Stine Godsk

Stine Godsk

Konsulent
Telefon: +45 2715 7087
Email: sgm@mannov.dk

Når lokummet brænder – om heste og licence to operate

dec 18, 2014 Skrevet af Stine Godsk
Tags: sport , license to operate

Hestevæddeløbssporten i Danmark har haft et usædvanligt hedt efterår. Det er en meget uvant situation for en sport, der normalt lever en stille og tillukket tilværelse. Trav og galop er for trav- og galopfolk. 

Den stille tilværelse truer nu sportens fremtid
Et politisk forlig betyder, at hestesporten står til at få skåret 30 af de i alt 96 mio. kr. i årlig støtte fra tipsmidlerne i 2016. Det er dystre fremtidsudsigter og en politisk beslutning, der får store konsekvenser for væddeløbssporten i Danmark. Forståeligt nok skabte beslutningen stort furore blandt væddeløbssportens ildsjæle. Men offentligheden og politikerne – ja, de kunne dårligt være mere ligeglade.

Det står ikke hugget i sten, at væddeløbssporten skal være en lukket fest. I de glade Tarok-dage sidst i 1970’erne var trav en decideret folkesport, og et hestevæddeløb er som sport betragtet et rimeligt enkelt og lettilgængeligt set-up: Den første over målstregen vinder. Heste er pæne dyr. Sporten beskæftiger direkte og indirekte hundredvis af mennesker og en stor del af arbejdspladserne ligger i det såkaldte Udkantsdanmark. Sporten rummer skæve eksistenser, og rundt omkring på banerne er der mange initiativer, der sigter mod at gøre en positiv forskel for lokalmiljøet.

Det er der bare ingen, der ved. Dansk trav- og galopsport mangler licence to operate.

Du ved det, hvis du ikke har den
Licence to operate handler om at have omverdenens forståelse og accept af, at du er til stede, og at du opererer, som du gør. Det handler om legitimitet og eksistensberettigelse. Om at sikre opbakning til, at de nødvendige rammebetingelser for din forretning ikke smuldrer. Hvis du først begynder at arbejde med den slags, når lokummet brænder, er det for sent.

En organisations eller virksomheds licence to operate er altid tæt forbundet med kerneforretningen. Her er to danske eksempler:

·       Når Landbrug & Fødevarer bruger millioner på kampagnen ”Der er et yndigt land”, arbejder de med deres licence to operate. Kampagnen viser, hvordan landbruget ikke bare er store, grumme, forurenende svinebønder, men et vidtfavnende erhverv der bidrager til vækst i Danmark.

·       Når den danske verdenspresse kaster sig frådende over kapitalfonden Altors rolle i nyere histories største, danske erhvervsskandale, er det en gigantisk mavepuster til kapitalfondenes licence to operate. Den har de kæmpet i årevis for at opnå, og netop som et mere nuanceret syn på kapitalfondenes virke var ved at få fodfæste, sker OW Bunker.

Hvis den brede offentlighed har indsigt i og forstår din forretning, er der en markant højere sandsynlighed for, at der vil være politisk opbakning til din forretning. Det gælder for organisationer, og det gælder for erhvervsvirksomheder. Derfor er det nødvendigt at forstå dine interessenters behov for information. For dine interessenter er dem, der sikrer din licence to operate – og uden den er du på særdeles tynd is.

Kommunikation drejer sig ikke kun om at skabe stærke brands. Det drejer sig i høj grad om at skabe råderum for kerneforretningen, og det gør du blandt andet ved at investere i synlighed.

Den, der lever stille, lever ikke længere bedst.

Kommentarer
Endnu ingen kommentarer. Vær den første.