Lauren Kashuk

Lauren Kashuk

Senior Account Executive from Social@Ogilvy-West

Snapchat laver flygtigt indhold om til realtime-marketing

nov 03, 2013 By Lauren Kashuk
Tags: sociale medier , content marketing

Kan du huske, da Facebook var en nyskabende platform kun for studerende? Nu er vi nået til 2013, hvor fokus i teknologibranchen er skiftet til mobil. Det, der bliver lagt mærke til, er de innovative, originale og nogle gange eksklusive mobile applikationer. Apps skal tilsyneladende pirre folks nysgerrighed, interesse, være garant for kontinuerlig brug og i sidste ende udvikle en model, der fører til omsætning. Alle apps er i forskellige udviklingsfaser – men jeg tror, at de apps, der tilbyder eksklusivitet og opbygger interesse og vil blive brugt i størst omfang.

En app, der opfylder de kriterier lige nu, er Snapchat, som giver dig mulighed for at sende kortvarige billeder eller videoer (med meget kort afspilningstid) til dine venner. Når du ser billedet eller videoen, har du maks. 10 sekunder til at reagere. I de 10 sekunder er du med i klubben.

App´en har oplevet imponerende og eksponentiel vækst. Mellem december 2012 og april 2013 steg antallet af billeder, der blev delt via Snapchat pr. dag, med 200 % fra cirka 50 millioner til 150 millioner (kilde: Business Insider). Denne stigning i både interesse og eksklusivitetsfaktor gør det naturligt at overveje, hvordan brands kan og bør bruge Snapchat.

Mulighed for brands?

Der er enorme muligheder for brands, da stigningen i brugen af mobil næsten garanterer, at der kan drives mere trafik ind både via nettet og ude i butikkerne. Ifølge comScore nåede markedspenetrationen for smartphones op over 50 procent sidste år for første gang - en udvikling der var anført af Android-telefoner. Folk bruger 63 procent af deres online-tid på computere og 37 procent på mobile enheder, herunder smartphones og tablets, viste comScores undersøgelse.

Her er et par idéer til, hvordan brands kan komme i gang med at bruge Snapchat:

1.       De kan introducere eller genintroducere produkter organisk og køre med tidsbegrænsede rabatter eller give en gratis prøve (af et nyt produkt) med kreativt indhold, der passer til Snapchat-formatet. Taco Bell “snapchattede” et billede til deres fans, hvor de lancerede deres Beefy Crunch Burrito. Det var en fantastisk måde at skabe stærkere relationer til deres fans på – ved at give dem adgang til eksklusivt indhold på en ny og usædvanlig måde.

2.       De kan lægge en mobil linse oven på hele købsprocessen – lige fra at bruge et “snap” som adgangskode til et eksklusivt mobilt website til at “snappe” en rabatkode til køb via mobil. Da Snapchat-billeder og -videoer kun findes i kort tid, er indholdet meget mere værdifuldt. 16 Handles, en New York-butik, der sælger frozen yogurt, har brugt Snapchat til at lave en vellykket kampagne i New York. De bad deres kunder om at sende et billede af deres køb, som så blev omregnet til social valuta i form af en rabatkupon, der kunne bruges i løbet af deres besøg i butikken. Rabatten var fra 15 % til 100 % afhængigt af det pågældende snap. De flere tusinde fans tog generelt godt imod kampagnen, og de blev overraskede over, at de kunne interagere med et brand via Snapchat og fik tilsendt rabatkuponen som noget eksklusivt (hvilket de fleste andre fans ikke fik).

Hvad er risikoen?

En omtalt bekymring omkring Snapchat kommer fra forældre, som frygter, at Snapchat kan blive en platform til deling af seksuelt indhold. Teenagere ser dog ikke mediet på samme måde og bruger det i stedet til at interagere med deres forældre i håb om at vise dem, at de tager fejl, og deltage aktivt i en individuel 1-til-1-kontekst.

Selvom fortrolighedsindstillingerne ikke er oprettet formelt, bør Snapchat undersøge denne mulighed, især hvis de på sigt vil udvikle en betalingsmodel over for brands.

Uanset om du er fan af Snapchat eller ej, kan du ikke lukke øjnene for dets selektive fordele. Som deres direktør sagde for nylig på Mashable: “At slette er den nye standard”. Lad os se, hvordan Snapchat kan videreudvikle deres eksklusive indhold og popularitet hos fansene i de kommende måneder.

Comments
No comments yet. Be the first.