Thomas Peter Mandrup

Thomas Peter Mandrup

Direktør
Phone: +45 70 26 38 38
Email: tpm@mannov.dk

Havner din årsrapport i papirkurven eller på sofabordet?

Dec 12, 2014 By Thomas Peter Mandrup
Tags: finans , kreativ kommunikation , kommunikation , finansielkommunikation

Om kort tid går vi ind i den sæson, hvor virksomhedernes økonomiafdelinger har deres højtid. Vi taler ikke om julen, men om de travle uger efter nytår, når årsregnskabet lukkes og revideres for senere at munde ud i årsrapporten.

De fleste virksomheder bruger mange ressourcer på at lave deres årsrapport – både når det gælder mandetimer og kroner. Den bliver sendt ud til investorer, kunder og vigtige samarbejdspartnere. Derfor er der rigtig god fornuft i at se årsrapporten som en strategisk kommunikationskanal, der kan oplyse, berige og involvere virksomhedens interessenter. Ikke bare som en nøgtern afrapportering af årets højdepunkter i talform, men som et levende indblik i virksomhedens fremadrettede mål og strategier.

Jeg har tit siddet med årsrapporter i hånden, som der tydeligvis er brugt en del kroner på. Professionelt og stramt layout, pænt tryk, dyr porto. Og alligevel er det tydeligt, at mange eksemplarer hurtigt vil ende i papirkurven eller på den hylde, der rummer tryksager i kategorien ”jeg-læser-det-en-anden-dag-hvis-jeg-har-for-meget-tid”.

Man skal være en mere end almindelig entusiastisk fan af den pågældende virksomhed for at ville læse sig igennem 64 sider, hvor en anonym corporate afsender opremser finansielle resultater og begivenheder fra forretningsområderne. Der tales flot om ”kunden i fokus”, men kommunikeres 100 % ud fra afsenderperspektivet – ikke ud fra modtagerens. Troværdigheden når et lavpunkt der, hvor man fortæller om den ambitiøse HR-indsats, uden at vi nogensinde møder en eneste medarbejder i rapporten. Det er pænt og professionelt, men meget livløst. Og så er vejen til papirkurven kort.

Giv kunder og medarbejdere en stemme

En enkel måde at puste liv i årsrapporten er at sætte ansigt og stemme på de budskaber, din årsrapport skal formidle. I Mannov har vi i flere år arbejdet med journalistiske årsrapporter, der kombinerer de formelle krav til den finansielle rapportering med en fri magasinform med interviews og artikler. Det giver et læseværdigt produkt. Kunder, leverandører og investorer vil nemlig ikke bare vide, at din virksomhed udvikler sig. De vil også høre, hvordan den værdi, I skaber, opleves hos modtagerne. De vil høre udviklingschefen fortælle, hvordan I fanger de nye trends på jeres område. De vil møde de mennesker, der sørger for, at jeres gode CSR-strategi lever i praksis. De vil høre andre kunder fortælle om, hvordan I har løst deres udfordringer.

Sæt mennesker bag jeres budskaber. Tag lækre billeder. Brug kreative infografikker til at visualisere jeres tal for EBITDA, reklamationsprocent eller reduktion i CO2-udledning. Det kræver faktisk kun en beskeden merindsats at omdanne den finansielle rapportering til et stærkt kommunikationsprodukt, hvor I kan fortælle levende historier til alle dem, der har berøring med jeres virksomhed. Så bliver budskaberne læst og husket.

Godt nok er jeres årsrapport ikke det seneste nummer af Euroman. Men hvorfor ikke løfte ambitionsniveauet lidt og have som mål, at jeres næste årsrapport skal havne på sofabordet - og ikke i papirkurven?

Comments
Add Comment

Name:danske spil bonus
Website:http://bettingguiden.dk/danske-spil-bonuskode
Danske Spil bygger på sports betting eller som man har valgt at kalde det hos Danske Spil ”Oddset”. Når du første gang åbner en konto på Danske spil Oddset og indskyder penge har du mulighed for at modtage Danske spils velkomstbonus på en 100% bonus på op til 500 DKK i forbindelse med dit første indskud.

Posted on 10/15/15 11:42 AM.

Post Reply Top
Name:frejagull
Website:http://betbonuskoder.com/
Hvis du skal til at registrere dig hos en spiludbyder, så er Unibet en af de mest relevante bookmakere for især danske spillere. http://betbonuskoder.com/

Posted on 11/16/15 8:24 AM in reply to .

Post Reply Top
Name:Decimo
Website:www.decimo.dk
Få lavet fit årsregnskab til fast pris på www.decimo.dk!

Posted on 9/11/18 3:35 PM.

Post Reply Top
BLOG

Mannov siger farvel til vores jyske PR-nestor

 

Den 30. september 2020 fyldte vores kære og mangeårige kollega og partner Ebbe Kristensen 66 år. Det blev samtidig Ebbes sidste arbejdsdag, da han har valgt nu at hellige sig pensionisttilværelsen – efter mere end 30 år i PR-branchen.

 

Ebbe har været en ledende faktor for Mannovs Aarhus-afdeling siden 1999, hvor han gjorde comeback til Mannov efter nogle år hos bl.a. Schur International, Indbodan og et par andre bureauer. Ebbe begyndte dog hele sin karriere hos netop Mannov, da han tilbage i 1982 – kun syv år efter firmaets grundlæggelse – startede som elev hos Børge Mannov og i løbet af de følgende tre år blev godt udlært i PR ud fra devisen om ”Alle har ret til en advokat ved den domstol, der hedder den offentlige debat”.

 

Samlet set er det blevet til mere end 23 år i Mannov og over 30 år i bureaubranchen for Ebbe. På nogle områder er der sket en afsindig udvikling siden 90’erne – vi sender fx ikke længere pressemeddelelser ud pr. fax (hvilket ellers dengang var et vildt teknologisk kvantespring fra den traditionelle postomdeling J). Men når det kommer til selve essensen i PR, så er grundtankerne ifølge Ebbe stadig de samme: ”Etablering, opretholdelse og udvikling af relationer med en organisations vigtigste in- og eksterne interessenter. Det er, hvad PR dybest set handler om. Og hvad der også gælder ikke mindst i dag, hvor normer og paradigmer ændres, og hvor virksomheder kan komme ud i kriser lynhurtigt i takt med medieudviklingen og ikke mindst her i den nye ”udskamningstid””.

 

Men nu er det slut med PR-værktøjerne i arbejdsøjemed for Ebbes vedkommende. Fremover vil Ebbe koncentrere sine kræfter om at nyde pensionisttilværelsen sammen med sin søde hustru Inge. Det under vi ham selvfølgelig fuldt ud – men vi kommer til at savne ”den gamle jyde” med de mange jyske favorithold (Ebbe er tilsyneladende glad for alle jyske fodboldhold, der slår københavner-holdene). Gennem årene har Ebbe været en enorm kapacitet for både Mannovs kunder og os som kollegaer. Han har prøvet lidt af hvert inden for kommunikationsbranchen, hvilket har gjort ham til den dygtige og skarpe generalist, han er i dag – med en særlig forkærlighed for fødevare-, medicinal- og miljøområdet, der altid har ligget Ebbes hjerte nær, og hvor han gennem tiden har skabt mange virkelig flotte resultater for Mannovs kunder.

 

I Mannov har vi altid haft en meget speciel og familiær kultur. Mange taler om den særlige ’Mannov-ånd’ – både blandt kunder og medarbejdere, nuværende som tidligere. Derfor satser vi også på, at vi fortsat kommer til at få glæde af Ebbes gode selskab og spændende anekdoter og betragtninger om bl.a. fodbold, vin og verden. Om vi er enige – særligt om synspunkterne inden for fodbold – tør vi ikke garantere. Men det bliver helt sikkert en hyggelig snak.

 

Vi ønsker Ebbe (og Inge) alt det bedste fremover – og glæder os til at høre nyt om stort og småt fra livet som pensionist i både Gl. Rye og Sydfrankrig. 

 

Tekst til LinkedIn, Facebook mv.:

Et kæmpe og hjerteligt tillykke til vores jyske PR-nestor Ebbe, der fyldte 66 år den 30. september. Dagen var samtidig Ebbes sidste arbejdsdag, da han nu helliger sig tilværelsen som pensionist sammen med sin kære hustru Inge. De vil helt sikkert komme til at nyde livet i både Gl. Rye og Sydfrankrig –  vi ønsker både Ebbe og Inge alt det bedste fremover og håber, at de fortsat vil lægge vejen forbi Mannov, når de er på den østlige side af broen.