Kim Ege Møller

Kim Ege Møller

Chefkonsulent for Corporate Communication
Telefon: +45 2715 7098
Email: kem@mannov.dk

Klog og modig kronik fra Danske Bank

dec 21, 2012 Skrevet af Kim Ege Møller
Tags: branding , finans

Når man læser og hører politikere, retorikere, redaktører og andre eksperter diskutere kronikken fra Danske Banks Eivind Kolding, får man det indtryk, at kritikerne slet ikke har læst den. Kronikken er ikke en undskyldning og har formentlig end ikke været tænkt som en undskyldning – men er en modig og klog forklaring fra en bank, der er i fuld gang med at skifte stil.

Siden torsdag morgen har eksperter, politikere og andre kloge folk kommenteret og diskuteret Eivind Koldings kronik. På en eller anden måde er de alle blevet enige om, at der er tale om en bankdirektør, der siger undskyld, og så er de ellers uenige om, hvorvidt den kommer for sent, for tidligt, om det er for lidt eller for meget, og om undskyldningen er blevet sagt før. Men Eivind Kolding siger slet ikke undskyld, og det ville også være enormt underligt, hvis en forholdsvis nytiltrådt bankdirektør skal undskylde for en global finanskrise. Kronikkens formål er derfor heller ikke at undskylde – men at gøre noget, der er langt vigtigere; perspektivere på fortiden og vise retningen for Danmarks vigtigste finansvirksomhed i fremtiden. Jeg vil hævde, at denne kronik er langt vigtigere end en undskyldning, og kronikken vil på grund af sin længde, sin form og sin placering få stor betydning for bankens fremtidige kommunikation og image.

Hvorfor? Først og fremmest fordi der er tale om noget så usædvanligt som en kronik fra den ordførende direktør i Danske Bank, og dernæst, at den er skrevet til Politikens læsere i et sprog, hvor vi alle kan være med. Kunne man forestille sig en anden bankdirektør i almindelighed eller en tidligere direktør fra Danske Bank gøre noget tilsvarende? Næppe!

Don’t tell it – show it´


Og her i består det helt unikke og nærmest historiske fra Eivind Kolding. Han forsøger ikke med en kluntet undskyldning – Eivind Kolding vil sagligt og nøgternt forklare, hvad der skete op til og under finanskrisen, og hvordan han ser Danske Banks og finansverdenens rolle i det. Det meste er velkendt, men det er første gang, en ordførende direktør i Danske Bank skriver det - henvendt direkte til en stor del af bankens kritikere. Og det er den direkte kontakt med kunderne der i mine øjne er det helt essentielle og modige i denne kronik.

Eivind Kolding har fra dag 1 vist, at han vil skabe betydelige ændringer. Alene det forhold, at man ændrer incitaments-systemet, så ledere nu skal vurderes på kundetilfredshed frem for på vækst, er en nyhed, der er langt mere interessant og vigtig, end en undskyldning. Eivind Kolding har gentaget sit fornyelsesbudskab igen og igen, internt, som eksternt – og er i fuld gang med at eksekvere på den plan.

Og det er også i fornyelsens lys, man skal se kronikken fra Eivind Kolding. Det er ikke bare en reaktion på en mediekritik af en kampagne. Kronikken er et hidtil helt uset udtryk for åbenhed og selverkendelse. Man kunne på ingen måde forestille sig Eivind Koldings forgænger lægge navn til sådan en kronik. Der er således en klar sammenhæng mellem kampagnen om, at ny normalitet kræver nye standarder og gårsdagens kronik. Banken har lyttet, og banken ønsker at se sig selv om en ansvarlig og åben bank, først og fremmest over for sine kunder, og dermed også til gavn for aktionærer og samfund.

Kritikerne kan ikke blive enige om, hvorvidt kronikken kommer for sent, for tidligt, er for meget eller for lidt. Jeg mener, at man skal hæfte sig ved, at den overhovedet kommer og glæde sig over, at selv Danmarks største finansvirksomhed kan blive klogere, tage ved lære – og handle ansvarligt.

I disse sage ser man så også Jyske Bank, forsøge at score nogle billige point på Danske Banks kritiske omtale. Nogle kalder det sjovt og frisk - man kunne også kalde det overmodigt, farligt og ukollegialt. for Jyske Bank har også en dokumenteret stor aktie i finanskrisen - så risikoen for at det friske skud kan ende i foden på Jyske Bank, er stor.
 

Kommentarer
Endnu ingen kommentarer. Vær den første.