Anders Mikkelsen

Anders Mikkelsen

Konsulent
Phone: +45 2715 7074
Email: ami@mannov.dk

Find din yndlingsrestaurant med Foursquare

Apr 03, 2013 By Anders Mikkelsen
Tags: fødevarer , sociale medier , anmeldelser

På den lokationsbaserede sociale applikation Foursquare kan man finde anbefalinger til oplevelser af alle slags. Anbefalingerne kommer fra tidligere besøgende og bruges blandt andet til at rangere steder inden for forskellige kategorier. Spørgsmålet er dog, om man kan stole på rangeringerne, og derved finde nye gode oplevelser, eller om anbefalingerne kun er udtryk for ligegyldige meningstilkendegivelser og internt lobbyarbejde? Det undersøger jeg i denne blogpost, hvor jeg sætter Foursquare på prøve i en lille shawarma-test.

Foursquare – En genvej til oplevelser lige rundt om hjørnet

Du kender sandsynligvis allerede Foursquare? Hvis ikke kan jeg opridse, at Foursquare er en lokationsbaseret social applikation, der viser dig, hvilke oplevelser (spisesteder, forlystelser, butikker, mm.) du har i nærheden, uanset hvor du er. Foursquare giver dig blandt andet korte beskrivelser fra de brugere, der før har besøgt de enkelte steder, så du kan danne dig et indtryk på forhånd. Via Foursquares søgefunktion kan du også lede efter specifikke typer oplevelser i udvalgte byer. F.eks. kan du søge på cafeer i Aarhus, eller pizzeriaer i Odense (eller alt muligt andet) og se Foursquares bedste forslag. 

Foursquare adskiller sig fra oplevelses- og anmeldelses-sites som Yelp og Tripadvisor, samt det danske AOK, ved at inddrage Gamification som en central del af mediet. Ligesom på Facebook kan du ”tjekke ind” på de enkelte lokationer, når du er der, hvilket sikrer dig et antal Foursquare-points. Hvis du er den, der har tjekket mest ind på et givent sted over et tidsrum, bliver du ”mayor” på stedet. Denne titel kan dog hurtigt blive revet fra dig, hvis der er en anden bruger, der begynder at tjekke ind oftere, end du gør.

Foursquare kort
Kort med top 30 over Middle Eastern Restaurants i København

Vis mig vejen til Københavns bedste shawarma

For at efterprøve Foursquares evner til at foreslå de bedste steder, vil jeg teste mediets anbefalinger inden for et felt, hvor jeg har tung erfaring: Shawarma. Jeg har spist på langt størstedelen af de mest kendte shawarma-barer i København og har et godt overblik over, hvilke der er lækrest. 

Min metode i testen er simpel – og hamrende uakademisk. Jeg vil undersøge, hvilke fem shawarma-barer, Foursquare anbefaler mest og verificere, om disse lever op til anbefalingen ud fra mine egne erfaringer.

For at få et overblik over, hvilke københavnske shawarma-barer der er mest populære på Foursquare, søger jeg på Middle Eastern Restaurant i København. Foursquare præsenterer mig nu for de 30 højest rangerede af slagsen. Rangeringen foregår primært på baggrund af karakterer (brugerne kan like steder, hvis de har lyst, og ud fra antallet af likes giver Foursquare stedet en karakter) samt antal check-ins som sekundært parameter.

De 5 shawarma-barer, der ligger i top, er:

  1. Pasha Kebab – 629 unikke checkins – karakter: 7.9
  2. Kösk Kebab – 400 unikke checkins – karakter: 7.9
  3. Kebabistan Vesterbro – 308 unikke checkins – karakter: 7.7
  4. Shawarma Grill House – 514 unikke checkins – karakter: 7.4
  5. Kebabistan Nørrebro – 195 unikke checkins – karakter: 6.8

Er topplaceringerne fortjente?

Hvis man ser på top 5 over de mest anbefalede shawarma-barer på Foursquare, er der ingen tvivl om, at vi har fat i cremen af Københavns shawarma. Pasha Kebab og Kösk kebab er kendt for deres spyd med forskellige typer af kød, der ristes over kulgrill. Størstedelen af tiden er der kø på begge steder, og måltiderne er i topklasse. Kebabistan på Vesterbro, der indtager tredjepladsen, er min egen klare favorit, og selvfølgelig skal den være med. På fjerde- og femtepladsen falder vi en lille smule i kvalitet. Kebabistan på Nørrebro bruger de samme råvarer som søsteren på Vesterbro, men de halter lidt på præsentationen. Stadig er disse to shawarma-barer dog også blandt Københavns stærkeste. 

Resultat – Foursquare leverer varen

Der er andre shawarma-barer, der godt kunne presse sig på til top 5, som ikke har fået Foursquare-brugernes gunst, og sådan vil man altid kunne diskutere frem og tilbage. Der er dog ingen tvivl om, at Foursquares fem topanbefalinger alle holder et højt niveau. For mig indikerer dette resultat, at man godt kan stole på mediets anbefalinger.


Kommentarer fra tidligere besøgende på Pasha Kebab

Foursquare savner flere danske brugere

Foursquare lider desværre indtil videre af et stort problem: Manglen på danske brugere. Det er uvist, hvor mange der rent faktisk bruger mediet, men et ganske løst overslag herfra vil være, at der findes et sted mellem 30.000 og 60.000 aktive danske brugere. Det er en skam, for Foursquares crowd knowledge-natur betyder, at mediet bliver bedre og mere troværdigt i takt med, at brugerantallet vokser. Eller sagt på en anden måde: Jo flere anmeldelser der er på et sted, jo mere troværdig vil den konklusion, du kan udlede af anmeldelserne, også være.

Måske ses vi på Pasha Kebab en af de nærmeste dage? Når du nu alligevel er der, så husk at tjekke ind på Foursquare. Det er nemlig langt sjovere, når vi er flere. 
 

Comments
Add Comment

Super godt indlæg. Meget nyttigt. Dog savner jeg dog, dette er nok i højre grad rettet mod Foursquare, at ratingen tager højde for tidsrum og mood. Kebabistan V.bro er jo en enddog meget varieret oplevelse onsdag efter arbejde, hvor du står helt kørt op i dit casual hipster/work dress og lige skal have en hurtig rulle, med efterfølgende Gajol inden Cinemateket åbner døren. Ift. søndag morgen kl.: 04:30 hvor du står halvsavlende, storskrydende og famlende efter forbipasserende(s) og småpenge i lommerne. HVILKEN shawarmabar er så bedst? Der synes jeg i den grad ratingsystemet mangler en Mooddimension. Shawarma Grill House er jo fx. bedst hvis du gerne vil sidde ned efter du har jaget det modsatte køn hele natten.
Bare et input. Keep up the work.

Posted on 4/3/13 3:42 PM.

Post Reply Top
BLOG

Mannov siger farvel til vores jyske PR-nestor

 

Den 30. september 2020 fyldte vores kære og mangeårige kollega og partner Ebbe Kristensen 66 år. Det blev samtidig Ebbes sidste arbejdsdag, da han har valgt nu at hellige sig pensionisttilværelsen – efter mere end 30 år i PR-branchen.

 

Ebbe har været en ledende faktor for Mannovs Aarhus-afdeling siden 1999, hvor han gjorde comeback til Mannov efter nogle år hos bl.a. Schur International, Indbodan og et par andre bureauer. Ebbe begyndte dog hele sin karriere hos netop Mannov, da han tilbage i 1982 – kun syv år efter firmaets grundlæggelse – startede som elev hos Børge Mannov og i løbet af de følgende tre år blev godt udlært i PR ud fra devisen om ”Alle har ret til en advokat ved den domstol, der hedder den offentlige debat”.

 

Samlet set er det blevet til mere end 23 år i Mannov og over 30 år i bureaubranchen for Ebbe. På nogle områder er der sket en afsindig udvikling siden 90’erne – vi sender fx ikke længere pressemeddelelser ud pr. fax (hvilket ellers dengang var et vildt teknologisk kvantespring fra den traditionelle postomdeling J). Men når det kommer til selve essensen i PR, så er grundtankerne ifølge Ebbe stadig de samme: ”Etablering, opretholdelse og udvikling af relationer med en organisations vigtigste in- og eksterne interessenter. Det er, hvad PR dybest set handler om. Og hvad der også gælder ikke mindst i dag, hvor normer og paradigmer ændres, og hvor virksomheder kan komme ud i kriser lynhurtigt i takt med medieudviklingen og ikke mindst her i den nye ”udskamningstid””.

 

Men nu er det slut med PR-værktøjerne i arbejdsøjemed for Ebbes vedkommende. Fremover vil Ebbe koncentrere sine kræfter om at nyde pensionisttilværelsen sammen med sin søde hustru Inge. Det under vi ham selvfølgelig fuldt ud – men vi kommer til at savne ”den gamle jyde” med de mange jyske favorithold (Ebbe er tilsyneladende glad for alle jyske fodboldhold, der slår københavner-holdene). Gennem årene har Ebbe været en enorm kapacitet for både Mannovs kunder og os som kollegaer. Han har prøvet lidt af hvert inden for kommunikationsbranchen, hvilket har gjort ham til den dygtige og skarpe generalist, han er i dag – med en særlig forkærlighed for fødevare-, medicinal- og miljøområdet, der altid har ligget Ebbes hjerte nær, og hvor han gennem tiden har skabt mange virkelig flotte resultater for Mannovs kunder.

 

I Mannov har vi altid haft en meget speciel og familiær kultur. Mange taler om den særlige ’Mannov-ånd’ – både blandt kunder og medarbejdere, nuværende som tidligere. Derfor satser vi også på, at vi fortsat kommer til at få glæde af Ebbes gode selskab og spændende anekdoter og betragtninger om bl.a. fodbold, vin og verden. Om vi er enige – særligt om synspunkterne inden for fodbold – tør vi ikke garantere. Men det bliver helt sikkert en hyggelig snak.

 

Vi ønsker Ebbe (og Inge) alt det bedste fremover – og glæder os til at høre nyt om stort og småt fra livet som pensionist i både Gl. Rye og Sydfrankrig. 

 

Tekst til LinkedIn, Facebook mv.:

Et kæmpe og hjerteligt tillykke til vores jyske PR-nestor Ebbe, der fyldte 66 år den 30. september. Dagen var samtidig Ebbes sidste arbejdsdag, da han nu helliger sig tilværelsen som pensionist sammen med sin kære hustru Inge. De vil helt sikkert komme til at nyde livet i både Gl. Rye og Sydfrankrig –  vi ønsker både Ebbe og Inge alt det bedste fremover og håber, at de fortsat vil lægge vejen forbi Mannov, når de er på den østlige side af broen.