Anne Høybye

Anne Høybye

Chefkonsulent for Pharma & Market Access
Phone: +45 2672 8071
Email: anh@mannov.dk

#Gamechanger For Dansk Sundhedspolitik

Apr 30, 2013 By Anne Høybye
Tags: healthcare , life science , sociale medier , politik , sundhed

Den seneste debat om danskernes forbrug af antidepressiva og ADHD-medicin, udsprunget af DR’s programserie ’Danmark på piller’, har fået den almene dansker, psykiatere, sundhedspolitikere og andre relevante aktører til tasterne på de sociale medier. Men mens de fleste danskere anvender facebook, bruger en større del af sundhedspolitikerne Twitter til at ytre sig på. Således har 8 ud af 12 sundheds- og psykiatriordførere en twitterprofil. Men hvad får sundhedspolitikerne egentlig ud af at tweete?

Først og fremmest er andelen og aktiviteten blandt journalister langt højere på Twitter end eksempelvis Facebook. Benjamin Rud Elberth, tidligere digitalchef for Socialdemokraterne, omtaler Twitter som en game changer for dansk politik:

"Når politikere og deres kampagnefolk giver journalister stof og diskuterer fakta direkte på nye medier og igennem platforme uden filter, giver det både nye muligheder for aktørerne og stiller krav til, at de kan bruge medierne rigtigt."
(læs artiklen her)

Den direkte kontakt i netværket åbner samtidig op for, at politikerne ikke nødvendigvis tweeter om politik på deres profil. Det er Dansk Folkepartis sundhedsordfører Liselott Blixt og De Konservatives Benedikte Kiær to gode eksempler på. De tager sig oftest friheden til at være ærlige og åbne i forhold til andre verserende emner i den offentlige debat. Her tweetes om alt fra håndbold-VM, X-factor, tv-serien Borgen til DSB-ventetid og motorcykler. Denne form for backstagekommunikation giver vælgerne mulighed for at komme bag den politiske facade og anledning til at lære mennesket bag politikeren at kende. Til forskel fra mastodonten, Facebook, passer denne form for åbenhed og diskussionslyst Twitter-mediet og dets brugere aldeles godt, da hyppigheden af tweets simpelthen er mange gange højere end den gennemsnitlige facebookbrugers statusopdateringsfrekvens.

Den højeste tweetfrekvens blandt sundhedspolitikerne findes hos Enhedslistens sundhedsordfører, Stine Brix, der med sine 1.299 tweets i 2013 er den mest aktive sundhedspolitiker, hvilket også kan aflæses i hendes, efter danske forhold, høje antal af følgere (2.661). Hun holder en høj tweetfrekvens på over 12 tweets/retweets om dagen og anvender ofte hashtags, hvorved brugerne bedre kan orientere sig i informationsstrømmen, ligesom hun også gerne indgår i dialog og diskussion med vælgere, politikere og journalister.

Den høje tweetfrekvens er altafgørende for, hvor mange journalister, bloggere og andre skribenter, der vælger at følge og interagere med den enkelte politiker. Jo flere tweets, samtaler og retweets en twitterprofil indeholder, desto flere brugere og journalister vil der være, der vælger at følge den. Denne interesse kan den enkelte politiker med fordel anvende proaktivt i forhold til at positionere sine budskaber, politiske fakta og sig selv. Ved et Social Media Week 2013-arrangement udtalte Stine Brix selv bl.a.:

Det jeg især har brugt Twitter til, det er jo sådan set at komme som ny og relativ ukendt politiker og få et netværk blandt journalister” (http://smw.radio24syv.dk/)

De aktive og dygtige politiske twittere vil altså, gennem skarpt og ucensureret indhold, være i stand til at skabe sig et netværk blandt journalister og andre faggrupper, de måske ikke tidligere har været i kontakt med. Det giver politikerne mulighed for at skabe sig et unikt netværk, de kan kapitalisere på, hvis de vil diskutere politiske sager, fakta og budskaber, der senere kan ende med en avisartikel – eller en realpolitisk dagsorden.

Et eksempel på dette er psykiatriordfører Jane Heitmann fra Venstre, der i den aktuelle medicindebat den 16. april tweetede:

Planlægger høring om børn og medicin- med den skræmmende udvikling i forbruget af ADHD-medicin tager sådan en proces en helt uventet drejning” (https://twitter.com/JaneHeitmann)

To dage senere stillede Jane Heitmann §20 spørgsmål til Sundhedsminister Astrid Krag om det store lægemiddelforbrug.

Fremadrettet vil vi uden tvivl se flere og flere politikere, der vil bruge Twitter strategisk, særligt de yngre politikere og den generation, der netop nu vokser op med Twitter. Her vil de ikke gøre sig overvejelser om, hvorvidt de skal være på Twitter. Det vil være en naturlig del af deres hverdag og politiske arbejdsliv.

Facts om danske sundheds- og psykiatriordførere på Twitter*

  • De tre mest tweeten´de i 2013: Stine Brix (EL) (1.299 tweets), Liselott Blixt (DF) (332 tweets) og Benedikte Kiær (K) (300 tweets)
     
  • De tre mest fulgte: Stine Brix (EL) (2.661 følgere), Benedikte Kiær (K) (1.696 følgere) og Sophie Løhde (V) (1.470)
     
  • Sundhedspolitikernes mest anvendte hashtags: #DKpol, #vmdk (og vm13dk) og #nytårstale

Danske sundheds- og psykiatriordførere med en aktiv Twitter-profil i 2013

  • Stine Brix, Enhedslisten: 1.299 tweets i 2013, 3.779 tweets i alt, 2.661 følgere
     
  • Benedikte Kiær, Det Konservative Folkeparti: 300 tweets i 2013, 1.065 tweets i alt, 1.696 følgere
     
  • Sophie Løhde, Venstre: 20 tweets i 2013, 328 tweets i alt, 1.470 følgere
     
  • Sophie Hæstorp Andersen, Socialdemokraterne: 5 tweets i 2013, 56 tweets i alt, 1.303 følgere
     
  • Camilla Hersom, Radikale Venstre: 22 tweets i 2013, 280 tweets i alt, 1.049 følgere
     
  • Astrid Krag, Socialistisk Folkeparti: 7 tweets i 2013, 151 tweets i alt, 991 følgere
     
  • Liselott Blixt, Dansk Folkeparti: 332 tweets i 2013, 556 tweets i alt, 376 følgere
     
  • Jane Heitmann, Venstre: 104 tweets i 2013, 366 tweets i alt, 72 følgere
     

(*Tallene er fra perioden 1. januar – 15. april 2013)
 

Comments
No comments yet. Be the first.
BLOG

Mannov siger farvel til vores jyske PR-nestor

 

Den 30. september 2020 fyldte vores kære og mangeårige kollega og partner Ebbe Kristensen 66 år. Det blev samtidig Ebbes sidste arbejdsdag, da han har valgt nu at hellige sig pensionisttilværelsen – efter mere end 30 år i PR-branchen.

 

Ebbe har været en ledende faktor for Mannovs Aarhus-afdeling siden 1999, hvor han gjorde comeback til Mannov efter nogle år hos bl.a. Schur International, Indbodan og et par andre bureauer. Ebbe begyndte dog hele sin karriere hos netop Mannov, da han tilbage i 1982 – kun syv år efter firmaets grundlæggelse – startede som elev hos Børge Mannov og i løbet af de følgende tre år blev godt udlært i PR ud fra devisen om ”Alle har ret til en advokat ved den domstol, der hedder den offentlige debat”.

 

Samlet set er det blevet til mere end 23 år i Mannov og over 30 år i bureaubranchen for Ebbe. På nogle områder er der sket en afsindig udvikling siden 90’erne – vi sender fx ikke længere pressemeddelelser ud pr. fax (hvilket ellers dengang var et vildt teknologisk kvantespring fra den traditionelle postomdeling J). Men når det kommer til selve essensen i PR, så er grundtankerne ifølge Ebbe stadig de samme: ”Etablering, opretholdelse og udvikling af relationer med en organisations vigtigste in- og eksterne interessenter. Det er, hvad PR dybest set handler om. Og hvad der også gælder ikke mindst i dag, hvor normer og paradigmer ændres, og hvor virksomheder kan komme ud i kriser lynhurtigt i takt med medieudviklingen og ikke mindst her i den nye ”udskamningstid””.

 

Men nu er det slut med PR-værktøjerne i arbejdsøjemed for Ebbes vedkommende. Fremover vil Ebbe koncentrere sine kræfter om at nyde pensionisttilværelsen sammen med sin søde hustru Inge. Det under vi ham selvfølgelig fuldt ud – men vi kommer til at savne ”den gamle jyde” med de mange jyske favorithold (Ebbe er tilsyneladende glad for alle jyske fodboldhold, der slår københavner-holdene). Gennem årene har Ebbe været en enorm kapacitet for både Mannovs kunder og os som kollegaer. Han har prøvet lidt af hvert inden for kommunikationsbranchen, hvilket har gjort ham til den dygtige og skarpe generalist, han er i dag – med en særlig forkærlighed for fødevare-, medicinal- og miljøområdet, der altid har ligget Ebbes hjerte nær, og hvor han gennem tiden har skabt mange virkelig flotte resultater for Mannovs kunder.

 

I Mannov har vi altid haft en meget speciel og familiær kultur. Mange taler om den særlige ’Mannov-ånd’ – både blandt kunder og medarbejdere, nuværende som tidligere. Derfor satser vi også på, at vi fortsat kommer til at få glæde af Ebbes gode selskab og spændende anekdoter og betragtninger om bl.a. fodbold, vin og verden. Om vi er enige – særligt om synspunkterne inden for fodbold – tør vi ikke garantere. Men det bliver helt sikkert en hyggelig snak.

 

Vi ønsker Ebbe (og Inge) alt det bedste fremover – og glæder os til at høre nyt om stort og småt fra livet som pensionist i både Gl. Rye og Sydfrankrig. 

 

Tekst til LinkedIn, Facebook mv.:

Et kæmpe og hjerteligt tillykke til vores jyske PR-nestor Ebbe, der fyldte 66 år den 30. september. Dagen var samtidig Ebbes sidste arbejdsdag, da han nu helliger sig tilværelsen som pensionist sammen med sin kære hustru Inge. De vil helt sikkert komme til at nyde livet i både Gl. Rye og Sydfrankrig –  vi ønsker både Ebbe og Inge alt det bedste fremover og håber, at de fortsat vil lægge vejen forbi Mannov, når de er på den østlige side af broen.