Anders Mikkelsen

Anders Mikkelsen

Konsulent
Telefon: +45 2715 7074
Email: ami@mannov.dk

Instagram er en visuel skattekiste for danske fødevarevirksomheder

dec 12, 2012 Skrevet af Anders Mikkelsen
Tags: fødevarer , sociale medier , content marketing

Fotodelings-programmet Instagram er på rekordtid blevet et fast værktøj i mange, især yngre, danskeres liv. Og dét giver god mening, for Instagram er både sjovt og nemt at bruge, når man vil forevige oplevelserne i dagligdagen. En del danske virksomheder kan også nyde godt af mediet, selv om det nok er de færreste af dem, der er klar over det. Instagram kan nemlig både skabe fornyet indsigt i et produkts typiske brugssituationer, og samtidig give virksomheden adgang til originalt brugergenereret indhold, der ofte er i topklasse.

Hvis der er én industri, der især kan have meget ud af Instagram, vil jeg mene at det er fødevareindustrien. Det skyldes, at det er ganske populært blandt brugerne, at tage billeder af dagens kulinariske oplevelser. Bare se på billederne i denne blogpost. De er kommet frem,via et par simple søgninger på OTA Solgryn, KiMs Chips og Paradis is. 

Instagram skaber indblik i produktets brugskontekst

Billeder som ovenstående kan give interessant viden for den opmærksomme virksomhed. De skaber nemlig indblik i brugskonteksten, og giver hermed input til spørgsmål som følgende:

  • I hvilke situationer anvender brugerne produktet?
  • Hvilke andre produkter anvendes produktet sammen med?
  • Hvilket stemning er brugerne i, når de anvender produktet?

Bare på OTA, KiMs og Paradis ligger der lige nu de første 370 billeder på Instagram, og indtrykket er det samme, hvis man tjekker en række andre danske fødevarevirksomheder. Billederne viser produkterne brugt i forventelige kontekster, men der er også et par mindre overraskelser. For eksempel synes jeg, at det er interessant at se OTA Solgryn brugt som skræmmesignal mod indbrudstyve. Og normalt ville jeg heller ikke forbinde KiMs chips med varm kakao. Sagt med andre ord tror jeg, at der er en del danske marketingsmedarbejdere, der kan opnå en ny erkendelse eller to af deres virksomhed og produkt, hvis bare de sætter en time af til at gå på opdagelse på Instagram.

Instagram skaber brændstof til content marketing

Content marketing er en af de mest fremstormende tendenser inden for marketing disse år. Langt de fleste større danske virksomheder har for længst indfundet sig på Facebook og LinkedIn, og nogle er også aktive brugere af YouTube, Twitter og Pinterest. Disse sociale medier har skabt nye måder for virksomheder at kommunikere med sin målgruppe på, men de har også skabt et kreativt pres for at komme op med originalt og relevant indhold omkring ens produkter. Her kan Instagram for alvor komme til sin ret.

Hvis virksomheder mangler indhold til deres sociale kanaler, vil det ofte kunne betale sig at lave et par søgninger på Instagram og se, hvordan brugerne har foreviget produktet på det seneste. Hvis man finder et godt billede, er det bare at tage kontakt til fotografen og bede om lov til at anvende det. På den måde får man både farverigt og spændende indhold til de sociale kanaler, og samtidig signalerer man interesse for kunderne, hvilket de helt sikkert vil fortælle videre til deres venner.

Rigtig god fornøjelse med fotojagten! 

  

Kommentarer
Endnu ingen kommentarer. Vær den første.