Pia Tobberup

Pia Tobberup

Seniorkonsulent
Telefon: +45 2715 7087
Email: pia@mannov.dk

Hold nu kæft og hør efter!

dec 20, 2012 Skrevet af Pia Tobberup
Tags: sociale medier , forbrugere

På sin populære blog Shankman.com har PR guruen Peter Shankman nedfældet 8 ønsker til, hvad året 2013 vil bringe for kommunikationsbranchen. Et af hans ønsker er, at 2013 bliver året, hvor virksomheder, brands og alle andre involveret i marketing og kommunikation endelig bruger mere tid på at ’lytte til’ end på at ’tale til’ deres modtagere.

Et spændende ønske.

Mange kender måske myten om Narcissus. Drengebarnet, som alle forgudede, og som voksede sig til så høj en grad af selvoptagethed, at han endte med at sygne hen i betagelse af sit eget spejlbillede. Narcissus’ sidestykke var skovnymfen Ekko. Hun var i den – for Narcissus behagelige – situation, at hun kun kunne tilbyde grænseløs beundring og gentage det, andre sagde til hende.

Som sådan udgjorde de to et perfekt par. Men forholdet var ulykkeligt og statisk. Ulykkeligt fordi de aldrig kom tæt på hinanden. Statisk fordi deres konstellation hindrede enhver mulighed for positiv udvikling hos dem begge.

I al sin enkelthed skildrer denne gamle græske myte dele af den problematik, som Shankmans ønske berører. En problematik, der den dag i dag på forunderlig vis stadig giver genlyd langt ind i mange virksomheders kommunikation.

Bagsiden ved at være en virksomhed, som – selv om det er med rette – er stolt af sine produkter og ydelser, kan nemlig være en betydelig blind plet, når det kommer til at se sig selv udefra og med kritiske øjne. Og hvem skal man så danne par med?

Ekko er død.

I hvert fald har ingen set hende i årevis. Forbrugere – og alle øvrige interessenter en virksomhed måtte have – har i dag en stemme og en holdning, og det står sløjt til med evnen til grænseløs beundring og lysten til ukritisk at gengive det, de får fortalt. De vil høres. De vil ses. De vil tales med – og ikke til.

Fortæl dem derfor ikke, hvad de skal tænke, sige og gøre. Men lyt til, hvad de tænker, siger og gør. Brug de sociale medier, brug events, seminarer og konferencer, brug konkurrencer og forbrugerundersøgelser, brug digitale listening posts. Spørg og lyt. Og gå så ind i en åben dialog baseret på mod og ærlighed og tag alle de learnings ind, som virksomhedens interessenter faktisk er klar til at forære væk. Kun sådan kan en virksomhed og dens interessenter udvikle sig i positiv retning – sammen.
 

Kommentarer
Endnu ingen kommentarer. Vær den første.