Kim Ege Møller

Kim Ege Møller

Chefkonsulent for Corporate Communication
Phone: +45 2715 7098
Email: kem@mannov.dk

Har Jyske Bank virkelig rådgivet kunder til at snyde i skat?

nov 15, 2013 By Kim Ege Møller
Tags: krisekommunikation , shitstorm

I to uger har Jyske Bank været hængt ud som moralsk skruppelløse, og det der er værre af Danmarks Radio. Nu viser en ny rapport fra revisionsfirmaet Deloitte, at Jyske Bank sandsynligvis har ret. Så nu er det DR, der har et forklaringsproblem.

Det var en af den slags dokumentarprogrammer, der virkelig gør ondt på en virksomhed. Ved hjælp af skjult kamera og 11 timers optagelser kunne DR i en programserie om ‘Skattely’ fortælle den rystende historie om, hvordan en Jyske Bank-rådgiver i Schweiz rådgav en fiktiv kunde til skattespekulation og snyd. Ikke bare DR, men også de andre landsdækkende medier, rasede - og Jyske Bank blev udsat for et mindre bombardement på Facebook, Twitter og i læserbreve.

De fleste virksomheder, der udsættes for så massiv kritisk omtale og dokumentation, lægger sig fladt ned, undskylder og rydder op. Det har de andre virksomheder, advokater, revisorer og rådgivere i programserien gjort - men ikke Jyske Bank. Stædigt har man holdt fast i, at den schweiziske bankmand var blevet misbrugt i indslaget, og at den case, som seerne blev præsenteret for, på afgørende punkter var anderledes end den, bankmanden rådgav om. Men DR holdt fast - og kunne endda fremvise et kundebrev, hvor man hævdede at bevise, at Jyske Bank udførte skatterådgivning og opfordrede kunderne til at spekulere i skat.

‘I skattely’ er god underholdning

DR’s dokumentarprogram er godt lavet. Der er masser af klip, og optagelserne er lidt grynede og uskarpe gennem det skjulte kamera. Man får straks fornemmelsen af en undercover-journalist på en farlig, men vigtig mission. Der er masser af situationer, hvor bankmanden taler med den forklædte journalist og fortæller om særlige metoder og løsninger, der alt sammen underbygger billedet af Jyske Bank som en bank, der rådgiver i den lyssky afdeling af bankverdenen. Men ser man DR-udsendelsen kritisk igennem, opdager man to ting: For det første ser man aldrig bankmanden gentage den case, man som seer bliver præsenteret for. På intet tidspunkt dokumenterer man, om rådgiveren tager udgangspunkt i, om den app, som casen handler om, faktisk er blevet solgt. Derudover ser man aldrig bankmanden - på trods af de 11 timers optagelser - direkte opfordre til snyd. Han har masser af forklaringer og beskriver masser af konsekvenser af forskellige handlinger, men på intet tidspunkt opfordrer han direkte til bevidst skattesnyd. I journalistikken kalder vi den slags for ‘en rygende pistol’. Sådan en findes ikke i DR-udsendelsen, og det er påfaldende.

Jyske Bank har krævet, at DR fremlægger de 11 timers råbånd. Det er både et let, men faktisk også et modigt krav. Jyske Bank ved naturligvis godt, at DR aldrig vil fremlægge råbånd - det gør man aldrig - men der er naturligvis også en risiko for, at DR har klip, der er endnu mere belastende, end dem man allerede har vist.

DR’s problemer med dokumentarerne

I denne uge kunne Jyske Bank så fremlægge en rapport fra Deloitte, der i hvert fald delvist beviser, at den case, som DR tog til Schweiz med, blev rigtigt besvaret af bankmanden. Dermed er det lykkedes Jyske Bank at sætte spørgsmålstegn ved hele grundlaget for den udsendelse, som DR har lavet, og DR har været nødt til at forsvare sig - endda en anelse kluntet. DR har gennem de sidste år haft en række stærkt problematiske sager om deres dokumentarprogrammer. Der var en sag med nogle kvinder på Læsø, en sag om programmet »Aktion socialt bedrageri«, et falsk borgermøde i optagelserne til »Absurdistan«, fejlinformationer i dokumentarfilmen »Danmark på piller« og for meget reklame i »Konditoriet«. At bruge skjult kamera, i et omfang som man har gjort det i Skattely-programmerne, bør altid medføre en række presseetiske overvejelser. Særligt bør man overveje, om de 11 minutter, man vælger at vise fra 11 timers optagelser, giver et retvisende billede af det, der er reelt er foregået. Manglen på reel dokumentation, sammenholdt med Deloittes rapport, viser, at det nok ikke helt er tilfældet i DR-programmet, og det er et betydeligt problem.

Jyske Bank gør det rigtige

Jeg har ingen aktier - overhovedet - i Jyske Bank eller i denne sag. Men jeg beundrer Jyske Banks stædige kamp for at blive renset fra DR’s anklager. I mine øjne har de stort set gjort alt rigtigt i situationen. Jeg håber, de indklager sagen for Pressenævnet, for dette må rettelig være en sag, der afgøres der. Går sagen DR imod, har DR et kæmpe forklaringsproblem.

Man kan undre sig over, at Jyske Bank ikke med det samme gik i pressenævnet, og politianmeldelsen fra Schweiz virker lidt desperat og kluntet. Men bortset fra det, har Jyske Bank gjort det rigtige. De forsøger at flytte fokus fra skatterådgivning og skattesnyd, til at være en kamp mod DR. Jyske Bank har udvist mod, og sagt fra; de har fremlagt al tilgængelig dokumentation på deres hjemmeside - og har ivrigt og nøgternt kommenteret kritikken - og har dermed forstærket presset på DR.

Comments
No comments yet. Be the first.