Claes Meldal

Claes Meldal

Konsulent
Telefon: +45 2715 7091
Email: clm@mannov.dk

Find din indre Wurst

maj 12, 2014 Skrevet af Claes Meldal

Uanset om du så Eurovision lørdag aften eller ej, så ved du, hvem der vandt. Østrigs skæggede dame Conchita Wurst. Hun vandt det vigtige slag om målgruppens opmærksomhed – det skal din virksomhed også.

For 30 år siden fyldte det ikke ret meget i Eurovision Song Contest. Nu er det altdominerende.

Storytelling er en af de allervigtigste succesfaktorer, når der skal kapres stemmer fra seerne over hele Europa. Allerede før finalen var Østrigs drag queen et kæmpehit i medierne, og med en ganske anstændig sang i ryggen blev Conchita Wurst gjort til favorit.

Men var det virkelig den bedste sang, der vandt? Det kan vi debattere fra nu af og til juleaften uden at blive ret meget klogere. Hvad er højest? En skyskraber eller et tordenskrald?

Wurst vandt differentieringsræset

Det ligger i hvert fald fast, at historien om Conchita Wurst – med det borgerlige navn Thomas Neuwirth – var nået ud til masserne i Europa allerede inden finalen. Både de traditionelle og de sociale medier strømmede over med historier om den østrigske sangerinde.

To lande lagde sig klart i front i differentieringsræset før finalen: Østrig og Polen. Selv i det relativt frigjorte 2014 kan en fuldskægget mand iført cocktailkjole (Østrig) og et par smørkærnende, ekshibitionistiske “dansere” (Polen) trække store overskrifter.

Det er ganske godt tænkt. Min totalt udokumenterede påstand er, at hvis Østrig og Polen havde stillet op med hver deres anonyme solist, ville Østrig til nød have klemt sig ind i top 8, mens Polen nok ikke engang havde nået finalen.

Vær enig eller uenig. Differentiering virker.

God påmindelse

Østrigs sejr i Eurovision er en god påmindelse for alle, der arbejder med branding, produktkommunikation og reklame. Det er hamrende vigtigt at få formuleret, hvor du skiller dig ud. For hvis du ikke skiller dig ud, er det svært at forklare kunderne, hvorfor de skal købe dit produkt eller din service – medmindre du sidder på et monopol.

Nogle gange kan det være svært at få øje på de unique selling points, der gør dit produkt til noget helt specielt. Ofte vil der være masser af konkurrenter, der tilbyder nogenlunde det samme som dig. Hvis du skal skaffe dig omtale, er du nødt til at finde de gode historier om dit produkt. Det gøres bedst, hvis du har helt styr på dine unique selling points.

Opskriften på sejr

Og hvad var så årsagen til, at Conchita Wurst sang sig til sejren på Refshaleøen? Som den eneste drag queen i showet formåede hun at sætte lighedstegn mellem menneskelig mangfoldighed og en sms-stemme på Østrig. Og så fik hun stort set alle de andre deltagere til at se håbløst konventionelle og småborgerlige ud – hvilket er lidt af en præstation i et internationalt Melodi Grand Prix.

Kommentarer
Endnu ingen kommentarer. Vær den første.