Ebbe Kristensen

Ebbe Kristensen

Senior Advisor & partner
Phone: +45 2965 0884
Email: ek@mannov.dk

Husk god kommunikation ved product recalls

Sep 01, 2016 By Ebbe Kristensen
Tags: fødevarer , krisekommunikation , kommunikation , omdømme

Larver i hasselnødderne. Glasskår i færdigfrikadellerne. Museafføring i kiksene. Der er mange grunde til, at fødevarevirksomheder må tilbagekalde produkter, og her er god kommunikation afgørende.

I perioden 2011-2015 har der således været 160 tilbagekaldelser årligt i gennemsnit, og bare inden for den seneste uge har følgende sager været i medierne:

Som med de meget omtalte sager med Hjerting Laks og Jørn A. Rullepølser, der begge måtte tilbagetrække produkter pga. listeria i deres produkter, kan en tilbagekaldelse have store omkostninger både økonomisk og for omdømmet. Men det behøver ikke udvikle sig til en katastrofe, hvis man handler ansvarligt og hurtigt ­– her spiller effektiv kommunikation en vigtig rolle.

Fødevarestyrelsen er en partner – ikke en fjende
Langt størstedelen af de danske fødevarevirksomheder er bekendte med de formelle procedurer for, hvordan man skal agere i situationer, hvor det viser sig, at det er nødvendigt at tilbagekalde et eller flere produkter. Men, netop fordi det kan have vidtrækkende konsekvenser for den pågældende fødevarevirksomhed, bør man som fødevarevirksomhed besøge Fødevarestyrelsens hjemmeside, da man her kan finde en udførlig guide til, hvordan et produkt, der viser sig uegnet eller farligt at indtage, tilbagekaldes. Proceduren lyder overordnet sådan her:

  1. Træk fødevaren tilbage – orienter aftagere og eventuel leverandør
     
  2. Underret Fødevarestyrelsen om tilbagetrækningen
     
  3. Underret offentligheden – udsend en pressemeddelelse
     
  4. Dokumenter tilbagetrækningen ved at gemme al korrespondance
     
  5. Fødevarestyrelsen offentliggør tilbagetrækningen på deres hjemmeside

Fødevarestyrelsens guide til tilbagetrækning af fødevarer er ikke blot en anbefaling, men derimod er det lovpligtigt at følge anvisningerne i guiden. Fødevarestyrelsen giver både, indskærpelser, påbud og bøder, hvis ikke virksomheden følger reglerne.

Det behøver dog ikke have så vidtgående konsekvenser for virksomhedens omdømme, hvis man blot følger anvisningerne, har is i maven, et allerede forberedt beredskab i skuffen og ikke mindst undlader at gå i panik over eventuelle shitstorms på de sociale medier.

Al succes beror på forberedelse
Vi råder altid fødevareproducernde virksomheder, der kan blive nødt til at måtte tilbagekalde et eller flere produkter til hurtigst muligt at få en klar og informativ pressemeddelelse sendt ud til offentligheden, hvori de:

-       fortæller hvad der er sket, og hvordan fejlen er sket.
Er der uklarhed om dette, så sørg for at informer om, at hvilket arbejde der udføres for at finde ud af det (for der arbejdes selvfølgelig på at lokalisere fejlen).

  • fortæl hvad og hvilke tiltag der gøres for at noget lignende kan undgås i fremtiden.
  • oplyser om ens sikkerhedsprocedurer, og selvfølgelig stramme disse op, hvis de viser sig, at de var utilstrækkelige.
  • informerer offentligheden om, hvad man gør for de forbrugere, der har haft uheldige episoder med det pågældende produkt.

Derudover anbefaler vi, at man som en del af sine forberedelser holder medie- og budskabstræning samt udarbejder en kommunikationsplan for tilbagekaldelser af produkter, så den er på plads, hvis uheldet er ude. Uanset hvor meget inde i formalia og procedurer man måtte være, vil man opleve en stigende adrenalinproduktion og nervøsitet, når medierne er i røret og ens Facebook-væg er udsat for en kategori 4-shitstorm. En klar kommunikationsstrategi, samt medie- og budskabstræning, hvor man får afprøvet sine budskaber i realistiske omgivelser over for en kritisk journalist, er derfor en uvurderlig hjælp til, at man er forberedt, når den virkelige krise opstår.

 

 

 

 

 

Comments
No comments yet. Be the first.
BLOG

Mannov siger farvel til vores jyske PR-nestor

 

Den 30. september 2020 fyldte vores kære og mangeårige kollega og partner Ebbe Kristensen 66 år. Det blev samtidig Ebbes sidste arbejdsdag, da han har valgt nu at hellige sig pensionisttilværelsen – efter mere end 30 år i PR-branchen.

 

Ebbe har været en ledende faktor for Mannovs Aarhus-afdeling siden 1999, hvor han gjorde comeback til Mannov efter nogle år hos bl.a. Schur International, Indbodan og et par andre bureauer. Ebbe begyndte dog hele sin karriere hos netop Mannov, da han tilbage i 1982 – kun syv år efter firmaets grundlæggelse – startede som elev hos Børge Mannov og i løbet af de følgende tre år blev godt udlært i PR ud fra devisen om ”Alle har ret til en advokat ved den domstol, der hedder den offentlige debat”.

 

Samlet set er det blevet til mere end 23 år i Mannov og over 30 år i bureaubranchen for Ebbe. På nogle områder er der sket en afsindig udvikling siden 90’erne – vi sender fx ikke længere pressemeddelelser ud pr. fax (hvilket ellers dengang var et vildt teknologisk kvantespring fra den traditionelle postomdeling J). Men når det kommer til selve essensen i PR, så er grundtankerne ifølge Ebbe stadig de samme: ”Etablering, opretholdelse og udvikling af relationer med en organisations vigtigste in- og eksterne interessenter. Det er, hvad PR dybest set handler om. Og hvad der også gælder ikke mindst i dag, hvor normer og paradigmer ændres, og hvor virksomheder kan komme ud i kriser lynhurtigt i takt med medieudviklingen og ikke mindst her i den nye ”udskamningstid””.

 

Men nu er det slut med PR-værktøjerne i arbejdsøjemed for Ebbes vedkommende. Fremover vil Ebbe koncentrere sine kræfter om at nyde pensionisttilværelsen sammen med sin søde hustru Inge. Det under vi ham selvfølgelig fuldt ud – men vi kommer til at savne ”den gamle jyde” med de mange jyske favorithold (Ebbe er tilsyneladende glad for alle jyske fodboldhold, der slår københavner-holdene). Gennem årene har Ebbe været en enorm kapacitet for både Mannovs kunder og os som kollegaer. Han har prøvet lidt af hvert inden for kommunikationsbranchen, hvilket har gjort ham til den dygtige og skarpe generalist, han er i dag – med en særlig forkærlighed for fødevare-, medicinal- og miljøområdet, der altid har ligget Ebbes hjerte nær, og hvor han gennem tiden har skabt mange virkelig flotte resultater for Mannovs kunder.

 

I Mannov har vi altid haft en meget speciel og familiær kultur. Mange taler om den særlige ’Mannov-ånd’ – både blandt kunder og medarbejdere, nuværende som tidligere. Derfor satser vi også på, at vi fortsat kommer til at få glæde af Ebbes gode selskab og spændende anekdoter og betragtninger om bl.a. fodbold, vin og verden. Om vi er enige – særligt om synspunkterne inden for fodbold – tør vi ikke garantere. Men det bliver helt sikkert en hyggelig snak.

 

Vi ønsker Ebbe (og Inge) alt det bedste fremover – og glæder os til at høre nyt om stort og småt fra livet som pensionist i både Gl. Rye og Sydfrankrig. 

 

Tekst til LinkedIn, Facebook mv.:

Et kæmpe og hjerteligt tillykke til vores jyske PR-nestor Ebbe, der fyldte 66 år den 30. september. Dagen var samtidig Ebbes sidste arbejdsdag, da han nu helliger sig tilværelsen som pensionist sammen med sin kære hustru Inge. De vil helt sikkert komme til at nyde livet i både Gl. Rye og Sydfrankrig –  vi ønsker både Ebbe og Inge alt det bedste fremover og håber, at de fortsat vil lægge vejen forbi Mannov, når de er på den østlige side af broen.