Christian Peter Larsen

Christian Peter Larsen

Direktør & Partner, Steuerhaus
Phone: 29435305
Email: cp@steuerhaus.com

Dækker jeres app et reelt behov?

aug 21, 2013 By Christian Peter Larsen
Tags: mannov medarbejdere , web

Nytænkningen inden for app-markedet er imponerende, men ofte tager forbrugerne ikke de mange fantasifulde features til sig. Trods kæmpebudgetter og innovative workshops med et væld af kreative indspark så batter de gode ideer åbenlyst ikke noget, hvis ikke det dækker et reelt behov.

Kemilex:

Astma Allergi Danmark har netop lanceret den nye app Kemilex, som er udviklet af Steuerhaus. App’en er et leksikon, hvor forbrugere kan slå forskellige hygiejneprodukter op og få et klart indblik i produktets sammensætning af kemikalier og hvilke af disse som er allergifremkaldende. App’en er hverken avanceret eller fyldt med de nyeste funktioner indenfor app-verdenen - til gengæld er den blandt de mest downloaded apps i Appstore.

Som udvikler ved jeg, at de tekniske muligheder er uendelige, når det kommer til nye features i app’s. Dog viser min erfaring også, at nye avancerede brugsmuligheder ikke nødvendigvis gør en app mere brugervenlig eller populær. Der er sjældent langt fra flot og brugervenligt til total forbrugerforvirring.

Da Astma Allergi Danmark ønskede en informativ app, som forbrugerne kunne benytte i hverdagen uden det store besvær, blev det hurtigt klart at simpel funktionalitet måtte prioriteres. Hvis app’en skulle blive udbredt og benyttet i den brede befolkning, skulle den drage nytte af teknikken frem for at være et teknisk statement. I stedet for farverige workshops med forslag til vilde features og endnu ikke afprøvet ideer, valgte vi at inddrage forbrugerne, inspireret af principperne bag ”Minimal Viable Product” (MVP).

Minimal Viable Product:

Med MVP (dansk: ”Minimal Levedygtigt Produkt”) inddrages potentielle kunder så snart der er noget funktionelt klar, og deres feedback har enorm betydning for slutproduktet. Frem for at udvikle et produkt baseret på bagmændenes forestilling om et behov, så designes app’en efter forbrugerens reelle efterspurgte behov. Alt hvad forbrugerne ikke finder nødvendigt skrottes og hvad der ønskes inddraget, inddrages.

Det handler altså om indsigt i reelle behov, mens man udvikler produktet med en konstant tilpasning til disse behov. Derved kan man undgå udviklingen af flotte, men dyre features, som reelt ikke giver merværdi for forbrugeren. 

Simpelt, målrettet, funktionelt og yderst populært:

I praksis lagde vi små dele af app’en ud på Astma Allergi Danmarks facebook-fanside, og lod de potentielle kunder give feedback på brugervenlighed, layout, funktionalitet og så videre. Efterfølgende evaluerede vi disse i tæt samarbejde med Astma Allergi Danmark og optimerede app’en baseret på brugernes vurderinger – vel og mærke mens udviklingen var igang. Det medførte en forholdsvis kort udviklings tid på app’en, da den ikke skulle igennem en række tests og justeringer efter end udvikling. Med denne tilgang lykkedes det Astma Allergi Danmark og Steuerhaus at tilvejebringe en yderst populær app for et beskedent budget og med en kort udviklingsperiode. At app’en så har vist sin popularitet både i downloads, men også gennem mediedækning, viser, at tiden hvor en simpel, overskuelig og målrettet app og, hvor hver en krone er selektivt investeret, stadigvæk har sin plads på det evigt voksende app-marked.

For mere information, besøg www.Steuerhaus.dk og www.astma-allergi.dk

Se en demonstration af Kemilex i DR´s aftenshow (27 minutter inde)

Fakta:

Salg: Appstore 
Pris: Gratis

Udviklet af Steuerhaus for Astma Allergi Danmark. 
 

Comments
No comments yet. Be the first.