Claes Meldal

Claes Meldal

Konsulent
Phone: +45 2715 7091
Email: clm@mannov.dk

Bevæg din læser, hvis ikke du vil overses

Aug 26, 2013 By Claes Meldal
Tags: ekstern kommunikation , sprog , tekstforfatterkneb , sprogtips

Hvordan kan du skille dig ud fra mængden som kommunikatør? Her er et opråb til alle, der er ambitiøse omkring deres skrivehåndværk

Hvad er dine yndlingsfilm? Listen over mine yndlingsfilm er forholdsvis kort, men ganske broget. På listen findes titler som En Verden Udenfor, Jagten, Dogville, American Beauty og The Usual Suspects – plus Dum og Dummere, men det er en helt anden diskussion.

Fællesnævneren for disse film er, at de har bevæget mig. Et eller andet i filmene har vækket nogle følelser i mig, som jeg forbinder med hver enkelt film – og som jeg altid kan genkalde, når jeg tænker på en af dem. Der er en speciel stemning i hver af dem, og denne stemning har ramt mig så dybt, at jeg stadig kan huske den adskillige år senere.

Det er ikke nogen selvfølge, at film kan bevæge tilskueren. Der er lavet uendelig mange film i årenes løb, som er ude af hovedet igen, lige så snart man har lettet bagdelen fra biografsædet eller sofaen. I både film og kommunikation gælder det om at fastholde målgruppens interesse – og bevæge den.

Find din egen stil

Som kommunikatør gælder det også om at skille sig ud fra mængden. Find din egen stil. Giv lidt af dig selv. Og brug masser af billedsprog til at bearbejde din målgruppe og vække deres følelser til live.

Lad os sige, at du er i gang med at skrive en artikel om fordelene ved at købe økologiske madvarer. Her kan du vælge en traditionel overskrift som “Økologiske madvarer giver mange fordele” – eller du kan vælge at give den mere bid ved at vælge overskriften “Økomadens bedst bevarede hemmeligheder”. En fængende overskrift kan gøre underværker for, om din artikel bliver læst eller ej.

Skriv historier, ikke tekster

Du skal naturligvis stadig bruge rationelle fakta og argumentation til at underbygge dine budskaber. Men her er en vigtig pointe: Skriv historier, ikke tekster. Alle – både børn og voksne – elsker historier, og kan du fortælle en god historie, kan du også fastholde læserens interesse fra start til slut.

Start din historie med et paradoks, et postulat eller noget overraskende, som læseren får lyst til at udforske. Følg derefter op med at give læseren lidt mere kontekst om emnet i en opsamlende introduktion lige under overskriften. Og skriv så en skarp, bevægende og vedkommende historie, som besvarer de spørgsmål, læseren sidder med efter at have læst overskrift og introduktion.

Hvordan får man så alt dette til at gå op i en højere enhed? Lad mig give dig et eksempel på en mand, der ved alt om at bevæge sit publikum og har drevet det ganske vidt.

Yes we can!
 

Comments
No comments yet. Be the first.
BLOG

Mannov siger farvel til vores jyske PR-nestor

 

Den 30. september 2020 fyldte vores kære og mangeårige kollega og partner Ebbe Kristensen 66 år. Det blev samtidig Ebbes sidste arbejdsdag, da han har valgt nu at hellige sig pensionisttilværelsen – efter mere end 30 år i PR-branchen.

 

Ebbe har været en ledende faktor for Mannovs Aarhus-afdeling siden 1999, hvor han gjorde comeback til Mannov efter nogle år hos bl.a. Schur International, Indbodan og et par andre bureauer. Ebbe begyndte dog hele sin karriere hos netop Mannov, da han tilbage i 1982 – kun syv år efter firmaets grundlæggelse – startede som elev hos Børge Mannov og i løbet af de følgende tre år blev godt udlært i PR ud fra devisen om ”Alle har ret til en advokat ved den domstol, der hedder den offentlige debat”.

 

Samlet set er det blevet til mere end 23 år i Mannov og over 30 år i bureaubranchen for Ebbe. På nogle områder er der sket en afsindig udvikling siden 90’erne – vi sender fx ikke længere pressemeddelelser ud pr. fax (hvilket ellers dengang var et vildt teknologisk kvantespring fra den traditionelle postomdeling J). Men når det kommer til selve essensen i PR, så er grundtankerne ifølge Ebbe stadig de samme: ”Etablering, opretholdelse og udvikling af relationer med en organisations vigtigste in- og eksterne interessenter. Det er, hvad PR dybest set handler om. Og hvad der også gælder ikke mindst i dag, hvor normer og paradigmer ændres, og hvor virksomheder kan komme ud i kriser lynhurtigt i takt med medieudviklingen og ikke mindst her i den nye ”udskamningstid””.

 

Men nu er det slut med PR-værktøjerne i arbejdsøjemed for Ebbes vedkommende. Fremover vil Ebbe koncentrere sine kræfter om at nyde pensionisttilværelsen sammen med sin søde hustru Inge. Det under vi ham selvfølgelig fuldt ud – men vi kommer til at savne ”den gamle jyde” med de mange jyske favorithold (Ebbe er tilsyneladende glad for alle jyske fodboldhold, der slår københavner-holdene). Gennem årene har Ebbe været en enorm kapacitet for både Mannovs kunder og os som kollegaer. Han har prøvet lidt af hvert inden for kommunikationsbranchen, hvilket har gjort ham til den dygtige og skarpe generalist, han er i dag – med en særlig forkærlighed for fødevare-, medicinal- og miljøområdet, der altid har ligget Ebbes hjerte nær, og hvor han gennem tiden har skabt mange virkelig flotte resultater for Mannovs kunder.

 

I Mannov har vi altid haft en meget speciel og familiær kultur. Mange taler om den særlige ’Mannov-ånd’ – både blandt kunder og medarbejdere, nuværende som tidligere. Derfor satser vi også på, at vi fortsat kommer til at få glæde af Ebbes gode selskab og spændende anekdoter og betragtninger om bl.a. fodbold, vin og verden. Om vi er enige – særligt om synspunkterne inden for fodbold – tør vi ikke garantere. Men det bliver helt sikkert en hyggelig snak.

 

Vi ønsker Ebbe (og Inge) alt det bedste fremover – og glæder os til at høre nyt om stort og småt fra livet som pensionist i både Gl. Rye og Sydfrankrig. 

 

Tekst til LinkedIn, Facebook mv.:

Et kæmpe og hjerteligt tillykke til vores jyske PR-nestor Ebbe, der fyldte 66 år den 30. september. Dagen var samtidig Ebbes sidste arbejdsdag, da han nu helliger sig tilværelsen som pensionist sammen med sin kære hustru Inge. De vil helt sikkert komme til at nyde livet i både Gl. Rye og Sydfrankrig –  vi ønsker både Ebbe og Inge alt det bedste fremover og håber, at de fortsat vil lægge vejen forbi Mannov, når de er på den østlige side af broen.