Pia Stoklund

Pia Stoklund

Viceadministrerende direktør & partner
Phone: +45 6155 4441
Email: pia@mannov.dk

Brug for flere topledere med offentlig profil

Mar 16, 2017 By Pia Stoklund
Tags: ledelseskommunikation , topleder , ceo

Mange topledere trives bedst med et skarpt fokus på forretningen og ønsker ikke en offentlig profil. Men topcheferne kan lige så godt vænne sig til rampelyset. Det handler ikke om ego – men derimod om, at en klar profil betaler sig for virksomheden.

Når vi rådgiver topledere, hører jeg igen og igen: ”jeg har ikke noget behov for at stå frem offentligt”. Mange CEOs og andre topchefer har et benhårdt fokus på forretningen og driften og fravælger bevidst en mere offentlig rolle, selvom medierne banker på døren. Fokus og prioritering er vigtigt, men virkeligheden ændrer sig, omverdenens forventninger stiger, og dette fravalg vil for mange få større og større betydning. Derfor er der god grund til at vurdere, om det nu også er den bedste strategi.

Tillid er drevet af mennesker
Toplederens profil bliver vigtigere og vigtigere. Tillid er ikke noget, man har til et CVR-nummer, det er noget, man har til de mennesker, og især til den ledelse, der tegner virksomheden. De fleste topchefer kommer til at dyrke deres offentlige persona langt mere i fremtiden, så de kan lige så godt vende sig til rampelyset. Det bliver simpelthen en forventning fra omgivelserne, at topledelsen står på mål for virksomheden.

Mediernes appetit på tydelige topchefer med deres meningers mod er stort. Man bør naturligvis altid overveje, hvilke emner og dagsordener, der ligger inden for skiven, og hvor man kommer for meget på udebane. I sidste ende handler det om troværdighed. En troværdig offentlig profil kan være en stor styrke for virksomheden – og derfor handler det netop heller ikke om ego eller topchefens egen forfængelighed. Den offentlige rolle hører simpelthen i stigende grad med til jobbet, og udfyldt rigtigt er den med til at skabe værdi for virksomheden.

Særligt vigtig i krisesituationer
Vi ser især værdien af en stærk og tydelig ekstern profil, når en virksomhed rammes af en krise. Det er for sent at opbygge goodwill, når man er i modvind. Omvendt kan en tydelig og troværdig topleder gå ud med langt større gennemslagskraft overfor omverden og forretningspartnere, når det virkelig brænder på, end den topchef, der altid har gemt sig bag skriftlige citater og et korps af talspersoner.

Krisekommunikation i særdeleshed kræver, at toplederen mestrer alle appelformerne, ikke kun de rationelle argumenter, men også evnen til at udvise empati og sætte sig i kundernes sted. Formår man det, kan man med sin kommunikation gøre en stor forskel i forhold til, hvordan virksomhedens handlinger og værdier opleves.

Det er derfor rettidig omhu, at man som topchef i ro og mag overvejer, hvordan offentligheden får sat ansigt på virksomhedens ledelse. Hvad står vi for? Hvad brænder jeg for? Hvilke ledelsesmæssige værdier repræsenterer jeg? Selvindsigtsfuld kommunikation er en vanskelig disciplin at mestre, men kan gøre en kæmpe forskel. Hvordan kommer man i gang? Jeg vil anbefale tre ting:

·      Læg en plan for det– sæt konkrete mål og klare prioriteter, ellers bliver det alt for nemt at udskyde og negligere. Som alt andet kræver det opfølgning, vedholdenhed og fokus.

·      Involver et team– gerne med både interne og eksterne kræfter. Der er masser af rugbrødsarbejde i profilering, og det kræver også, at man er villig til at lade sig udfordre.

·      Lad være med at fake det– men pas omvendt på, at gode kræfter bag dig ikke løber af med dig. Din offentlige profil skal udspringe af noget ægte – du skal være tro mod dig selv og det, du brænder for. Ellers får det den stikmodsatte effekt.

Held og lykke!

Comments
Add Comment

Name:Roomaif Shop
Website:https://www.roomaif-shop.de/
very informative and very knowledgeable.


<a href="http://roomaif-shop.de/">Boxhandschuhe</a>

Posted on 8/28/18 2:53 PM.

Post Reply Top
BLOG

Mannov siger farvel til vores jyske PR-nestor

 

Den 30. september 2020 fyldte vores kære og mangeårige kollega og partner Ebbe Kristensen 66 år. Det blev samtidig Ebbes sidste arbejdsdag, da han har valgt nu at hellige sig pensionisttilværelsen – efter mere end 30 år i PR-branchen.

 

Ebbe har været en ledende faktor for Mannovs Aarhus-afdeling siden 1999, hvor han gjorde comeback til Mannov efter nogle år hos bl.a. Schur International, Indbodan og et par andre bureauer. Ebbe begyndte dog hele sin karriere hos netop Mannov, da han tilbage i 1982 – kun syv år efter firmaets grundlæggelse – startede som elev hos Børge Mannov og i løbet af de følgende tre år blev godt udlært i PR ud fra devisen om ”Alle har ret til en advokat ved den domstol, der hedder den offentlige debat”.

 

Samlet set er det blevet til mere end 23 år i Mannov og over 30 år i bureaubranchen for Ebbe. På nogle områder er der sket en afsindig udvikling siden 90’erne – vi sender fx ikke længere pressemeddelelser ud pr. fax (hvilket ellers dengang var et vildt teknologisk kvantespring fra den traditionelle postomdeling J). Men når det kommer til selve essensen i PR, så er grundtankerne ifølge Ebbe stadig de samme: ”Etablering, opretholdelse og udvikling af relationer med en organisations vigtigste in- og eksterne interessenter. Det er, hvad PR dybest set handler om. Og hvad der også gælder ikke mindst i dag, hvor normer og paradigmer ændres, og hvor virksomheder kan komme ud i kriser lynhurtigt i takt med medieudviklingen og ikke mindst her i den nye ”udskamningstid””.

 

Men nu er det slut med PR-værktøjerne i arbejdsøjemed for Ebbes vedkommende. Fremover vil Ebbe koncentrere sine kræfter om at nyde pensionisttilværelsen sammen med sin søde hustru Inge. Det under vi ham selvfølgelig fuldt ud – men vi kommer til at savne ”den gamle jyde” med de mange jyske favorithold (Ebbe er tilsyneladende glad for alle jyske fodboldhold, der slår københavner-holdene). Gennem årene har Ebbe været en enorm kapacitet for både Mannovs kunder og os som kollegaer. Han har prøvet lidt af hvert inden for kommunikationsbranchen, hvilket har gjort ham til den dygtige og skarpe generalist, han er i dag – med en særlig forkærlighed for fødevare-, medicinal- og miljøområdet, der altid har ligget Ebbes hjerte nær, og hvor han gennem tiden har skabt mange virkelig flotte resultater for Mannovs kunder.

 

I Mannov har vi altid haft en meget speciel og familiær kultur. Mange taler om den særlige ’Mannov-ånd’ – både blandt kunder og medarbejdere, nuværende som tidligere. Derfor satser vi også på, at vi fortsat kommer til at få glæde af Ebbes gode selskab og spændende anekdoter og betragtninger om bl.a. fodbold, vin og verden. Om vi er enige – særligt om synspunkterne inden for fodbold – tør vi ikke garantere. Men det bliver helt sikkert en hyggelig snak.

 

Vi ønsker Ebbe (og Inge) alt det bedste fremover – og glæder os til at høre nyt om stort og småt fra livet som pensionist i både Gl. Rye og Sydfrankrig. 

 

Tekst til LinkedIn, Facebook mv.:

Et kæmpe og hjerteligt tillykke til vores jyske PR-nestor Ebbe, der fyldte 66 år den 30. september. Dagen var samtidig Ebbes sidste arbejdsdag, da han nu helliger sig tilværelsen som pensionist sammen med sin kære hustru Inge. De vil helt sikkert komme til at nyde livet i både Gl. Rye og Sydfrankrig –  vi ønsker både Ebbe og Inge alt det bedste fremover og håber, at de fortsat vil lægge vejen forbi Mannov, når de er på den østlige side af broen.