Ebbe Kristensen

Ebbe Kristensen

Senior Advisor & partner
Phone: +45 2965 0884
Email: ek@mannov.dk

Mælk er sundt - Eller er det?

nov 10, 2014 By Ebbe Kristensen
Tags: fødevarer , sundhed

Mange sætter sikkert spørgsmålstegn ved mælkens sundhedsmæssige fordele i kølvandet på den meget omtalte svenske undersøgelse, der efter offentliggørelsen i British Medical Journal (BMJ) skabte internationale overskrifter som ”Tre glas mælk om dagen øger risikoen for at dø”. Et enkelt budskab i tråd med de journalistiske nyhedskriterier, som med lysets hast spredte sig på de sociale medier.

Som det ofte er tilfældet med denne type undersøgelser, bliver billedet dog straks mere nuanceret, når der dykkes ned i substansen. Den omtalte undersøgelse er en korrelationsundersøgelse, hvor man kaster lys på en sammenhæng – men ikke nødvendigvis årsagssammenhængen. Med offentliggørelsen i BMJ og en svensk forsker, der er stoppet med at drikke mælk efter studiet, serveres historien med en god portion troværdighed i form af hvide kitler bag budskaberne. Historien er også en ”PR Classic” i den forstand, at nuancerne gradvist forsvinder i takt med de få og hurtige anslag på tasterne, når nyheden deles på de sociale medier og de klassiske mediers websites, der er afhængige af klik.

Det er et faktum, at nuancerne i en historie har tendens til at forsvinde i jagten på klik. Virksomheder, hvis produkter let kommer i ilden, som mælk i dette tilfælde, må forholde sig til det faktum i sin kommunikation. Både strategisk og i den daglige dialog med forbrugere, detailhandlen, fagfolk og andre interessenter på hver deres præmisser. Det er fx nytteløst, at fortælle forbrugerne, at et givent undersøgelsesdesign ligger lavt i evidenshierarkiet - det kan man gøre til fagfolk - i B2C-kommunikation bliver man ofte nødt til at vinkle noget skarpere, end man plejer, for at få share of voice.

Der er for hver virksomhed også en balance for, hvor offensiv man bør være, og hvor mange ressourcer der skal afsættes til beredskab og Q&A på de vigtigste produktgrupper. Men en ting er sikkert: ”Undersøgelse viser, at…” er og vil blive ved med at være godt stof for medierne og andre opinionsdannere. Derfor kan det være et væsentligt element i en kommunikationsstrategi, at være proaktiv og selv komme ud med undersøgelsesresultater. På den måde kan man som virksomhed selv sætte og præge agendaen.

Se videnskab.dks omtale af undersøgelsen her

Comments
No comments yet. Be the first.