Pia Stoklund

Pia Stoklund

Viceadministrerende direktør & partner
Telefon: +45 6155 4441
Email: pia@mannov.dk

Brug for flere topledere med offentlig profil

mar 16, 2017 Skrevet af Pia Stoklund
Tags: ledelseskommunikation , topleder , ceo

Mange topledere trives bedst med et skarpt fokus på forretningen og ønsker ikke en offentlig profil. Men topcheferne kan lige så godt vænne sig til rampelyset. Det handler ikke om ego – men derimod om, at en klar profil betaler sig for virksomheden.

Når vi rådgiver topledere, hører jeg igen og igen: ”jeg har ikke noget behov for at stå frem offentligt”. Mange CEOs og andre topchefer har et benhårdt fokus på forretningen og driften og fravælger bevidst en mere offentlig rolle, selvom medierne banker på døren. Fokus og prioritering er vigtigt, men virkeligheden ændrer sig, omverdenens forventninger stiger, og dette fravalg vil for mange få større og større betydning. Derfor er der god grund til at vurdere, om det nu også er den bedste strategi.

Tillid er drevet af mennesker
Toplederens profil bliver vigtigere og vigtigere. Tillid er ikke noget, man har til et CVR-nummer, det er noget, man har til de mennesker, og især til den ledelse, der tegner virksomheden. De fleste topchefer kommer til at dyrke deres offentlige persona langt mere i fremtiden, så de kan lige så godt vende sig til rampelyset. Det bliver simpelthen en forventning fra omgivelserne, at topledelsen står på mål for virksomheden.

Mediernes appetit på tydelige topchefer med deres meningers mod er stort. Man bør naturligvis altid overveje, hvilke emner og dagsordener, der ligger inden for skiven, og hvor man kommer for meget på udebane. I sidste ende handler det om troværdighed. En troværdig offentlig profil kan være en stor styrke for virksomheden – og derfor handler det netop heller ikke om ego eller topchefens egen forfængelighed. Den offentlige rolle hører simpelthen i stigende grad med til jobbet, og udfyldt rigtigt er den med til at skabe værdi for virksomheden.

Særligt vigtig i krisesituationer
Vi ser især værdien af en stærk og tydelig ekstern profil, når en virksomhed rammes af en krise. Det er for sent at opbygge goodwill, når man er i modvind. Omvendt kan en tydelig og troværdig topleder gå ud med langt større gennemslagskraft overfor omverden og forretningspartnere, når det virkelig brænder på, end den topchef, der altid har gemt sig bag skriftlige citater og et korps af talspersoner.

Krisekommunikation i særdeleshed kræver, at toplederen mestrer alle appelformerne, ikke kun de rationelle argumenter, men også evnen til at udvise empati og sætte sig i kundernes sted. Formår man det, kan man med sin kommunikation gøre en stor forskel i forhold til, hvordan virksomhedens handlinger og værdier opleves.

Det er derfor rettidig omhu, at man som topchef i ro og mag overvejer, hvordan offentligheden får sat ansigt på virksomhedens ledelse. Hvad står vi for? Hvad brænder jeg for? Hvilke ledelsesmæssige værdier repræsenterer jeg? Selvindsigtsfuld kommunikation er en vanskelig disciplin at mestre, men kan gøre en kæmpe forskel. Hvordan kommer man i gang? Jeg vil anbefale tre ting:

·      Læg en plan for det– sæt konkrete mål og klare prioriteter, ellers bliver det alt for nemt at udskyde og negligere. Som alt andet kræver det opfølgning, vedholdenhed og fokus.

·      Involver et team– gerne med både interne og eksterne kræfter. Der er masser af rugbrødsarbejde i profilering, og det kræver også, at man er villig til at lade sig udfordre.

·      Lad være med at fake det– men pas omvendt på, at gode kræfter bag dig ikke løber af med dig. Din offentlige profil skal udspringe af noget ægte – du skal være tro mod dig selv og det, du brænder for. Ellers får det den stikmodsatte effekt.

Held og lykke!

Kommentarer
Endnu ingen kommentarer. Vær den første.