Allan Fatum

Allan Fatum

Chefkonsulent for Consumer PR
Phone: +45 2965 0996
Email: af@mannov.dk

Derfor ændrer Twitter dit profildesign

apr 09, 2014 By Allan Fatum

Twitter skal være bedre til at lade dig udtrykke, hvem du er. Det fortæller Twitters designer David i et blogindlæg, og med de ord følger om få uger et markant redesign af alle brugernes profilsider.

Den mest bemærkelsesværdige ændring ved profilsiden er, at du nu har mulighed for at indsætte et stort header-billede, som du kender det fra Facebook. Men det mere interessante sker nedenfor billedet. Hvor al aktivitet i Twitter før har været kronologisk, får du nu mulighed for at pinne tweets til toppen af siden, og du får også mulighed for at sortere i brugeres tweets, så du eksempelvis kan vælge kun at se billeder videoer, eller du kan fravælge at læse alle de kommentarer, som brugeren har skrevet.

Hvis du vil se eksempler på, hvordan din profil kommer til at se ud, kan du klikke dig ind på eksempelvis USA's førstedame Michelle Obama eller musikeren John Legend. De er blandt den håndfuld kendisser og virksomheder, der har fået tidlig adgang.

Designændringen kommer I en interessant tid for det sociale netværk. Den seneste opgørelse over antallet af brugere viser, at Twitters brugerbase vokser langsommere end forventet. I slutningen af 2013 havde Twitter i alt 241 millioner brugere, hvor Facebook til sammenligning har 1,23 milliarder, og med Facebooks køb af WhatsApp kan vi lægge omkring 400 millioner oven i det tal.

Sammenligningen med Facebook er ikke helt tilfældig. Hvor Facebook på det seneste har implementeret elementer fra Twitter, som eksempelvis hashtags, så kan ændringen i Twitters design ses som et forsøg på at gøre Twitter lettere tilgængeligt og mere genkendeligt for nye brugere. Det er trods alt lettere at forholde sig til et design, man kender, og med fokus på visuelt content frem for tekstopdateringer, der for en @nypåtwitter kan virke #totaltkodeagtigt, kan det blive lettere at tiltrække og fastholde nye brugere på platformen.

Ændringen vil med stor sandsynlighed gøre det lettere at tiltrække annoncekroner, men på kort sigt vil det kræve, at opdateringen bliver tilgængelig på den mobile platform, hvor langt de fleste brugere i dag er. Og det gør den ikke i første omgang.

Comments
No comments yet. Be the first.