Rasmus Bredahl

Rasmus Bredahl

Kok & konsulent
Phone: +45 4138 0270
Email: rb@mannov.dk

Madtrends 2015

Feb 18, 2015 By Rasmus Bredahl
Tags: fødevarer , forbrugere , sundhed , trends

Flexitarian, urban gardening og neurogastronomi. Det vælter ind over os med farverige og legende tendenser, når det gælder madkultur. Mannov sætter her fokus på en række stærke trends, som vil være øverst på agendaen på fødevareområdet i 2015.

I 2014 var nøgleordene inden for fødevareområdet bæredygtighed, madspild, lokale råvarer og bagning. Disse trends vil fortsætte sammen med opmærksomheden på at spise mindre kød, som har fået den fine ny betegnelse flexitarian.

Happy Health
Vi er blevet trætte af uendelige kure og løftede pegefingre. Diætisternes tilgang, hvor maden er reduceret til kulhydrater og kalorier, har spillet fallit. I stedet vil vi fokusere på nydelse, madglæde og de sociale aspekter i måltidet.

Neurogastronomi
Neurogastronomien er en overbygning på den molekylære gastronomi, som handler om hvordan hjernen reagerer på farver, form og lyde. En væske smager f.eks. 10 % sødere i et rødt papkrus end i et blåt, og en råvarer opfattes sundere hvis den er hård og firkantet. Måden at lege med sanserne på indeholder et enormt potentiale for både restauranter, supermarkeder og fødevareindustri.

Protein                                                                                         
Protein og proteinberigede fødevarer buldrer frem­ - f.eks. skyr, proteinbarer og brød. En ny trend er at finde alternative proteinkilder som tang, insekter og biprodukter fra fødevareproduktion.

Madspild
Begrænsningen af madspild er stadig en megatrend og forgrener sig nu fra almindelige forbrugere til offentlige institutioner og fødevarevirksomheder.
Det er simpelthen et CSR ”must” at tænke madspildet ind i sin forretningsstrategi.

Mere økologi
Hvor størstedelen af det økologiske salg tidligere har ligget på mejeriprodukter, æg, mel og havregryn, rykker økologien nu ind alle vegne. Coop Danmarks stærke signal, om at hæve salget af økologi med 25 %, vil betyde at flere varekategorier får en volumen, som får priserne ned, og som får flere producenter til at omlægge til økologi.

Bæredygtigt fiskeri
I USA har fokus på fangstmetoder og bæredygtigt fiskeri længe været en trend. Det er ved at komme til Danmark, hvor MSC certificering af fisk er på vej frem. Bundtrawls, som ødelægger bundforholdene i havet, bliver erstattet af net med større ”masker”, så bifangsten reduceres.

Food trucks
Food trucks med kvalitetsmad, der kører ind i forretningsområder, som
f.eks. i New York, er kæmpe stort i USA. Det er ofte restaurantkokke, som laver sund mad fra forskellige verdenskøkkener – blandt andet fra Mexico, Japan eller Vietnam. København har fået et fint sted på Papirøen, Copenhagen Street Food, tæt ved den nye opera på Holmen med en masse food trucks.

Flagship stores
Jo længere tid du bliver i en forretning, jo flere penge bruger du.
De store tøjmærker som Tommy Hilfiger, Bulgari og Versace har lavet fashionable restauranter, cafeer og barer i deres største og mest fashionable forretninger.

Farvel til køen
De færreste bryder sig om at stå i kø i supermarkedet, eller at vente på en fortravlet tjener, når de er ude og spise. Flere fastfood-kæder og restauranter i udlandet giver nu mulighed for at bestille via tablet og smartphone samt mulighed for at ”costumize” din middag, som du herefter kan afhente eller få serveret udenom køen.

High-end convenience
Vi vil have nem og lækker convenience food som ikke går på kompromis med kvaliteten. Tidligere har supermarkedernes convenience food været mere i retning af lørdagskylling og frysepizza end gourmetretter. I dag har Cofoco og Meyer/Løgismose, med lækre produkter, rykket markedet. Dansk supermarkeds lancering af Løgismoses produkter i Netto har vist sig at være lidt af en genistreg. Det vil vi se meget mere af!

Flexitarian
Skru ned for dit kødforbrug, siger det nye fænomen flexitarian. Det kan være af hensyn til miljøet, etikken eller simpelthen fordi kød kan erstattes af mange andre velsmagende ingredienser. Som flexitarian – eller semi-vegetar - får du lidt af det hele fra begge verdener. En kost baseret på vegetariske retter men med mulighed for at supplere med kød, når lysten melder sig.

Du kan også finde en præsentation om Madtrends 2015 på Slideshare.

 



 



 

Comments
No comments yet. Be the first.
BLOG

Mannov siger farvel til vores jyske PR-nestor

 

Den 30. september 2020 fyldte vores kære og mangeårige kollega og partner Ebbe Kristensen 66 år. Det blev samtidig Ebbes sidste arbejdsdag, da han har valgt nu at hellige sig pensionisttilværelsen – efter mere end 30 år i PR-branchen.

 

Ebbe har været en ledende faktor for Mannovs Aarhus-afdeling siden 1999, hvor han gjorde comeback til Mannov efter nogle år hos bl.a. Schur International, Indbodan og et par andre bureauer. Ebbe begyndte dog hele sin karriere hos netop Mannov, da han tilbage i 1982 – kun syv år efter firmaets grundlæggelse – startede som elev hos Børge Mannov og i løbet af de følgende tre år blev godt udlært i PR ud fra devisen om ”Alle har ret til en advokat ved den domstol, der hedder den offentlige debat”.

 

Samlet set er det blevet til mere end 23 år i Mannov og over 30 år i bureaubranchen for Ebbe. På nogle områder er der sket en afsindig udvikling siden 90’erne – vi sender fx ikke længere pressemeddelelser ud pr. fax (hvilket ellers dengang var et vildt teknologisk kvantespring fra den traditionelle postomdeling J). Men når det kommer til selve essensen i PR, så er grundtankerne ifølge Ebbe stadig de samme: ”Etablering, opretholdelse og udvikling af relationer med en organisations vigtigste in- og eksterne interessenter. Det er, hvad PR dybest set handler om. Og hvad der også gælder ikke mindst i dag, hvor normer og paradigmer ændres, og hvor virksomheder kan komme ud i kriser lynhurtigt i takt med medieudviklingen og ikke mindst her i den nye ”udskamningstid””.

 

Men nu er det slut med PR-værktøjerne i arbejdsøjemed for Ebbes vedkommende. Fremover vil Ebbe koncentrere sine kræfter om at nyde pensionisttilværelsen sammen med sin søde hustru Inge. Det under vi ham selvfølgelig fuldt ud – men vi kommer til at savne ”den gamle jyde” med de mange jyske favorithold (Ebbe er tilsyneladende glad for alle jyske fodboldhold, der slår københavner-holdene). Gennem årene har Ebbe været en enorm kapacitet for både Mannovs kunder og os som kollegaer. Han har prøvet lidt af hvert inden for kommunikationsbranchen, hvilket har gjort ham til den dygtige og skarpe generalist, han er i dag – med en særlig forkærlighed for fødevare-, medicinal- og miljøområdet, der altid har ligget Ebbes hjerte nær, og hvor han gennem tiden har skabt mange virkelig flotte resultater for Mannovs kunder.

 

I Mannov har vi altid haft en meget speciel og familiær kultur. Mange taler om den særlige ’Mannov-ånd’ – både blandt kunder og medarbejdere, nuværende som tidligere. Derfor satser vi også på, at vi fortsat kommer til at få glæde af Ebbes gode selskab og spændende anekdoter og betragtninger om bl.a. fodbold, vin og verden. Om vi er enige – særligt om synspunkterne inden for fodbold – tør vi ikke garantere. Men det bliver helt sikkert en hyggelig snak.

 

Vi ønsker Ebbe (og Inge) alt det bedste fremover – og glæder os til at høre nyt om stort og småt fra livet som pensionist i både Gl. Rye og Sydfrankrig. 

 

Tekst til LinkedIn, Facebook mv.:

Et kæmpe og hjerteligt tillykke til vores jyske PR-nestor Ebbe, der fyldte 66 år den 30. september. Dagen var samtidig Ebbes sidste arbejdsdag, da han nu helliger sig tilværelsen som pensionist sammen med sin kære hustru Inge. De vil helt sikkert komme til at nyde livet i både Gl. Rye og Sydfrankrig –  vi ønsker både Ebbe og Inge alt det bedste fremover og håber, at de fortsat vil lægge vejen forbi Mannov, når de er på den østlige side af broen.