Anders Mikkelsen

Anders Mikkelsen

Konsulent
Phone: +45 2715 7074
Email: ami@mannov.dk

En community managers arbejdsskader

jun 13, 2013 By Anders Mikkelsen
Tags: sociale medier , content marketing , community management

Man skal være en skarp kommunikatør for at lykkes som community manager. Sådan en stilling kræver nemlig både sproglig tæft, rige mængder kreativitet og teknisk snilde, samt en evne til at være konstant velinformeret. Derudover skal man være afklaret med fagets arbejdsskader, som aldrig bliver nævnt i jobbeskrivelserne. Den mest markante af disse er en distræthed som er svær at fralægge sig, når man tager hjem fra arbejde, og som nemt kan koste en del irritation fra omgangskredsen.

Jeg har selv været community manager i to år for virksomheder og organisationer. I denne blogpost vil jeg beskrive et par arbejdsskader, som jeg selv har erfaret kommer med stillingen.

Arbejdsskade 1 – Du søger konstant de gode motiver og bliver distræt

Når man kontinuerligt skal være med til at skabe spændende indhold, udvikler man en vane for at se de gode motiver og nye vinkler. Det er praktisk rent professionelt, men det kan være besværligt at slå fra, når man går hjem fra arbejde. Når jeg cykler hjem efter en almindelig arbejdsdag, ser jeg stort set altid fem ting på min vej, der ville kunne blive et stykke godt personligt content, hvis jeg gad stoppe cyklen og forevige det. Alt der kræves er at jeg tager mig tiden til det. I løbet af en hverdag oplever alle noget der er værd at skabe content om, og som community manager bliver du særligt opmærksom på alle disse antydninger af godt content. Det kan medføre sociale gnidninger, for dermed nedsættes din opmærksomhed også på det helt nære, såsom samtaler.

Men så igen, det kan godt være, at I er på skovtur, og din ven/kæreste/far taler til dig, men vedkommende må altså lige vente ik´ - der er ligesom et billede af en hoppende frø, der skal instagrammes.

Arbejdsskade 2 – Behaget ved et smukt motiv bliver lig med kvaliteten af det content det afføder

Når man ser noget smukt, bør det altid skabe en form for behag. Men personligt har jeg som community manager lært, at et motivs skønhed først er noget værd, når det er blevet omsat til et godt billede eller en medrivende video. Med andre ord er skønhed blevet et abstrakt begreb, der først bringer behag, når det er indfanget. Her beskriver jeg en ”lidelse” som alle turistfotografer helt sikkert kan nikke genkendende til. For mig er denne lidelse så blevet forstærket betragteligt, efter at jeg begyndte at administrere forskellige organisationers og virksomheders sociale platforme.

Man kan spørge sig selv om en kage overhovedet kan smage godt, hvis ikke der er blevet sendt et stilrent billede ud i cyberspace før den indtages?

Arbejdsskade 3 – Du følger med i hvordan dit content modtages og bliver endnu mere distræt

Nogle mennesker tjekker konstant deres arbejdsmail, også når de ikke er på arbejde. Som community manager har jeg også fået en tendens til at tjekke det content og den interaktion der finder sted på de anvendte sociale kanaler – også uden for arbejdstiden. Hvilke kommentarer har dit Facebook community til din seneste opdatering? Hvor mange favorites har morgenens tweet fået? Og hvad med det private billede jeg tog af min bøf, da jeg var på steakhouse med drengene her til aftes? Får dette stykke kød den fortjente digitale anerkendelse, altså målt i like-valuta?

Konklusion: Det har nogle pudsige omkostninger at være community manager, men det er også spændende og lærerigt

Alt i alt synes jeg, som nævnt i indledningen, at man opøver mange gode evner ved at være community manager - evner som nemt kan overføres til andre former for marketing- og kommunikationsjobs. 

Så spring ud i det, men vær forberedt på den evindelige distræthed, og husk at oplevelsen af en bøf eller en jordbærkage nok aldrig vil være helt den samme igen. 

Comments
Add Comment

Name:Abelone Glahn
Website:www.abeloneglahn.dk
Interessant indlæg, genkender meget af det!
Jeg vil gerne tilføje en bivirkning mere: Pas på Cut-The-Crap-style'n:
Hvis man modererer mange Communities, møder man også mange forskellige typer, der kommunikerer meget forskelligt. Ind imellem bliver man nødt til at være politi og irettesætte folk. Jeg mener irettesætte, men ville formentlig i en opdatering skrive "vejlede", "hjælpe på plads".
Her gælder det jo tit om at tælle til 100, ikke give efter for temperamentet og svare igen, hvis indlægsskriveren vedbliver at være troll-agtig.

Bivirkningen er for mig blevet, at jeg har lært at
1) skrive så lidt som muligt - ikke komme ud i alenlange forklaringer
2) være så 100 procent neutral.

Det med at nøjes med at skrive det allermindste, ser jeg primært som en fordel: Det har smittet af på mange almindelige mails og andre opdateringer, som jeg foretager mig andre steder, men det har faktisk også haft den modsatte virkning - at nogen opfatter mig som ordknap og for skarp.
Lidt for kraftig Cut-the-crap-attitude.

Det med at være 100 procent neutral og faktuel har så til gengæld hjulpet i krisesituationer. jeg modererer et community med a 700 deltagere sammen med en anden. Vi har hver sit temperament, og fungerer lidt als Good Cop, Bad Cop. Meget effektfuldt, når der er uro på listen.

venlig hilsen
Abelone Glahn

Posted on 7/6/13 6:29 PM.

Post Reply Top