Kim Ege Møller

Kim Ege Møller

Chefkonsulent for Corporate Communication
Phone: +45 2715 7098
Email: kem@mannov.dk

De tæv kunne 3 have undgået

Jan 23, 2015 By Kim Ege Møller
Tags: mediestorm , shitstorm , skattely

Teleselskabet 3 har formentlig ikke gjort noget forkert – hverken juridisk eller moralsk. Alligevel har de sidste dage budt på massive medietæv – først på de sociale medier og siden i pressen. De tæv kunne 3 have undgået, hvis de havde været skarpere på kommunikationen. Til gengæld får sagen næppe de store konsekvenser for teleselskabet – medmindre der kommer nye sager.

Alle, der har prøvet at havne i en mediestorm, ved, at det er møgubehageligt. I 3’s tilfælde startede stormen med en artikel i Politiken, hvor 3 anklages for skattetænkning, fordi det selskab, der har finansieret etableringen af selskabet i Danmark, er placeret i lav-skatte-landet Luxembourg. 3 har ikke betalt dansk skat de seneste fem år, og derfor mente Politiken, at 3 har placeret sit overskud på samlet 1,5 mia. kr. i skattely i Luxembourg. Historien fra Politiken bredte sig som en steppebrand hos alle de øvrige medier, og på Facebook voksede en proteststorm sig til orkanhøjder. Politikere fra alle dele af det politiske spekter indtog øjeblikkeligt kamppositionen og bebudede bål og brand mod 3.

Politiken har oplysningerne fra revisionsfirmaet PwC i Luxembourg. 548 hemmelige skatteaftaler er blevet lækket og spredt til Politiken og 30 andre internationale medier.

Tavshed bekræfter historien

Men hvad Politiken ikke skriver er, at 3 sandsynligvis slet ikke skulle betale skat af de seneste fem års overskud. De investeringer, 3 har haft med etableringen af deres 3G og 4G-netværk i Danmark, har nemlig været betydeligt større end deres overskud, så uanset ejerskab, skattely og Luxembourg, ville 3 ikke skulle betale skat af sit overskud før i år.

Det undlod Politiken at fortælle – og det gjorde 3 også. 3 fik tre dage til at svare på Politikens henvendelse, men undlod. Først da sagen kulminerede på de sociale medier, rykkede 3 og offentliggjorde en pressemeddelelse. En upræcis pressemeddelelse, der i øvrigt kan læses som en bekræftelse af anklagerne mod 3.

Det handler ikke bare om at have ret...

3 undskylder sig med, at man skulle spørge de kinesiske ejere, og at det derfor tog tid at formulere et svar. Det er sikkert rigtigt, for sådan fungerer en del globale virksomheder. Målet er at kontrollere mediedækningen i landene – resultatet er ofte, at den manglende lokale reaktion gør problemerne langt større. Det er det, der er sket med 3.

Havde 3’s direktør, Morten Christiansen, nu været hurtig og svaret på henvendelsen fra Politiken, og havde han sat sin kommunikationsafdeling til at forberede dokumentation, pressemeddelelse og nogle stærke svar – så havde sagen formentlig været død allerede den første dag. Men det er øjensynligt ikke sket. 3-direktøren har måske håbet, at sagen ville dø af sig selv. Det gør den slags sager bare sjældent.

Når man udsættes for en mediestorm – det der på de sociale medier kaldes en shitstorm – vil man bare gerne have det til at gå væk. Og mange tænker, at den bedste måde at stoppe et angreb på er ved at slå fast, at man har ret. Derfor har der sandsynligvis også været en række jurister inde over 3’s pressemeddelelse, og de har formodentlig også hjulpet med at formulere de svar, som direktøren gav til medierne tirsdag eftermiddag og aften.

Fat mod 3 – det driver over...

Problemet med denne, og mange andre sager, er bare ikke det juridiske – tværtimod. Anklagen om 3 er jo ikke, at de har brudt loven, men at de har udnyttet den. Derfor går det helt galt, når 3 i deres pressemeddelelse skriver, at ”3 overholder dansk skattelovgivning”. For dermed bekræfter man i virkeligheden anklagen om, at man nok overholder loven, men udnytter den til det yderste. Og man så faktisk også reaktionen med det samme – da 3 udsendte pressemeddelelsen, voksede modstanden mod selskabet endnu mere.

Men lige så hurtigt som sagen er opstået – lige så hurtigt vil den formentlig forsvinde igen. Der kommer nye sager, nye skandaler og shitstorme på de sociale medier. Et godt bud er, at kun en meget lille del af de tusinder, der på Facebook har truet med at opsige deres abonnement, rent faktisk også vil gøre det, når raseriet er dampet af. Det er – heldigvis for 3 – en anelse besværligt at skifte mobilselskab, og det er sin sag at finde et mobilselskab, der ikke med tiden har haft problematiske sager. Men der er slået en flig af 3’s image, som det ikke er lykkedes dem at gendrive. Den flig kommer til at betyde noget, næste gang en virksomhed eller en privatperson skal vælge abonnement, og det vil betyde temmelig meget, næste gang 3 rammes af en fejl, et nedbrud eller en problematisk skattesag.

 

Comments
No comments yet. Be the first.
BLOG

Mannov siger farvel til vores jyske PR-nestor

 

Den 30. september 2020 fyldte vores kære og mangeårige kollega og partner Ebbe Kristensen 66 år. Det blev samtidig Ebbes sidste arbejdsdag, da han har valgt nu at hellige sig pensionisttilværelsen – efter mere end 30 år i PR-branchen.

 

Ebbe har været en ledende faktor for Mannovs Aarhus-afdeling siden 1999, hvor han gjorde comeback til Mannov efter nogle år hos bl.a. Schur International, Indbodan og et par andre bureauer. Ebbe begyndte dog hele sin karriere hos netop Mannov, da han tilbage i 1982 – kun syv år efter firmaets grundlæggelse – startede som elev hos Børge Mannov og i løbet af de følgende tre år blev godt udlært i PR ud fra devisen om ”Alle har ret til en advokat ved den domstol, der hedder den offentlige debat”.

 

Samlet set er det blevet til mere end 23 år i Mannov og over 30 år i bureaubranchen for Ebbe. På nogle områder er der sket en afsindig udvikling siden 90’erne – vi sender fx ikke længere pressemeddelelser ud pr. fax (hvilket ellers dengang var et vildt teknologisk kvantespring fra den traditionelle postomdeling J). Men når det kommer til selve essensen i PR, så er grundtankerne ifølge Ebbe stadig de samme: ”Etablering, opretholdelse og udvikling af relationer med en organisations vigtigste in- og eksterne interessenter. Det er, hvad PR dybest set handler om. Og hvad der også gælder ikke mindst i dag, hvor normer og paradigmer ændres, og hvor virksomheder kan komme ud i kriser lynhurtigt i takt med medieudviklingen og ikke mindst her i den nye ”udskamningstid””.

 

Men nu er det slut med PR-værktøjerne i arbejdsøjemed for Ebbes vedkommende. Fremover vil Ebbe koncentrere sine kræfter om at nyde pensionisttilværelsen sammen med sin søde hustru Inge. Det under vi ham selvfølgelig fuldt ud – men vi kommer til at savne ”den gamle jyde” med de mange jyske favorithold (Ebbe er tilsyneladende glad for alle jyske fodboldhold, der slår københavner-holdene). Gennem årene har Ebbe været en enorm kapacitet for både Mannovs kunder og os som kollegaer. Han har prøvet lidt af hvert inden for kommunikationsbranchen, hvilket har gjort ham til den dygtige og skarpe generalist, han er i dag – med en særlig forkærlighed for fødevare-, medicinal- og miljøområdet, der altid har ligget Ebbes hjerte nær, og hvor han gennem tiden har skabt mange virkelig flotte resultater for Mannovs kunder.

 

I Mannov har vi altid haft en meget speciel og familiær kultur. Mange taler om den særlige ’Mannov-ånd’ – både blandt kunder og medarbejdere, nuværende som tidligere. Derfor satser vi også på, at vi fortsat kommer til at få glæde af Ebbes gode selskab og spændende anekdoter og betragtninger om bl.a. fodbold, vin og verden. Om vi er enige – særligt om synspunkterne inden for fodbold – tør vi ikke garantere. Men det bliver helt sikkert en hyggelig snak.

 

Vi ønsker Ebbe (og Inge) alt det bedste fremover – og glæder os til at høre nyt om stort og småt fra livet som pensionist i både Gl. Rye og Sydfrankrig. 

 

Tekst til LinkedIn, Facebook mv.:

Et kæmpe og hjerteligt tillykke til vores jyske PR-nestor Ebbe, der fyldte 66 år den 30. september. Dagen var samtidig Ebbes sidste arbejdsdag, da han nu helliger sig tilværelsen som pensionist sammen med sin kære hustru Inge. De vil helt sikkert komme til at nyde livet i både Gl. Rye og Sydfrankrig –  vi ønsker både Ebbe og Inge alt det bedste fremover og håber, at de fortsat vil lægge vejen forbi Mannov, når de er på den østlige side af broen.