Anders Mikkelsen

Anders Mikkelsen

Konsulent
Phone: +45 2715 7074
Email: ami@mannov.dk

Social media buzz – December 2013

dec 15, 2013 By Anders Mikkelsen
Tags: sociale medier , content marketing , community management

Her på Mannovs blog vil jeg fremover hver måned bringe mine tanker om de vigtigste nyheder indenfor sociale medier, samt forskellig inspiration jeg falder over. I den første blog skriver jeg om, hvordan Facebook-sider må vænne sig til at deres organiske reach vil falde drastisk. Jeg giver også mit bud på den bedste digitale julekampagne i år, og forklarer hvorfor en del sociale julekalendere ender med at blive kedelige i længden.

Den organiske reach falder på Facebook-sider

Facebook har offentliggjort, at mange Facebook-siders organiske reach vil falde fremover. Den organiske reach er tallet der angiver, hvor stor en del af en Facebook-sides fangruppe, som Facebook rent faktisk viser sidens opdateringer til. En Facebook-side der har 30.000 fans har indtil nu typisk fået sine opdateringer vist til mellem 15 og 30% af fanbasen (baseret på egne observationer). Dette procentspænd vil nu falde yderligere, og har i øvrigt været i en mærkbar nedadgående kurve i anden halvdel af 2013.

Komfo, der har adgang til tusindvis af Facebook-sider, har lavet en opgørelse af udviklingen i reach (organisk, betalt og viralt) på siderne fra august 2013 til november 2013. Deres grundige undersøgelse viser, at Facebook-siderne har oplevet et 40 % fald i reach i november i forhold til hvor de lå i august. Et fald der primært kan tilskrives faldende organisk reach.

Nedgangen i organisk reach skyldes flere ting. Konkurrencen stiger jo hele tiden i takt med, at der kommer nye Facebook-sider til, og derfor må den organiske reach også naturligt falde, hvis ikke Facebook skal skrue op for tempoet i news feed´et, eller fjerne flere af "vennernes" opdateringer. Men derudover ligger der også et klart økonomisk incitament fra Facebook til grunde. Facebook skriver selv direkte, at det fremover vill være kombinationen af ”engaging Page posts and advertising”, der skal sikre eksponering til sidens rette målgruppe. For at nå bredt ud med det gode content, må sideejerne altså til at forberede sig på, at promovere content med et annoncebudget, hvis eksponeringen skal sikres. 

Julekalendere i hundredevis

Julen kan være en god lejlighed til at tænke kreativt og præsentere noget anderledes content på de sociale platforme. En del virksomheder har også taget udfordringen op, og skabt julekalendere og adventskalendere. Julekalendere kan da også være et fint redskab til at opnå eksponering og engagement, og endnu vigtigere giver det de enkelte community managers en systematisk måde at arbejde med store mængder content på. Desværre vil jeg påstå, at der savnes originalitet og kvalitet i mange af de danske julekalendere på sociale medier.


Läkerol Danmark har lavet en virkelig god Facebook-julekalender i år, hvor to af deres unge fans prøver Läkeroler i en række sammenhænge. Her på billedet laver de en Läkerol-kage, og de forsøger sig også med prøvesmagninger, raketafskydninger mm. Det er både engagerende og morsomt. 

Af erfaring ved jeg selv, at der skal enorme mængder kreativitet til at skabe stærkt content 24 dage i træk – især hvis man mener, at alt content skal have samme form. Den største fejl jeg ser denne jul, er netop de brands, der insisterer på at have samme tekstlyd, og form på deres content alle 24 dage. Det er ganske enkelt umuligt at holde følgernes interesse på denne monotone facon. Nej, de bedste julekalendere er variede i tema, form og ordlyd. Ryst form-posen og brug video den ene dag, en blogpost den anden, et billede den tredje osv. Mix også ordlyden op, så I stiller et spørgsmål til jeres community om mandagen, kommer med en fun fact om tirsdagen, og en quiz om torsdagen. Den store kunst bliver så at skabe tematisk sammenhæng mellem de forskellige typer, og her er det den enkelte community managers snilde, der skal i spil.

Månedens inspiration 

Nelson Mandelas død har afstedkommet en del RIP´s, mindeord og lovprisninger på sociale medier. Det kan ingen være uenige i, er fint og velfortjent. Enkelte brands er dog også kommet galt afsted, når de har søgt at sætte deres brand i en søgt Mandela-kontekst. Heriblandt Virgin Australia, der fik en del røg for denne Facebook-opdatering, som de da også endte med at slette.

Coke Zero har efter min mening lavet julens sejeste digitale kampagne. I deres Sweater Generator kunne man konstruere sin egen smagløse men hyggelige julesweater, og de 100 sweatere der fik flest stemmer blev produceret og sendt til designerne. Desværre var det kun amerikanske coke-fans, der kunne deltage, mens vi andre måtte nøjes med glæden ved at lege designere.

Mia Jo Otkjær har skrevet et speciale, der har været ganske omtalt på Twitter den seneste uge. Det handler om politisk journalistik på Twitter og Facebook, og det belyser, hvordan medierne over de sidste år har ændret den politiske journalists arbejdsdag. Jeg er selv godt i gang, og indtil videre er det spændende læsning – ikke mindst for pr-folk.
 

Comments
No comments yet. Be the first.