Ebbe Kristensen

Ebbe Kristensen

Senior Advisor & partner
Phone: +45 2965 0884
Email: ek@mannov.dk

Vinder fornuft over modediæter?

Jan 28, 2016 By Ebbe Kristensen
Tags: fødevarer , sundhed , trends

Er ”fornuften” ved at tage over i mad- og sundhedsdebatten? Stort opsatte og dybtgående artikler fornyligt i blandt andet Politiken og Jyllands-Posten og en række faglige medier kunne tyde på det, da mange af de såkaldte modediæter (fx 5:2 kuren, LCHF og Stenalderkost) synes at være på tilbagetog – i hvert fald når man ser på bestsellerlisten over madbøger. Årsagen kan naturligvis også være, at de kure nu er indarbejdede, og der er blevet udviklet tilhørende ”kur-produkter”, der fås overalt i dagligvarehandlen.

Ordet ”modediæter” siger jo i sig selv, at det ikke er noget blivende, og en del tyder ifølge forlagsredaktører også på, at folk generelt søger mere dybtgående information.  Er det så en gave til mainstream fødevareindustrien, der så igen kan kommunikere faktuelt om lødig og alsidig kost i overensstemmelse med de officielle kostråd? Ikke nødvendigvis. Det drejer sig i høj grad om selviscenesættelse, når forbrugerne vælger mad, hvilket en stor analyse fra Landbrug & Fødevarer har vist, og hvor ordet ”storytelling” ligger snublende nært: Lokalt, små producenter, dansk, økologisk er de ord, der i øjeblikket er hotte i madkommunikation. Og den dag, det ligefrem bliver til vaner – 98 % af alle indkøb i supermarkeder er ifølge Coop vanevalg – så bliver det alvor.

To eksempler der er meget mere end mode, selvom det sundhedsmæssigt set kun har betydning for promiller af befolkningen, er laktose- og glutenfri produkter, som er ved at være en World Wide trend.  Det er gode eksempler på, hvordan nye bevægelser med meget simple budskaber (”fri for….”) har resulteret i udvikling af nye produkter, hvoraf mange også ligger i den fornuftige ende mht. dækningsbidrag.

Hold fast i grundfortællingen!

Det ”fornuftige” kan i manges øjne også blive kedeligt – og kompliceret. Det kan illustreres med det øgede fokus på grøntsager og grønsagsbaseret mad. Noget, de fleste nok mener kun er godt. Også klimamæssigt. Men, og der er et ernæringsmæssigt men, som lektor Thomas Meinert Larsen fra KU udtrykker over for Politiken: Hvis det stigende fokus på grøntsager fører til mindre indtag af forarbejdet kød som pølser og bacon, er det en fordel sundhedsmæssigt. Men hvis grønt erstatter de ferske kødudskæringer, er det ifølge Meinert bekymrende, fordi det kan skabe mangel på vigtige næringsstoffer – ikke mindst hos gravide. Og så begynder det jo at blive svært, når der skal kommunikeres enkelt: Skal vi spise kød, ja eller nej?

Dette fører frem til hele den grundlæggende debat om ”værdikæden” i kommunikationen, når fakta og følelser blandes sammen. Jo mere man ved, jo mere nuanceret udtaler man sig ofte og vice versa: Jo mindre man ved, jo mere klart og enkelt kan man kommunikere med god samvittighed – og det sidste er jo det, der slår igennem i brede kredse og medierne. Facebook ikke at forglemme.

Skal man så holde sig tilbage som virksomhed, når det nu tilsyneladende kan være så svært at manøvrere i forhold til de mange agendaer og strømninger? Absolut ikke – tværtimod er der et behov for hele tiden at udvikle kommunikationen og have så direkte en dialog som muligt med omverdenen. Og man bør være bevidst om, hvor man – og modtagerne – er i den kommunikationsmæssige værdikæde. Og først og fremmest holde fast i sin grundfortælling, så forbrugerne og andre interessenter altid ved, hvor de har virksomheden - modediæter eller ej. Og søg at undgå at imødegå følelser udelukkende med fakta…

 

**

Comments
No comments yet. Be the first.
BLOG

Mannov siger farvel til vores jyske PR-nestor

 

Den 30. september 2020 fyldte vores kære og mangeårige kollega og partner Ebbe Kristensen 66 år. Det blev samtidig Ebbes sidste arbejdsdag, da han har valgt nu at hellige sig pensionisttilværelsen – efter mere end 30 år i PR-branchen.

 

Ebbe har været en ledende faktor for Mannovs Aarhus-afdeling siden 1999, hvor han gjorde comeback til Mannov efter nogle år hos bl.a. Schur International, Indbodan og et par andre bureauer. Ebbe begyndte dog hele sin karriere hos netop Mannov, da han tilbage i 1982 – kun syv år efter firmaets grundlæggelse – startede som elev hos Børge Mannov og i løbet af de følgende tre år blev godt udlært i PR ud fra devisen om ”Alle har ret til en advokat ved den domstol, der hedder den offentlige debat”.

 

Samlet set er det blevet til mere end 23 år i Mannov og over 30 år i bureaubranchen for Ebbe. På nogle områder er der sket en afsindig udvikling siden 90’erne – vi sender fx ikke længere pressemeddelelser ud pr. fax (hvilket ellers dengang var et vildt teknologisk kvantespring fra den traditionelle postomdeling J). Men når det kommer til selve essensen i PR, så er grundtankerne ifølge Ebbe stadig de samme: ”Etablering, opretholdelse og udvikling af relationer med en organisations vigtigste in- og eksterne interessenter. Det er, hvad PR dybest set handler om. Og hvad der også gælder ikke mindst i dag, hvor normer og paradigmer ændres, og hvor virksomheder kan komme ud i kriser lynhurtigt i takt med medieudviklingen og ikke mindst her i den nye ”udskamningstid””.

 

Men nu er det slut med PR-værktøjerne i arbejdsøjemed for Ebbes vedkommende. Fremover vil Ebbe koncentrere sine kræfter om at nyde pensionisttilværelsen sammen med sin søde hustru Inge. Det under vi ham selvfølgelig fuldt ud – men vi kommer til at savne ”den gamle jyde” med de mange jyske favorithold (Ebbe er tilsyneladende glad for alle jyske fodboldhold, der slår københavner-holdene). Gennem årene har Ebbe været en enorm kapacitet for både Mannovs kunder og os som kollegaer. Han har prøvet lidt af hvert inden for kommunikationsbranchen, hvilket har gjort ham til den dygtige og skarpe generalist, han er i dag – med en særlig forkærlighed for fødevare-, medicinal- og miljøområdet, der altid har ligget Ebbes hjerte nær, og hvor han gennem tiden har skabt mange virkelig flotte resultater for Mannovs kunder.

 

I Mannov har vi altid haft en meget speciel og familiær kultur. Mange taler om den særlige ’Mannov-ånd’ – både blandt kunder og medarbejdere, nuværende som tidligere. Derfor satser vi også på, at vi fortsat kommer til at få glæde af Ebbes gode selskab og spændende anekdoter og betragtninger om bl.a. fodbold, vin og verden. Om vi er enige – særligt om synspunkterne inden for fodbold – tør vi ikke garantere. Men det bliver helt sikkert en hyggelig snak.

 

Vi ønsker Ebbe (og Inge) alt det bedste fremover – og glæder os til at høre nyt om stort og småt fra livet som pensionist i både Gl. Rye og Sydfrankrig. 

 

Tekst til LinkedIn, Facebook mv.:

Et kæmpe og hjerteligt tillykke til vores jyske PR-nestor Ebbe, der fyldte 66 år den 30. september. Dagen var samtidig Ebbes sidste arbejdsdag, da han nu helliger sig tilværelsen som pensionist sammen med sin kære hustru Inge. De vil helt sikkert komme til at nyde livet i både Gl. Rye og Sydfrankrig –  vi ønsker både Ebbe og Inge alt det bedste fremover og håber, at de fortsat vil lægge vejen forbi Mannov, når de er på den østlige side af broen.