Anders Vincent DeRobles Jacobsen

Anders Vincent DeRobles Jacobsen

Juniorkonsulent
Phone: +45 2672 8070
Email: anv@mannov.dk

Ello er ikke det nye Facebook

Tags: sociale medier

Ello har på få dage fanget hele verdens nysgerrighed med sin reklame-frie og data-beskyttende udgave af Facebook, men hvor kommer hypen fra?

Forlader brugerne Facebook? Det spørgsmål spekulerer mange over i disse dage, og sandheden er, at det gør de unge,og det har de gjort længe. Men Ello bliver af flere grunde, ikke en konkurrent til Facebook foreløbig. I denne blogpost vil jeg beskrive Ellos succesfulde markedsføring, der har resulteret i en enorm hype i Danmark de seneste to uger, og hvorfor Ello aldrig bliver så stor en succes, at det kan true Facebook.

Ello’s succesfulde markedsføring

Om Ello består eller ej vil kun tiden vise, men markedsføringen i forbindelse med opstarten er indiskutabelt både innovativ og effektfuld. Tre punkter er værd at fremhæve i den forbindelse:

1. Ello lod allerede et halvt år før offentliggørelsen nyheden om det endnu ikke-eksisterende manifest-bårne netværk løbe i forvejen, med muligheden for at tilmelde sig på forhånd. Det betyder, at de på launch-daten ligger inde med et væld af positive tilkendegivelser - eller sagt på en anden måde: Ello købte sine salgsagenter for lidt over et halvt år siden, og disse salgsagenter har selv gjort en indsats for at blive en del af netværket, altså de bedste ambassadører man kan ønske sig.

2. Invites only-politikken tapper direkte ind i den følelse vi fik første gang vi tilmeldte os et profilbaseret netværk – nemlig at brugere deler det bedste de har. Vi har behov for at være med, for at kunne tilfredsstille vores sociale behov, og kampen for at komme først på og få de rigtige venner overskygger dermed alt andet.  

3. Frontal angreb på Facebook, baseret på de største fortrydelser brugere har omkring netværket, er automatisk lig med omtale. At det i praksis ikke kan lade sig gøre at konkurrere direkte med Facebook, som styringsmodellen ser ud i øjeblikket, er en helt anden snak. Hvis man formår at dele markedet, har man formået at fange brugernes opmærksomhed, og man er dermed godt på vej i den rigtige retning.

Kritik af Ello

Det har ikke skortet på kritiske Ello-stemmer i forbindelse med offentliggørelsen. Kritikken deler sig i fem afgørende punkter:

1. Ellos privatlivspolitik lover at netværket hverken indsamler eller bruger data til markedsføring, eller bliver videregivet til tredjepart. Det er en meget tiltalende tanke, men betyder det, at brugerne har fuld råderet over deres egne data, og på den måde selv kan videresælge til tredjepart – for så er vi jo lige vidt?

2. Central styring forhindrer netværket i at vokse og forme sig organisk efter brugernes behov - og netværket går på den måde glip af alle fordelene ved open source. Det er ikke umuligt at Ello-platformen på et tidspunkt bliver open source-baseret og/eller decentraliseret i styringen – som f.eks. Diaspora er det - men jo flere tilmeldinger desto sværere og dyrere en omstilling.

3. Om man køber sloganet; ’Et simpelt og flot netværk uden reklamer’ eller ej, så er præmissen om at holde brugerne fri af misbrug til markedsføringsformål allerede totalt forfejlet, idet Facebook og Twitter i flere dage har været fuldstændig oversvømmet med personliggjort Ello-markedsføring.

4. Betalte brugerfeatures eller ’Freemium-modellen’, skal ifølge Ello sikre nok indtjening til at holde netværket fri for reklamer, men er det smart? Hvis vi antager at de kreative brugere, der driver netværket har udset sig en markedsføringsgevinst – det virker meget sådan, når man bevæger sig rundt i netværket – så kræver det et publikum. Og hvis det publikum ikke selv føler, at de får en gevinst, men bare endnu et socialt rum, så bliver det svært at gøre sig bred.

5. Venture-kapital er traditionelt set ikke forenelig med Ellos’ manifest, men ikke desto mindre har de modtaget tæt på en halv million dollars i startup-kapital af den Vermont-baserede investeringsfond FreshTracks Capital. Traditionelt set er venture-kapital lig med en Exit-plan, men fonden afviser selv, at ville have kontrol med virksomheden, så lad os indtil videre vente at se.

Summasumarum må man konstatere, at Ello har lavet en genistreg af en markedsføringsplan, men om de kan leve op til brugernes forventninger er langt mere tvivlsomt. Mit bud er, at der kommer adskillelige lag ovenpå det eksisterende netværk, men også, når regnskabet bliver gjort op, at vi sidder tilbage med er et mindre specialiseret netværk for kreative. Til trods for en invitationsrate, som i skrivende stund ligger på mellem 40.000 og 50.000 i timen, får Ello, når alting er gjort op, næppe lige så mange millioner brugere som Facebook – de får nok snarere lige nøjagtig så mange som der skal til for at holde netværket kørende.

Ello består efter alt sandsynlighed, men det er næppe det længeventede alternativ til Facebook, som så mange ellers synes at behøve.

Comments
No comments yet. Be the first.