - eller at de sender kunden en e-mail med en rabatkode, der kan benyttes ved køb af selv samme produkt i deres butik.

For store kommercielle virksomheder er det den verden, de skal se at komme i gang med, for at skabe de relationer med deres kunder, der skal sikre dem markedsandele fremover – så hvis du hører til en af dem… kom i gang!

For os andre handler det først og fremmest om at have styr på de kanaler, vi nu engang har valgt at benytte os af – og måske have for øje, at vi ikke skal være på flere kanaler, end hvad vi kan overskue. Med ”styr på kanalerne” mener jeg først og fremmest helt basale ting, som at informationer om virksomheden er ens (og korrekte) på alle digitale platforme. Har man besluttet, at man vil i dialog med kunden, skal man også afsætte ressourcerne til rent faktisk at tale med kunden (på Facebook; via en service chat-funktion etc.). Kunderne vil forvente at få svar på disse platforme inden for kort tid, så hvis du benytter dem, skal du være klar på det!

Gode råd: Når du kommunikerer til jeres forskellige segmenter, bør du altid tænke alle jeres kanaler ind i eksekveringen (deraf ”360°”), også selvom det kun drejer sig om 2, 4 eller 7 kanaler. Ved at gøre dette, får du gennemtænkt jeres content ift. alle kanalerne, og får fundet versioneringer til de forskellige kanaler og målgrupper, så du optimerer brugen af det content, der laves. Om det er produktlanceringer, kundereferencer eller digitale årsrapporter, kan de sagtens – evt. med lidt omskrivning – bruges på forskellige kanaler, så du sikrer, at de rammer så bredt som muligt, hver gang du kommunikerer.

Uanset hvilket af disse begreber du vil i kast med, er det bare om at tage det et skridt ad gangen. For selvom det er en kliche, så blev Rom ikke blev bygget på én dag – og der vil være gevinster at hente for hvert skridt på vejen.

God fornøjelse!

Comments
No comments yet. Be the first.