Kim Ege Møller

Kim Ege Møller

Chefkonsulent for Corporate Communication
Phone: +45 2715 7098
Email: kem@mannov.dk

Nets' kommunikations-udfordringer er kun lige begyndt

mar 26, 2014 By Kim Ege Møller
Tags: krisekommunikation , kommunikation

For 17 mia. kroner har ATP, Advent International og Bain Capital netop indgået aftale om at købe Nets. Salget sætter et tiltrængt punktum for et massivt mediebombardement gennem de sidste uger, men kommunikationsudfordringerne stopper ikke med salget, tværtimod – de skifter bare karakter.

Indtil i dag har Nets først og fremmest skulle forholde sig til lidt kritisk dansk presse, og nogle krævende ejere, der til gengæld ikke har haft den store indsigt i it-virksomheden. Nu skal virksomheden levere resultater der forrenter investeringen på 17 mia. kr., og det politiske pres bliver ikke mindre.

I de seneste uger har de 2.600 nordiske medarbejdere i Nets, samt kunder og leverandører kunnet følge den massive omtale af Nets fra sidelinjen. I efterdønningerne af salget af nogle DONG-aktier til Goldmann Sachs, PFA og ATP har debattører i almindelighed og politikere i særdeleshed kastet sig ind i en massiv debat om Nets og om vores allesammens Dankort, NemID og Betalingsservice. Nu lukker debatten om ejerskabet, men med det starter så en ny debat om Nets’ fremtid, og den kan blive krævende såvel internt som eksternt. Faktisk er politikere fra Enhedslisten og Dansk Folkeparti allerede i gang!

De nye udenlandske ejere, Advent International og Bain Capital, er begge amerikanske med hovedkontorer i Boston. De har også begge ry for at være nogle ganske krævende ejere, der selvfølgelig både kan udvikle virksomheden, men også stiller massive krav til de virksomheder, de ejer. Det oplevede eksempelvis danske KMD, der for nogle år siden havde Advent International som ejer – er de 2.600 nordiske Nets-medarbejdere bekymrede for deres fremtid, så skal de nok holde sig fra at google artikler fra dette ejerskab. Og hvis de Nets-ansatte har følt det en anelse utrygt under al debatten om deres ejerskab de sidste måneder, bliver den utryghed næppe mindre i de kommende måneder, medmindre de nye ejere og Nets’ ledelse virkelig formår at træde i karakter med den interne kommunikation fra dag ét – dvs. fra i dag!

Kan amerikanerne håndtere vores personlige oplysninger?

Da staten for kort tid siden solgte aktier til Goldmann Sachs, medførte det massiv kritik og en omdannelse af den danske regering. Det kommer næppe til at ske som følge af salget af Nets. Men debatten om sikkerheden for dankortet, NemID og Betalingsservice vil næppe forstumme, fordi den debat rummer en masse af de elementer, der gør en debat god. Det handler om vores penge, om vores private bankoplysninger og om adgangen til alle vores fortrolige oplysninger – og de mange modstandere kan stadig sætte spørgsmålstegn ved, om vi virkelig trygt kan regne med, at amerikanerne nu ikke misbruger de oplysninger, der ligger i deres nyindkøbte virksomhed.

Nets i almindelighed og it-branchen i særdeleshed har været påfaldende stille i den debat, der ellers er afsindig vigtig – ikke bare for Nets, men for store dele af den danske it-branche. Da CSC sidste år blev udsat for et hackerangreb, gik en hel del politikere i selvsving og mente, at angrebet skyldtes CSC’s amerikanske ejerskab. Sandheden er sandsynligvis, at angrebet havde været betydeligt større og mere omfattende, hvis ikke det netop var CSC, der håndterede det danske kørekortsregister, CPR-register, SKAT og Politi. Det er helt usandsynligt, at et rent dansk selskab alene ville kunne have værktøjer og ressourcer til at dæmme op for globale it-kriminelle. Men fordi der ikke er nogen, der tør tage den debat, kan den politiske kritik fortsætte, og den stopper ikke.

HJÆLP, de internationale kommer!!!

Næste gang der sker et nedbrud i Dankort-systemet eller i NemID, vil kritikken af salget af Nets vende tusindfold tilbage. Og nedbrud kommer, for nedbrud og fejl sker i store it-systemer, uanset hvem ejeren og administratoren af systemet er. Men hvis man ikke formår at forklare og italesætte både dette og perspektiverne og planerne for de følsomme systemer, giver man alle kritikerne frit spil, uanset hvor uvidende og naive de måtte være. Også her ligger der altså en massiv, opbyggende kommunikationsopgave for Nets.

Og som om det ikke var nok, eksisterer der af en eller anden grund lige nu en massiv mediekritik af internationale virksomheder, uanset hvad de gør eller har gjort. Goldmann Sachs fik en massiv underskriftstorm mod sig, selvom de dybest set bare gerne ville investere i DONG. For nylig fik konsulenthuset MacKensie folkeskolelærerne og Kommunernes Landsforening imod sig, fordi de er blevet hyret ind til at løse en opgave for staten – og lige nu er alle dele af det politiske landskab enige om, at det er horribelt, at udenlandske medarbejdere, der arbejder og betaler skat i Danmark, også får en børnecheck.

Det er i det mediefarvand, såvel internt som eksternt, at Nets med deres nye ejere skal navigere. Det bliver en farefuld sejlads med masser af isbjerge og storme i sigte. Den sikreste kurs, set fra et kommunikationsperspektiv, er at tage forandringerne så hurtigt som muligt, og præsentere stærke og detaljerede planer for fremtiden. Set herfra er der kun grund til at ønske dem god vind!

Comments
No comments yet. Be the first.