Claes Meldal

Claes Meldal

Konsulent
Phone: +45 2715 7091
Email: clm@mannov.dk

Bevæg din læser, hvis ikke du vil overses

aug 26, 2013 By Claes Meldal
Tags: ekstern kommunikation , sprog , tekstforfatterkneb , sprogtips

Hvordan kan du skille dig ud fra mængden som kommunikatør? Her er et opråb til alle, der er ambitiøse omkring deres skrivehåndværk

Hvad er dine yndlingsfilm? Listen over mine yndlingsfilm er forholdsvis kort, men ganske broget. På listen findes titler som En Verden Udenfor, Jagten, Dogville, American Beauty og The Usual Suspects – plus Dum og Dummere, men det er en helt anden diskussion.

Fællesnævneren for disse film er, at de har bevæget mig. Et eller andet i filmene har vækket nogle følelser i mig, som jeg forbinder med hver enkelt film – og som jeg altid kan genkalde, når jeg tænker på en af dem. Der er en speciel stemning i hver af dem, og denne stemning har ramt mig så dybt, at jeg stadig kan huske den adskillige år senere.

Det er ikke nogen selvfølge, at film kan bevæge tilskueren. Der er lavet uendelig mange film i årenes løb, som er ude af hovedet igen, lige så snart man har lettet bagdelen fra biografsædet eller sofaen. I både film og kommunikation gælder det om at fastholde målgruppens interesse – og bevæge den.

Find din egen stil

Som kommunikatør gælder det også om at skille sig ud fra mængden. Find din egen stil. Giv lidt af dig selv. Og brug masser af billedsprog til at bearbejde din målgruppe og vække deres følelser til live.

Lad os sige, at du er i gang med at skrive en artikel om fordelene ved at købe økologiske madvarer. Her kan du vælge en traditionel overskrift som “Økologiske madvarer giver mange fordele” – eller du kan vælge at give den mere bid ved at vælge overskriften “Økomadens bedst bevarede hemmeligheder”. En fængende overskrift kan gøre underværker for, om din artikel bliver læst eller ej.

Skriv historier, ikke tekster

Du skal naturligvis stadig bruge rationelle fakta og argumentation til at underbygge dine budskaber. Men her er en vigtig pointe: Skriv historier, ikke tekster. Alle – både børn og voksne – elsker historier, og kan du fortælle en god historie, kan du også fastholde læserens interesse fra start til slut.

Start din historie med et paradoks, et postulat eller noget overraskende, som læseren får lyst til at udforske. Følg derefter op med at give læseren lidt mere kontekst om emnet i en opsamlende introduktion lige under overskriften. Og skriv så en skarp, bevægende og vedkommende historie, som besvarer de spørgsmål, læseren sidder med efter at have læst overskrift og introduktion.

Hvordan får man så alt dette til at gå op i en højere enhed? Lad mig give dig et eksempel på en mand, der ved alt om at bevæge sit publikum og har drevet det ganske vidt.

Yes we can!
 

Comments
No comments yet. Be the first.