Allan Fatum

Allan Fatum

Chefkonsulent for Consumer PR
Telefon: +45 2965 0996
Email: af@mannov.dk

Sådan forbereder vi os til Graph Search

jan 21, 2013 Skrevet af Allan Fatum
Tags: sociale medier , content marketing

I sidste uge offentliggjorde Facebook, at de nu implementerer en ny søgefunktion, der skal gøre det let for netværkets flere end en milliard brugere at sortere i indholdet. Offentliggørelsen kom som en skuffelse for de mange analytikere og kommentatorer, som havde håbet på en smartphone eller en dybere integration med e-commerce. For kommunikationsfolk giver offentliggørelsen dog et vink med en vognstang om, at Facebook fremover vil tage endnu mere ejerskab på internetoplevelsen end blot den sociale oplevelse og bevæge sig dybere ind på et online annoncemarked, som er flere milliarder værd – ca. 16 procent af virksomhedernes samlede marketingbudget, har Google tidligere estimeret.

Facebook fortæller selv, at forskellen på deres søgefunktion og en traditionel søgning er, at hvor den traditionelle søgning giver dig links til det, du har søgt efter, så giver en søgning i Facebook dig klare svar. Eksempelvis, hvilke af dine venner der har besøgt en bestemt restaurant, hvilke frisører dine venner kan lide eller hvem af dine venners venner, som bor i New York. Det opnår Facebook ved at tilpasse søgningen på baggrund af dine forbindelser, likes og interesser, og så forsøger den at holde resultaterne inden for platformens egne grænser, så man ikke lander på en side uden for Facebooks eget regi – Skulle det ske, bliver man naturligvis sendt videre til Bing.

Redefinerer et ’like’


At Facebook baserer resultaterne på de anbefalinger du og jeg giver, vil med stor sandsynlighed redefinere den måde, vi i dag liker billeder og sider. Tanken om, at hver enkelt handling på Facebook bliver en afspejling af brugerens anbefalinger, der får værdi for netværket, vil gøre flere opmærksomme på, at de virkelig skal stå inde for deres meninger. På den anden side bliver folk måske mere opmærksomme på at like eller checke ind på steder, de holder af.

Et indhug i annoncemarkedet


At Facebook markant kan rykke annoncebudgetter skyldes, at man med den nye søgefunktion flytter sig fra toppen og ned til bunden af marketing-tragten, hvor brugeren er tættere på købsbeslutningen. Som udgangspunkt er der ingen nye annoncemuligheder med Graph Search, men vi bør forberede os på, at det ændrer sig, og at det i høj grad kommer til at flytte budgetter. Muligheden for at annoncere målrettet mod potentielle fans i et bestemt område er noget, der kunne være rigtig interessant for mange brands.

Sådan forbereder vi os
 

Facebooks nye søgefunktion er kun tilgængelig i beta for en meget lille skare, og der er endnu ikke offentliggjort en global udrulning. Så der kommer nok til at gå et stykke tid, før søgefunktionen bliver implementeret i Danmark. Det er ærgerligt for os, der har kriblen i fingrene, men på den anden side har vi mulighed for at følge de store, globale brands fra sidelinjen og lære af dem samtidig med, at vi kan eksperimentere med SEO og content-strategien. 

Facebook fortæller, at resultaterne i Graph Search er en kombination af informationen fra brandet og de forbindelser, den enkelte bruger har, så på SEO-siden bør man kigge nærmere på alle de aspekter, der handler om lokalitet. Jeg vil ikke liste de enkelte ting her – det har SEO Engine Land allerede gjort ganske udmærket.

Fra Googles undersøgelser om mobilitet ved vi, at mennesker i stadigt større omfang fortæller historier om sig selv, deres venner og deres omverden. På Content-siden skal vi arbejde på at blive en del af denne fortælling i højere grad end et like på et produkt eller god kundeservice, og samtidig skal vi undersøge, hvordan vi i endnu højere grad aktiverer de mest indflydelsesrige brand-ambassadører og kultiverer de ambassadører, vi gerne vil have. Man kunne arbejde med at give dem unikt content ud fra deres reach eller lokation og inddrage dem på samme måde, som vi inddrager journalister.

Der er sikkert mange andre ting, man som brand kan eksperimentere med i forhold til den nye søgefunktion – hvis du har en idé, så del den endelig her på bloggen.
 

Kommentarer
Endnu ingen kommentarer. Vær den første.