Anders Vincent DeRobles Jacobsen

Anders Vincent DeRobles Jacobsen

Juniorkonsulent
Phone: +45 2672 8070
Email: anv@mannov.dk

Siger du ja til småkager på nettet?

Debatten om privatlivets fred og meget synlige cookiepolitikker giver småkageproducenten Karen Volf anledning til at aktivere sit brand med humor og selvironi op til julesalget

Hvis du har besøgt en større hjemmeside inden for de sidste par måneder, har du sikkert bemærket en tendens mod en tydeligere cookie-politik – oftest i form af en pop-up-fane, der indtil du accepterer brugen af cookies breder sig over en stor del af skærmen. Er det tilfældet, har du sikkert også fået rigeligt af cookies på det sidste. Men du bliver garanteret alligevel ved med at acceptere dem - for de kan jo heller ikke bare stå der. Lidt ligesom med småkagerne fra Karen Volf. Vi er egentlig ikke særlig vilde med dem, men vi bliver ved med at spise dem så længe de er der.

Måske netop derfor har Karen Volf indgået et samarbejde med nogle af de største danske websites om sponsorering af virksomhedernes cookiepolitikker. Det er indtil videre synligt på Boliga.dk, hvor pop-up-fanen med virksomhedens cookiepolitik er påhæftet et lille men tydeligt Karen Volf-logo og en forklaring; ”Boligas cookiepolitik er sponsoreret af de rigtige cookies fra Karen Volf”. Det er godt set lige op til julesalget.

 

’Brand placement’

Lige så længe PR-branchen har eksisteret, har virksomheder haft behov for at aktivere sine brands og placere dem og produkterne de rigtige steder på de rigtige tidspunkter. I dag findes de mest effektive eksempler på sociale medier, og følger ofte større begivenheder og strømninger, som f.eks. da Oreo’s gjorde sig bemærket under strømafbrydelsen til Super Bowl 2014 eller Carlsberg under VM i Fodbold i Brasilien 2014.

Karen Volf nøjes dog ikke kun med, på humoristisk vis, at tappe ind i den aktuelle privatlivsdebat og op til julesalget at aktivere brandet på en relevant måde. Virksomheden løfter faktisk på én gang Boliga, sig selv og cookies helt generelt. Det gøres med en blanding af ’Real-time Marketing’, ’Product Placement’ og ’Co-branding’ eller ’Branded Content’ – lad os kalde ’Brand Placement’ – og effekten er tydelig.

Når vi følger en henvisning til en side, gider vi ikke stoppes på vej til siden af et spørgsmål, som er blevet stillet os tusinde gange før, men vi svarer alligevel pligtskyldigt på spørgsmålet, og det har Karen Volf set. Vi opfører os sådan fordi, vi er tryghedsnarkomaner, der ikke ønsker at konflikte med virksomhedens politik, når vi opholder os på siden – og vi gør det, fordi vi har en ide om, at tilladelsen rent faktisk giver virksomheden bedre mulighed for at opretholde sikkerheden. Vi føler os med andre ord mere trygge.

For Boliga og resten af virksomhederne i samarbejdet er gevinsten – ud over den humoristiske fortælling – at brugerne ikke lader sig irritere af tilkendegivelsesprocessen på samme måde, når der er humor involveret. Det giver en mere positiv brugeroplevelse og dermed også større sandsynlighed for, at brugeren vender tilbage eller anbefaler sitet til en ven.

Nye ideer skaber nye relationer

Brands arbejder hele tiden med at skabe nye relationer til sine kunder, og når man som Karen Volf er heldig og dygtig nok til at ramme en virkelig god ide, så forpligter det også. Én ting er at man kan fange kundens opmærksomhed – det er godt i sig selv – men hvis ikke den nyvundne relation bliver fulgt op af meningsfuldt indhold, vil kundens loyalitet over for brandet forsvinde, og den er stort set umuligt at vinde tilbage, når den først er tabt. Man kan derfor også undre sig over, at Karen Volf med deres nye legende tone endnu ikke er aktivt til stede på sociale medier som Instagram eller Twitter. For samtalen med kunderne er der, og hvis ikke Karen Volf selv fylder indhold i dialogen, så kan de være helt sikre på at kunderne gør – forskellen er bare, at Karen Volf ikke længere selv kan styre fortællingen.

I Danmark er succesen med alternativ branding, der tapper ind i aktuelle samfundsdebatter og andre strømninger og begivenheder, stadig meget begrænset, og Carlsbergs kommentar til Suarez’s legendariske VM-bid i sommers på Instagram betragtes som værende et af de mest succesfulde forsøg. Potentialet herhjemme er derfor næsten 100 % intakt, og virksomheder, der ønsker at fremstå med kant – både nyopstartede med mindre budgetter og de mere veletablerede med store annoncebudgetter – har altså her en mulighed for at komme i kontakt med sit publikum på en ny måde. Det handler om at følge med i nyhedsstrømmen og tænke i fortællinger, og det kan koste lidt resurser, men til gengæld er gevinsten som regel uforholdsmæssig stor i forhold til investeringen, når pay-off kommer.

Fakta

En cookie er et lille stykke data, som bliver lagret i din web-browser, når du besøger en side, så den kan kende dig, næste gang du besøger den.
Satiremediet Rokokoposten bragte i juli en historie om, at Karen Volf havde vundet et udbud om EU-cookies – måske er det denne historie, der har inspireret Karen Volf?
 

Comments
No comments yet. Be the first.